Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kysterin johtokunta
Pöytäkirja 18.08.2015 Pykälä 54


 

 

54 §

 336/00.02.07/2015

 

Kaavin kunnan kuulemistilaisuus koskien Kysteri liikelaitoksen jälkilaskutusta vuosilta 2013 - 2014

 

 

Kysterin johtokunta 18.8.2015 54 §

 

Kysterin taloushallinnon selvitystilaisuus pidettiin 16.6.2015. Tilaisuuteen oli kutsuttuna Kysteri kuntien kunnanjohtajat ja heidän edustajansa, johtokunnan ja tilaajatoimikunnan jäsenet sekä johtavat viranhaltijat. Tilaisuudessa käytiin läpi Kysteri – liikelaitoksen toiminnan ja talouden seurantatietoja.   Talousraportoinnin kehittämistyössä todettiin, että vuoden 2013 ja 2014 seutukustannusten jako toteutui virheellisesti. Jako tehtiin väestön koon suhteessa eikä toteutuneiden suoritteiden perusteella.

Johtokunta hyväksyi 16.6.2015 pidetyssä kokouksessa talouden ja toiminnan uudet seurantamenetelmät, vuosien 2013 ja 2014 seutukustannusten jaossa tapahtuneen jakoperusteeseen liittyvien virheiden korjauksen, johtokunnan neuvottelun joustavan ja järkevän menettelyn menojen ja saattavien oikaisemiseksi kuntien välillä, Kaaville kuuluneen kirjauksen 84.144,60€ oikaisuerän Rautavaaran kunnalle sekä johtosäännön 21§:n täydentämisen valmistelun aloittamisen.

Kysteri – liikelaitos on tarkistanut ja oikaissut jälkikäteen vuosien 2013 -2014 kuntalaskutusta johtosäännön 21 § huomioiden ja todennut Kaavin kunnalle kohdistuvan yhteensä 229 400,55 euron lisälaskun, johon sisältyy 84 144,60 euron oikaisuerä Rautavaaran kunnalle. Kaavin kunta piti tilannetta kohtuuttomana ja pyysi Kysteriltä selvitystä, mihin oikeudelliseen asiakirjaan esitetty laskutus perustuu (vrt. perussopimuksen 25§). Viittaan liitteenä olevaan muistioon tilaisuudesta Kaavin kunnan edustajien kanssa 23.6.2015.

Kaavin kunta haluaa Kysterin johtokunnalta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1. Onko todella toimittu perussopimusta rikkoen, ja jos on niin miksi, ja kuka siitä vastaa.

2. Onko juridisesti oikein, että lainvoimaisesti hyväksytyt tilinpäätökset avattaisiin, ja mihin seikkoihin tämä yksilöidysti perustuisi. Tähän liittyen pyydämme toimittamaan sairaanhoitopiirin tilintarkastajien sekä proviisori Esko Kekäläisen kirjalliset lausunnot.

3. Onko tilanteen toteaminen jälkikäteen Kaavin kannalta kohtuullista huomioiden se, että olemme koko Kysterin kuulumisemme ajan aktiivisesti puuttuneet eri ongelmiin niiden ilmetessä, mitä todistaa muistioiden määrä.

 

Esitys                                 

Toimitusjohtaja:

 

1. Kysterin toiminnassa on noudatettu perussopimuksen 25§ periaatteita, mutta ei johtosäännön 21§.

 

Perussopimus 25§; liikelaitoksen menot katetaan annetuista palveluista perittävillä korvauksilla.  Tarkemmat määräykset taloudenhoitoon liittyvistä asioista annetaan liikelaitoksen johtosäännössä.

 

Liikelaitoksen johtokunta päättää ( johtosääntö 21§) laskutuksen yksityiskohtaisista perusteista  tuotepohjaisen laskutusperusteen puitteissa ja toimitusjohtaja hinnoista, ellei toisin ole päätetty. Asiakasyhteisöjen laskutus perustuu tuotteistukseen ja tuotteille annettuihin hintoihin.

Laskutuksen perusteena olevien tuotteiden hinnoittelu perustuu palveluyksikkökohtaisesti tuotteille kohdennettuihin kustannuksiin.

 

Kunta           Oikaisu 2013     Oikaisu 2014   Yhteensä

 

Juankoski      +55.753,82     -253 521,28       -197768,46

Kaavi              -20.674,72      250 075,27       229 400,55 ( sisältää  84144,60 euron virheellisen kirjauksen)

Rautavaara    -35.078,10          3 445,99         -31 632,11

 

Vuoden 2013 tilinpäätöksessä oleva virhe koskee ainoastaan jakoperustetta, eli sitä, jaetaanko seututasoisen toiminnan nettomeno palveluryhmille (kunnille) asukasluvun vai palvelujen käytön (suoritteiden) suhteessa. Ennakkojen tasaamista ei vuodella 2013 ole.

 

Vuoden 2014 tilinpäätöksessä on em. jakoperusteen lisäksi olennainen maksettujen ennakoiden ja lopullisten nettomenojen laskentaan/tasaamiseen liittyvä virheellisyys, joka on korjattava.

Tämä virheellisyys on vyörynyt suoraan kuntakohtaisille (palveluryhmä) kustannuspaikoille ja siten kuntien lopullisiin maksuosuuksiin, koska lopulliset maksuosuudet ovat määräytyneet palveluryhmäkohtaisten (kuntakohtaisten) nettomenojen eikä palveluyksikkötasoisten käyttöön (suoritteisiin) perustuviin nettomeno-osuuksien perusteella.

Liikelaitoksen johtosäännön 21§:n mukaan maksuosuuksien määräytyminen tulee tapahtua palveluyksikkötasoisesti. Tältä osin oikaisuja aiempiin vuosiin ei suoriteta.

 

37§ Johtosäännön tulkinta; Tarkemmat määräykset johtosäännön tulkinnasta ja soveltamisesta sekä liikelaitoksen organisaatiosta antaa johtokunta.

 

 

 

 

Päätös                               

Kysterin johtokunta:

 

Johtokunta hyväksyi toimitusjohtajan esityksen.

 

Johtokunnan jäsen, Jorma Räsänen esitti päätökseen eriävän mielipiteen. Hän kysyi, onko päätös hallintolain §:n 50 mukainen.