Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 24.04.2017 Pykälä 59


 

 

59 §

 107/02.02.00/2017

 

Taloussuunnitelman 2018-2019 valmistelu

 

 

Kuntayhtymän hallitus 24.4.2017 59 §

 

Kuntayhtymän hallitus käsittelee taloussuunnitelman 2018 – 2019 kokouksessaan 24.4.2017. Kuntayhtymän johtoryhmä on valmistellut kokouksessaan 4.4.2017 taloussuunnitelman lähtökohdat.

Valmistelun lähtökohtia

Kuntayhtymän hallituksen seminaarissa 28.2.2017 päätettiin, että vuoden 2018 kuntalaskutuksen taso linjataan 24.4.2017.

Sairaanhoitopiirin johtavat viranhaltijat ovat tehneet maalis- huhtikuussa perinteisen jäsenkuntien kuntakierroksen, jossa on keskusteltu sairaan-hoitopiirin toiminnan ja talouden kehittämisnäkemyksistä. Kierroksen aikana on käyty läpi mm. sote-uudistusta, tilinpäätöstä 2016, talous-arvion 2017 toteumaa ja vuoden 2018 taloussuunnitelman perusteita. Toukokuun 10. päivä pidettävässä kuntakokouksessa kuntien edustajilla on myös mahdollisuus ottaa kantaa edellä mainittuihin seikkoihin.

Sairaanhoitopiirin talousarvio laaditaan uudistetulla organisaatiolla.

Talousarvion 2018 yksityiskohtainen erittely

Talousarvion alustavassa valmistelussa on käytetty seuraavia lähtökohtia:

1. Toimintataso

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipitäen vuoden 2017 toimintatasoa. Toimintatason määrittelyssä on erityisesti otettava huomioon se, mitä hoitotakuulainsäädäntö edellyttää. Tässä suhteessa jouduttaneen kohdentamaan resursseja jonkin verran uudella tavalla.

2. Kustannustason muutosten määrittely

Kustannustason muutokset vuoden 2018 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

-      palkankorotukset 0 %

-      aineet, tarvikkeet, tavarat ja lääkkeet 1,0 %

-      palvelujen ostot 1,0 %

3. Investoinnit

Vuoden 2018 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

-      rakennusinvestoinnit 29,6 M€

-      laitehankinnat 12,0 M€

-      atk-sovellukset 4,1 M€

-      yhteensä 45,7 M€

 

Rakennusinvestoinnit sisältävät rahoitusta peruskorjauksen 2-vaiheeseen, vuosikorjauksiin, sisäilmastoinnin parantamiseen, ympäristötöihin, suunnitteluun sekä keskeneräisten korjausrakennushankkeiden toteuttamiseen.

Atk-sovellusten hankintaan käytetään suunnittelukaudelta arviolta noin 4,1 miljoonaa euroa/vuosi. Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietojärjestelmiin sekä alueellisten ja valtakunnallisten tietojärjestelmähankkeiden toteuttamiseen.

 4. Peruspääoman korko

Jäsenkunnille on vuodesta 2009 alkaen maksettu peruspääoman korkoa. Vuodelle 2018 peruspääoman korko on 1,0 % (noin 1 M€). Peruspääoman koroksi esitetään edelleen 1,0 %. Koron vaikutus palveluiden hintoihin on noin 0,3 %.

 5. Sisäiset korot

Kuntayhtymässä on käytetty sisäisiä korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksiköille on määritelty sisäinen korko. Sisäisiä korkoja on sovellettu myös silloin, kun tytäryhteisöille on annettu konsernilainaa.

Yleiseksi sisäiseksi koroksi esitetään 2,0 %. Taseyksiköiden perus-pääoman koroksi esitetään 3,0 %.

 6. Yhtymähallituksen hyväksymät toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

Uusia toimintoja vuodelle 2018 ei ole tällä hetkellä tiedossa.

7. Jäsenkuntien maksuosuudet

Jäsenkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus määräytyy kolmen edellisen vuoden tilin-päätöksen (käytön) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta käytön muutoksesta. Lopullinen jäsen-kuntien maksu määräytyy kuitenkin pääosin sairaanhoitopalvelujen todellisesta käytöstä.

Tavoitteena vuodelle 2018 on 1,6 M€ ylijäämä.

8. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu pääosin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-järjestelmä perustuu valtakunnalliseen Kunta-liiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu pääosin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain määrin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksiköiden tulosbudjetit ja hinnoittelu määritellään sisäisessä ohjeistuksessa siten, että palveluyksiköiden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksikön kulut. Sisäisten palveluyksiköiden kulut (ml. hallinto- ja kiinteistökulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksiköitä. Valtaosa sisäisistä palveluista on tätä varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynnissä voidaan palveluita myydä myös markkinahintaan. Yksiköiden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava vähintään kustannuksia vastaavasti.

9. Kalliin hoidon tasausjärjestelmä

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirillä oltava kalliin hoidon tasausjärjestelmä. Laissa ei tasausrajaa määritellä. Yleisin tasausraja sairaanhoitopiireissä on 50.000 euroa. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista tästä muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehdään tilinpäätöksen yhteydessä, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylittävät kulut. Tasausrajan ylittävät kulut katetaan jäsenkuntien maksuosuuksilla, jotka määräytyvät asukasluvun perusteella.

10. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille määrätyistä erityis-velvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka peritään jäsenkuntien asukaslukujen perusteella. Tällaisia tehtäviä ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden ylläpito, aluevastuutehtävät sekä opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

11. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tytäryhteisöt

Liikelaitos KYSTERI sekä konserniin kuuluvat tytäryhteisöt (Sakupe Oy, kiinteistöosakeyhtiöt Mustinlampi ja Isoharja sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimussäätiö) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2018 siten, että ne voidaan yhdistää koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja – suunnitelman laatimis-periaatteet. Kuntayhtymän hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lisäohjeita.

12. Alijäämän kattaminen

Kuntayhtymällä oli kattamatonta alijäämää 31.12.2016 yhteensä 9,4 M€. Vuonna 2018 kunnilta on tarkoitus periä perussopimuksen 24 §:n mukaisesti, peruspääoman suhteessa kannettavilla maksuilla 2,0 M€. Yhtymävaltuusto päättäisi asiasta hyväksyessään vuoden 2017 tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä.

 

 

 

Esitys                                 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Vuoden 2018 taloussuunnitelman laadinnassa noudatetaan seuraavia periaatteita:

 

- investoinnit yhteensä 45.7 M€

- jäsenkuntalaskutus 309,1 M€

- ylijäämä vähintään 1,6 M€

 

 

Päätös                               

Esitys hyväksyttiin.