Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 18.04.2016 Pykälä 42


 

 

42 §

 153/02.02.00/2016

 

Taloussuunnitelman 2017 - 2019 valmistelu

 

 

Kuntayhtymän hallitus 18.4.2016 42 §

Valmistelun lähtökohtia

Kuntayhtymän hallituksen seminaarissa 25.2.2016 päätettiin, että vuoden 2017 kuntalaskutuksen taso linjataan 18.4.2016.

Sairaanhoitopiirin johtavat viranhaltijat ovat tehneet huhtikuussa perinteisen jäsenkuntien kuntakierroksen, jossa on keskusteltu sairaan-hoitopiirin toiminnan ja talouden kehittämisnäkemyksistä. Kierroksen aikana on käyty läpi mm. sote-uudistusta, tilinpäätöstä 2015, talous-arvion 2016 toteumaa ja vuoden 2017 taloussuunnitelman perusteita. Toukokuun 11. päivä pidettävässä kuntakokouksessa kuntien edustajilla on myös mahdollisuus ottaa kantaa edellä mainittuihin seikkoihin.

Talousarvion 2017 yksityiskohtainen erittely

Talousarvion alustavassa valmistelussa on käytetty seuraavia lähtökohtia:

1. Toimintataso

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipitäen vuoden 2016 toimintatasoa. Toimintatason määrittelyssä on erityisesti otettava huomioon se, mitä hoitotakuulainsäädäntö edellyttää. Tässä suhteessa jouduttaneen kohden-tamaan resursseja jonkin verran uudella tavalla.

Keskeiset tuloskortin mukaiset toimintatavoitteet asetetaan sen jälkeen, kun palvelualueet ovat esittäneet omat ehdotuksensa toimintaluvuiksi.

2. Kustannustason muutosten määrittely

Kustannustason muutokset vuoden 2017 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

-      palkankorotukset 1,0 %

-      aineet, tarvikkeet, tavarat ja lääkkeet 1,0 %

-      palvelujen ostot 1,0 %

3. Investoinnit

Vuoden 2017 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

-      rakennusinvestoinnit 28,0 M€

-      laitehankinnat 11,0 M€

-      atk-sovellukset 3,5 M€

-      yhteensä 42,3 M€

Rakennusinvestoinnit sisältävät rahoitusta peruskorjauksen 1-vaiheeseen, peruskorjauksen 2-vaiheeseen, päivystysalueen saneerauk-seen, vuosikorjauksiin, sisäilmastoinnin parantamiseen, ympäristötöihin, suunnitteluun sekä keskeneräisten korjausrakennushankkeiden toteut-tamiseen.

Atk-sovellusten hankintaan käytetään suunnittelukaudelta arviolta noin 3,3 miljoonaa euroa/vuosi. Edellä mainittu 3,3 M€ ei sisällä ICT-toimintojen varmentamiseen tarvittavaa määrärahaa. Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietojärjestelmiin sekä alueellisten ja valtakunnallisten tietojärjestelmähankkeiden toteut-tamiseen.

 4. Peruspääoman korko

Jäsenkunnille on vuodesta 2009 alkaen maksettu peruspääoman korkoa. Vuodelle 2017 peruspääoman korko on 1,0 % (noin 1 M€). Perus-pääoman koroksi esitetään edelleen 1,0 %. Koron vaikutus palveluiden hintoihin on noin 0,3 %.

 5. Sisäiset korot

Kuntayhtymässä on käytetty sisäisiä korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksiköille on määritelty sisäinen korko. Sisäisiä korkoja on sovellettu myös silloin, kun tytäryhteisöille on annettu konsernilainaa.

Yleiseksi sisäiseksi koroksi esitetään 2,0 %. Taseyksiköiden perus-pääoman koroksi esitetään 3,0 %.

 6. Yhtymähallituksen hyväksymät toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

Uusia toimintoja vuodelle 2017 ei ole tällä hetkellä tiedossa.

7. Jäsenkuntien maksuosuudet

Jäsenkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus määräytyy kolmen edellisen vuoden tilin-päätöksen (käytön) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta käytön muutoksesta. Lopullinen jäsen-kuntien maksu määräytyy kuitenkin pääosin sairaanhoitopalvelujen todellisesta käytöstä.

Tavoitteena vuodelle 2017 on 1,0 M€ ylijäämä.

8. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu pääosin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-järjestelmä perustuu valtakunnalliseen Kunta-liiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu pääosin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain määrin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksiköiden tulosbudjetit ja hinnoittelu määritellään sisäisessä ohjeistuksessa siten, että palveluyksiköiden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksikön kulut. Sisäisten palveluyksiköiden kulut (ml. hallinto- ja kiinteistökulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksiköitä. Valtaosa sisäisistä palveluista on tätä varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynnissä voidaan palveluita myydä myös markkinahintaan. Yksiköiden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava vähintään kustannuksia vastaavasti.

9. Kalliin hoidon tasausjärjestelmä

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirillä oltava kalliin hoidon tasausjärjestelmä. Laissa ei tasausrajaa määritellä. Yleisin tasausraja sairaanhoitopiireissä on 50.000 euroa. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista tästä muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehdään tilinpäätöksen yhteydessä, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylittävät kulut. Tasausrajan ylittävät kulut katetaan jäsenkuntien maksuosuuksilla, jotka määräytyvät asukasluvun perusteella.

10. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille määrätyistä erityis-velvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka peritään jäsenkuntien asukaslukujen perusteella. Tällaisia tehtäviä ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden ylläpito, aluevastuutehtävät sekä opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

11. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tytäryhteisöt

Liikelaitos KYSTERI sekä konserniin kuuluvat tytäryhteisöt (Sakupe Oy, kiinteistöosakeyhtiöt Mustinlampi ja Isoharja sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimussäätiö) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2017 siten, että ne voidaan yhdistää koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja – suunnitelman laatimis-periaatteet. Kuntayhtymän hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lisäohjeita.

12. Alijäämän kattaminen

Kuntayhtymällä oli kattamatonta alijäämää 31.12.2015 yhteensä 10,3 M€. Vuonna 2017 kunnilta on tarkoitus periä perussopimuksen 24 §:n mukaisesti, peruspääoman suhteessa kannettavilla maksuilla 2,0 M€. Yhtymävaltuusto päättäisi asiasta hyväksyessään vuoden 2016 tilinpäätöksen.

 

 

 

 

 

Esitys                                 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Vuoden 2017 taloussuunnitelman laadinnassa noudatetaan seuraavia periaatteita:

 

- investoinnit yhteensä 42,3 M€

- jäsenkuntalaskutus 307,3 M€

- ylijäämä vähintään 1,0 M€.

 

 

 

Päätös                               

Esitys hyväksyttiin.