Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 10.10.2016 Pykälä 122


 

 

121 §

 251/01.01.01.00/2016

 

Vakansseista luopuminen

 

 

Kuntayhtymän hallitus 10.10.2016 121 §

Valmistelija henkilöstöjohtaja Janne Niemeläinen, janne.niemelainen@kuh.fi, 044 717 9460


Kuntayhtymän johtoryhmässä ja henkilöstötoimikunnassa on käyty keskustelua vakanssien tarpeellisuudesta / tarpeettomuudesta. Käytyjen keskustelujen pohjalta on päädytty esittämään kuntayhtymän hallitukselle vakanssien poistamista koskevan selvitystyön aloittamista.

 

Tavoitteena on, että vakansseihin perustuvasta henkilöstövoimavarojen johtamisesta siirryttäisiin resurssipohjaiseen henkilöstövoimavarojen johtamiseen, jolloin henkilöstövoimavaroja voidaan johtaa tarkoituksenmukaisella tavalla perustuen todelliseen palvelutarpeeseen eikä vakansseihin. Henkilöstövoimavarojen johtaminen tulisi myös joustavoitumaan. Vakanssittomaan johtamiseen olisi mahdollista siirtyä viimeistään 1.1.2018.

Vakanssien poistaminen edellyttää voimakasta johtamistavan muutosta henkilöstömenojen osalta ja henkilöstömenojen osalta sitovuustaso tulisi määrittää harkiten. Raportointijärjestelmät tulisi muuttaa sovitun sitovuustason seurantaan. Riskinä vakanssien poistamisessa on henkilöstömenojen kasvu, ellei johtamistavan muutosta ja riittäviä seurantatyökaluja henkilöstömenojen seurantaan saada. Raportointijärjestelmissä ei ole tällä hetkellä kovin hyvää tukea esim. ”jo varattujen” palkkamenojen ennustamiselle, mikä lisää riskiä mahdollisiin henkilöstömenojen ylityksiin.

 

Vakansseista luopuminen edellyttää selvitystyötä myös Priman osalta. Vakanssittomassa ympäristössä määräaikaisten työntekijöiden sijaisuuspohja tulee todentaa muutoin kuin kiinnittämällä ne vakanssinumerolle. Hallintosäännön uudistamisen yhteydessä tulisi miettiä myös tarkkaan esimiestaso, jolla on oikeudet tehdä rekrytointipäätöksiä.

 

Esimiesten johdonmukaisella koulutuksella ja uusien seurantatyökalujen avulla vakanssiton johtaminen on riskeistä huolimatta mahdollista tarkoituksenmukaisella tavalla.

 

Esittelijä                              Sairaanhoitopiirin johtaja

 

Esitys                                 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus päättää, että käynnistetään selvitys vakansseista luopumiseksi ja selvityksen tultua tehdyksi asia tuodaan hallitukselle erikseen päätettäväksi.

 

 

Päätös                               

Esitys hyväksyttiin.

 

122 §

 290/01.01.00/2016

 

Määräaikaisen henkilöstön vakinaistaminen ja uusien S-vakanssien perustaminen

 

 

Kuntayhtymän hallitus 10.10.2016 122 §

 

Valmistelija: Henkilöstöjohtaja Janne Niemeläinen,

janne.niemelainen@kuh.fi, 044 717 9460

 

Alla oleva asiaselostus ja päätösesitys koskee kaikkia ammattiryhmiä vaikka suurimmat haasteet ovat hoitohenkilöstön osalta, koska po. ammattiryhmissä ovat suurimmat henkilöstömäärät.

 

Sairaanhoitopiirissä on käytössä vakanssit, joilla tarkoitetaan vakinaisia virka- ja työsuhteisia tehtäviä. Sisäisten sijaisten vakanssit (S-vakanssit) on perustettu sijaistamaan vakituisen henkilöstön pitkiä poissaoloja (vuosilomat, pitkät sairauspoissaolot ja muut pitkät poissaolot).

 

Vakansseja KYSissä on yhteensä 3634 kpl.

 

KYSissä on aiemmin sovittu, että yli kolme vuotta yhdenjaksoisessa palvelussuhteessa olevien työntekijöiden osalta tarkastellaan mahdollisuutta vakinaistaa heidät vapaana oleville S-vakansseille. Koska uusia S-vakansseja ei ole enää perustettu, ei pitkissä määräaikaisissa palvelussuhteissa olevia ole voitu enää vakinaistaa S-vakansseille.

 

Edellä olevasta johtuen yli kolme vuotta määräaikaisessa palvelussuhteessa olevia työntekijöitä on tällä hetkellä yhteensä noin 150.

 

Tilanteessa 1.8.2016 KYSissä oli henkilöstöä seuraavasti:

 

Vakinainen henkilöstö                              3265

Määräaikaista henkilöstöä 1176 (määräaikaisen henkilöstön osuus on noin 26,5 %)

 

Hoitohenkilöstöä 1.8.2016 KYSissä oli seuraavasti:

 

Vakinainen henkilöstö                              2 349

Määräaikainen henkilöstö 734 (määräaikaisen henkilöstön osuus on 23,8 %)

 

                                            Hoitohenkilöstön sijaisuuksien hoitaminen PA10:llä tapahtuu hoitotyön palveluyksikön kautta S-vakanssilaisten toimesta, jotka hoitavat pitkiä poissaoloja ja varahenkilöstöllä toimesta, jotka hoitavat lyhyet sijaisuudet (alle 13 pv). Hoitotyön palveluyksikössä on S-vakanssilaisia ja varahenkilöstöä yhteensä 236. Lisäksi hoitotyön palveluyksikkö rekrytoi sijaisia määräaikaisiin sijaisuuksiin.


PA20:llä on omat S-vakanssilaiset ja määräaikaiset sijaiset hoitamassa sijaisuuksia.

 

Määräaikainen henkilöstö hoitaa KYSissä pääsääntöisesti eri perusteisia sijaisuuksia. Sinällään määräaikaisuuden peruste on lainmukainen mutta kokonaisuus huomioiden sijaistarpeen voidaan katsoa olevan muodostunut vakiintuneeksi ja pysyväksi valtaosassa tapauksia ottaen huomioon määräaikaisen henkilöstön suuren määrän.

Henkilöstörakenteen oikaisemiseksi hoitotyön osalta on laskettu koko sijaistarve vuoden ajalta vuosilomien, keskimääräisten sairauspoissaolojen ja muiden pitkien poissaolojen perusteella. Edellä mainitusta sijaistarpeesta tulisi hoitaa vakinaisella henkilöstöllä 70 % ja vakinaistaa em. pitkäaikaisia määräaikaisia työntekijöitä vakinaisiin sijaisten tehtäviin.

 

Edellä olevassa tarkastelussa huomioidaan hoitotyön palveluyksikön nykyinen resursointi. Koska sijaistarve vaihtelee ajankohdittain, hoidetaan ruuhkahuippujen sijaistaminen määräaikaisella henkilöstöllä (30 % sijaistarpeesta), jonka rekrytointi hoidetaan keskitetysti hoitotyön palveluyksiköstä.

 

KYSissä tarvitaan hoitotyön sijaisuuksiin sijaisia keskimäärin yhteensä 826 työpanosta. 70 % sijaisuustarpeen mukaan laskettuna tarve on 578 työpanosta.

S-vakansseja on käytössä tällä hetkellä hoitotyössä yhteensä 304, jolloin laskennallinen S-vakanssien lisätarve on 274, mikäli kaikkiin pitkiin sijaisuuksiin otettaisiin sijainen. Kaikkiin poissaoloihin ei kuitenkaan palkata sijaista, jolloin sijaistarve on yhteensä 225 työpanosta.

Lisätarve jakautuu palvelualueittain seuraavasti:

PA10:

89 S-vakanssia + 15 S-vakanssia ns. perusmiehitykseen siirtyvien tilalle = 104 uutta S-vakanssia (kaikki laillistettuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä)

PA20:

93 S-vakanssia + 28 S-vakanssia ns. perusmiehitykseen siirtyvien tilalle = 121 uutta S-vakanssia (82 laillistettua terveydenhuollon ammattihenkilöä, 26 nimikesuojattua ammattinimikettä, 13 osastonsihteeriä)

Vakinaisten palvelussuhteiden tarjoaminen määräaikaisten palvelussuhteiden sijaan toteuttaa myös nykyisen henkilöstöstrategian tavoitetta vetovoimaisesta ja turvallisesta KYSistä. Vakinaisella ja hyvin perehdytetyllä henkilöstöllä sijaisuuksien hoitaminen parantaa myös potilasturvallisuutta.

 

Edellä esitetyt muutokset ovat kustannusneutraaleja, koska määräaikaisesta henkilöstöstä aiheutuu tällä hetkellä samat palkkauskustannukset kuin vakinaisesta henkilöstöstä.

 

Määräaikainen henkilöstö aiheuttaa merkittävästi ylimääräistä hallinnollista työtä mm. työsopimusten tekemisen, käyttöoikeuksien hakemisen ja perehdyttämisen osalta. Tämä vapautuva työaika on mahdollista kohdentaa esimiestyöhön.

 

 

Esitys                                 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus päättää:

 

1) perustaa 225 S-vakanssia toistuvien määräaikaisten työsuhteiden tilalle (muutettu kokouksessa),

 

2) että pitkäaikaisessa yhdenjaksoisessa määräaikaisessa palvelussuhteessa olevia työntekijöitä vakinaistetaan em. S-vakansseihin työn teettämisen tarve ja työntekijän osaaminen huomioiden. Vakinaistamisessa huomioidaan hoitotyön tekijöiden lisäksi myös muut pitkäaikaisessa määräaikaisessa palvelussuhteessa olevat työsuhteiset ammattiryhmät.

 

 

 

Päätös                               

Esitys hyväksyttiin.