Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 16.11.2015 Pykälä 162


 

 

162

35/00.02.02/2015

 

Sairaanhoitopiirin johtajan vastine tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen vuodelta 2014

 

 

Kuntayhtymn hallitus 16.11.2015 162

 

Tarkastuslautakunta esitt arviointikertomuksessaan, ett kuntayhtymn hallitus pyyt palvelualueilta vastineet arviointikertomuksessa esitetyist havainnoista ja huomioista ja saattaa ne oman lausuntonsa kanssa tiedoksi valtuustolle ja tarkastuslautakunnalle lokakuun 2015 loppuun menness.

 

Koska lokakuun valtuuston kokous peruuntui, siirtyi vastineen ja lausunnon antaminen 14.12.2015 valtuuston kokoukseen. Tarkastuslautakunta on saanut suullisen selvityksen sairaanhoitopiirin johtajalta kokouksessaan 23.9.2015.

 

Tarkastuslautakunnan havainnot on koottu lihavoituna tekstin thn dokumenttiin, ja sairaanhoitopiirin vastineet sek lausunto ovat kunkin kohdan alla.

 

Tarkastuslautakunta toteaa, ett sairaanhoitopiirin pstrategia ja siihen liittyvt erillisstrategiat on ksitelty ja hyvksytty kuntayhtymn valtuustossa vuonna 2014.

 

KYSi koskevien valtuustotasoisten sitovien tavoitteiden asettamisessa, toteutumisen seurannassa ja raportoinnissa on tapahtunut edistyst. Sitovat tavoitteet ovat tarkastuslautakunnan mielest hyvin linjassa asetettujen strategisten pmrien kanssa. Tarkastuslautakunta uudistaa aiemmin esittmns nkemyksen siit, ett kaikki sitovat tavoitteet tulisi lhtkohtaisesti asettaa kiinteiksi ilman vlysarvoja.

 

Ptettess valtuustossa talousarviomuutoksista tulisi ptkseen liitt aina sen hetkinen pivitetty tuloslaskelma- ja rahoituslaskelmaosa.

 

Uusi kuntalaki korostaa konsernitasoista johtamista, joten keskeisten konserniyhteisille asetettavien tavoitteiden asettamista sitoviksi tulisi harkita. Konsernijohdolle tulisi asettaa mys omat tavoitteet.

Antolainojen vuosittainen mr, samoin kuin taseen antolainojen kokonaismr ovat tarkastuslautakunnan mielest eri, joiden asettamista sitoviksi olisi syyt harkita. Samoin ottolainaukselle asetettavaksi sitovaksi tavoitteeksi tulisi harkita taseesta laskettua lainakantaa.

 

Strategiakausi pttyy vuoden 2016 lopussa, ja uuden strategian valmistelu on kynnistynyt. Tilannekuvamrittely aloitettiin hallituksen seminaarissa syyskuussa, ja tmn jlkeen ty jakaantuu kohdennetusti tyryhmiin, joiden tyn tuloksista edetn yhteenvetovaiheeseen. Tavoitteena on esitt uuden strategian linjaukset syksyll 2016. Kynniss olevan sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen vaikutukset otetaan strategiassa huomioon skenaariomallia hydynten. Tm sallii eri vaihtoehtojen huomioon ottamisen strategiassa mriteltyjen ydinalueiden suhteen. Strategiatyn tilannekuva on esitetty alla olevassa kuvassa 1.

Sitovista tavoitteista euromriset summat ovat kiinteit. Toiminnallisista tavoitteista ei ole kytnnss mahdollista asettaa tysin yksiselitteisi kiinteit tavoitearvoja toiminnan ohjautuvuudesta johtuen. Vlykset on pyritty asettamaan mahdollisimman pieniksi.

 

Talousarviomuutosten yhteydess tullaan vastaisuudessa liittmn valtuustolle sen hetkinen pivitetty tuloslaskelma ja rahoituslaskelma.

 

Konsernitasoisen johtamisen kehittminen sisltyy strategiatyhn.

 

Anto- ja ottolainauksen sitovien tavoitteiden asettaminen ei suoraan sislly vuoden 2016 talousarviovalmisteluun. Ottolainauksen osalta epsuorasti viitataan investointien tasoon.

KUVA 1.

 

Tuottavuusohjelman taloudelliset tavoitteet toteutuivat vuonna 2014 KYSin osalta hyvin ja toiminta muuttui tavoitteiden mukaisesti entist avohoitopainotteisemmaksi. Typanos aleni toiminnassa tapahtuneiden muutosten suuntaisesti.

 

Tuottavuusohjelmaan pohjautuva jsenkuntalaskutuksen kasvun rajaaminen 1 %:iin vuonna 2015 tulee olemaan tarkastuslautakunnan mielest erittin haastava tavoite, johon sisltyy mys hoitotakuun toteutumiseen liittyvi riskej.

 

Tuottavuusohjelman taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen ja saavutettujen tulosten analysointia ja raportointia koko alueellisen palveluketjun vaikutusten nkkulmasta tulisi kehitt.

 

Lokakuun 2015 tilanteen mukaan hoitotakuussa pysyminen on heikentynyt ja Valvira on esittnyt asiasta selvityspyynnn. Hoitotakuun vaatimuksiin psemiseksi on kynnistetty toimenpiteit mutta todennkisesti tysin lain vaatimaan tilanteeseen ei tulla psemn vuoden loppuun menness. Toimenpiteet jatkuvat vuonna 2016.

 

Tuottavuusohjelman tavoitteet liittyvt Pohjois-Savon alueellisen sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotantohankkeen (PoSote) sisltn koko alueellisen palveluketjun vaikutusten nkkulmasta. Kehitysty on jatkunut suunnitelman mukaisesti vuonna 2015.

 

Tarkastuslautakunta katsoo, ett syntyneen alijmn kattamiseksi tulee laatia suunnitelma, jossa osoitetaan konkreettiset keinot ja toimenpiteet kuntalain alijmn kattamisvelvoitteen tyttmiseksi mrajassa. Suunnitelma tulee ksitell valtuustossa osana taloussuunnitteluprosessia.

 

Alijmn kattamiseksi sairaanhoitopiirin taloussuunnitelma valmistellaan ylijmiseksi. Vuoden 2016 ylijmtavoitteeksi esitetn 1 miljoona euroa. Vuosien 20172020 ajalle valmistellaan alijmien kattamissuunnitelmaa.

 

Tarkastuslautakunta kiinnitt huomiota sairaanhoitopiirin ja koko kuntayhtymkonsernin kasvavaan lainamrn, sen hallintaan ja siit seuraaviin vaikutuksiin talouden tasapinoon.

Uusi kuntalaki edellytt jatkossa entist vahvempaa konsernijohtamista. Tarkastuslautakunnan mielest kuntayhtymkonsernin velkaantumisesta ja siihen liittyvist riskeist on syyt tehd perusteellinen analyysi ja riskienhallintasuunnitelma.

 

Kuntayhtymkonsernin talousasemasta, velkaantumisesta ja siihen liittyvist riskeist tehdn perusteellinen analyysi ja riskienhallintasuunnitelma osana kynniss olevaa strategiatyt. Taloudelliset riskit on arvioitu riskienhallintaohjelman mukaisesti.

 

Tarkastuslautakunta katsoo, ett valtuuston asettamat KYSin sitovat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet saavutettiin hyvin. Toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet olivat hyvin tasapainossa keskenn.

Jsenkuntalaskutus toteutui alkuperisen sitovan tavoitteen mukaisena, vaikka kuluksi jouduttiin kirjaamaan merkittv ennakoimaton potilasvahinkovastuun varauksen lisys. Tarkastuslautakunta pit jsenkuntalaskutustavoitteen toteutumista alkuperisen talousarvion mukaisena erittin hyvn asiana ja osoituksena onnistuneesta talouden ohjauksesta tilikauden aikana.

 

Sitovien tavoitteiden asettamisessa, niiden toteutumisen seurannassa ja raportoinnissa on tapahtunut merkittv edistymist viime vuosina. Sitovat tavoitteet tulisi tarkastuslautakunnan mielest asettaa aina ilman vlyksi.

Sitovista tavoitteista euromriset summat ovat kiinteit. Toiminnallisista tavoitteista ei ole kytnnss mahdollista asettaa tysin yksiselitteisi kiinteit tavoitearvoja toiminnan ohjautuvuudesta johtuen. Vlykset on pyritty asettamaan mahdollisimman pieniksi.

 

Hoitotakuuta ja hoitoon psy koskevat tavoitteet toteutuivat kokonaisuutena hyvin. Toisiin yliopistosairaaloihin ja erva-alueen sairaaloihin verrattuna hoitotakuu toteutui KYSiss monilta osin muita paremmin.

 

Lkehuollon toimivuus ja annettavien lkehoitojen keskeinen merkitys potilasturvallisuuteen on tiedostettu ja otettu hyvin huomioon KYSin hoitoprosesseissa.

 

Asiakastyytyvisyyskyselyjen toteutus on saatu asianmukaiselle tasolle. Jatkossa on trke, ett saatua palautetta seurataan ja tuloksia raportoidaan systemaattisesti ja ett niit mys kytetn hyvksi toiminnan jatkuvassa kehittmisess.

 

Lokakuun 2015 tilanteen mukaan hoitotakuussa pysyminen on heikentynyt ja Valvira on esittnyt asiasta selvityspyynnn. Hoitotakuun vaatimuksiin psemiseksi on kynnistetty toimenpiteit mutta todennkisesti tysin lain vaatimaan tilanteeseen ei tulla psemn vuoden loppuun menness. Toimenpiteet jatkuvat vuonna 2016.

 

Asiakkuuksien kehitys on osana kynniss olevaa strategiatyt. Asiakaspalaute kuuluu osana thn kehitystyhn.

 

Pivystyksen jrjestmiseen ja sen toimivuuteen, samoin kuin potilaiden hoitokokemuksiin, ovat vaikuttaneet negatiivisesti pivystyksen toimitilojen puutteet. Toimintaa on tst huolimatta pystytty kehittmn entist tehokkaammaksi ja paremmaksi mm. potilasvirtojen ohjaamisessa ja kotiutuksessa.

 

Saattohoidon jrjestmisess koko sairaanhoitopiirin alueella on viel kehittmist. Kaikki KYSiss saattohoidossa olevat potilaat eivt tarvitse erikoissairaanhoidon vuodepaikkaa. Tarvittava erikoissairaanhoidosta annettava tuki on jrjestettviss mys sairaalan ulkopuolelle.

 

Ensihoidon saavutettavuustavoitteet eivt toteutuneet tysin palvelutasoptksen mukaisesti. Htkeskuksen tehtvantojen mr kasvoi huomattavasti edellisvuodesta, mik osaltaan vaikutti siihen, etteivt kaikki tavoitteet toteutuneet.

 

Lkri-hoitaja -typarityskentelyn kehittmist ja mm. hoitajavastaanottoja on tarkastuslautakunnan mielest syyt ennakkoluulottomasti selvitt ja vied eteenpin kytnnn ratkaisuiksi.

 

Pivystyst on kehitetty vuonna 2015 voimaan astuneen pivystysasetuksen mukaisesti. Yhteispivystyksen uudistus on ksitelty valtuustossa. Pivystystilojen peruskorjaus on alkanut ja pivystys toimii vuoteen 2017 asti visttiloissa.

 

Saattohoito ja laajemmin mriteltyn palliatiivisen hoidon jrjestminen on osana tuottavuusohjelmaa.

 

Ensihoidon tilanne on arvioitu ja siit on raportoitu valtuustolle lokakuun 2015 seminaarissa. Tilannetta ksitelln mys valtakunnallisella tasolla.

Sairaanhoitopiirin toimintamalli perustuu moniammatilliseen tyskentelyyn ja sit kehitetn jatkuvasti.

 

Talouden tasapainolle asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin.

Ensihoidon tuottavuus parani merkittvsti.

 

Leikkaussalien kapasiteetin kyttaste on pysynyt edelleen alhaisena. Tarkastuslautakunta toteaa omana nkemyksenn, ett kyttasteen tulee nousta olennaisesti uusien toimitilojen kyttnoton ja prosessien tehostamisen myt.

 

Ensimmisten kuukausien toimintaluvut osoittavat Kaarisairaalan avautumisen jlkeen leikkaussalien kyttasteen nousua. Leikkaustoiminnan volyymi on kuitenkin kokonaisuudessaan laskenut ssttoimista johtuen.

 

Henkilstvoimavarojen hallinnalle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Merkittv on, ett typanosten mr kntyi laskuun ja asetettu tavoitetasokin alitettiin.

 

Sairaanhoitopiirin tuottavuuden edelleen kohottamista ja henkilstn motivaation yllpitmist edistvi kannustinjrjestelmi on syyt ennakkoluulottomasti selvitt. Kannustinjrjestelmt on sidottava yksiselitteisiin tavoitteisiin ja saavutettaviin tuloksiin, ne on kaikkien koettava oikeudenmukaisiksi ja oltava lpinkyvi.

 

Henkilst koskevien organisatoristen ja toiminnallisten muutosten toteutumisen ja niiden vaikutusten perusteellinen ja lpinkyv seuranta ja arviointi on trke. Henkilstn jaksamiseen on kiinnitettv riittvsti huomiota mys ssttavoitteiden paineissa.

 

Henkilstn kehitys on jatkuvassa painopisteess ssttavoitteiden jatkuessa mys vuonna 2015. Henkilstvoimavarat ovat mritelty kynniss olevan strategiatyn yhdeksi painopistealueeksi.

 

Tarkastuslautakunta pit trken, ett yliopistosairaalan tutkimustoiminnalle luodaan hyvt edellytykset ja ett siihen osoitetaan riittvsti resursseja.

 

Valtion budjetoima tutkimusrahoitus jatkaa vhentymistn edellisten vuosien kehityksen mukaisesti, mik aiheuttaa haastetta. Yhteisty It-Suomen yliopiston kanssa on ollut tiivist.

 

Kysteri -liikelaitos saavutti sille valtuuston asettamat sitovat tavoitteet.

 

Liikelaitoksen jsenkuntien palvelujen kytn (maksuosuuksien) laskutuksessa tulee kaikilta osin noudattaa voimassa olevaa johtosnt.

 

Jsenkuntien maksuosuudet on ksitelty Kysterin johtokunnassa ja korjaavat toimenpiteet ovat kynniss.

 

 

Konsernin tytryhteist saavuttivat posin niille asetetut taloudelliset tavoitteet.

 

Konsernin lainakantaan liittyvt riskit tulee tarkastuslautakunnan mielest arvioida snnllisesti ja laatia riskienhallintasuunnitelmat.

Kuntayhtymn kirjanpidossa olevien tytryhteisjen osakkeiden mahdollinen aliarvostustarve tulee selvitt.

 

Servican taloudellinen tilanne on erittin heikko ja edellytt omistajilta vlittmi toimenpiteit sen korjaamiseksi ja liikelaitoskuntayhtymn toimintojen turvaamiseksi ja kehittmiseksi. Servican monet toiminnot ovat elintrkeit sairaanhoitopiirin hirittmlle palvelutuotannolle.

 

Konsernin lainakantaan liittyvien riskien arviointi riskienhallintasuunnitelmineen on kynniss samoin kuin tytryhteisjen taseaseman tarkastelu mahdollisine toimenpiteineen. Servican taloustilanteesta on vuoden 2015 kuluessa tehty arvio omistajankkulmasta yhteistyss Kuopion kaupungin kanssa. Selvitys jatkuu edelleen ja tavoitteena on tilanteen korjaaminen soveltuvin keinoin.

 

Tarkastuslautakunnan ksityksen mukaan kuntayhtymn sisinen valvonta ja riskienhallinta on jrjestetty ja toteutettu tilikaudella 2014 asianmukaisesti.

 

Konsernivalvontaa ja sen toteutumisen raportointia on tarpeen edelleen kehitt.

 

Thn ei listtv.

 

Tarkastuslautakunta pit trken, ett lautakunnan suorittama tavoitteiden toteutumisen ja hallinnon yleisen toimivuuden arviointi liitetn nykyist tiiviimmin osaksi kuntayhtymn johtamisjrjestelm ja ptksentekoa.

 

Tarkastuslautakunta esitt, ett johdon ja hallituksen vastineet vuodelta 2015 annettavaan arviointikertomukseen saatetaan tiedoksi valtuustolle jo arviointikertomuksen ksittelyn yhteydess keskuussa 2016.

 

Toimitaan esityksen mukaisesti.

 

 

 

Esitys

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus merkitsee tiedoksi sairaanhoitopiirin johtajan vastineen ja esitt sen edelleen tiedoksi valtuustolle.

 

Pts

Esitys hyvksyttiin.