Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kysterin johtokunta
Pöytäkirja 06.10.2017/Pykälä 41

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

 

41 §

 406/00.01.02.02.01/2017

 

Suun terveydenhuollon keskitetyn ajanvarauksen aloittaminen

 

 

Kysterin johtokunta 6.10.2017 41 §

 

Valmistelija: johtava hammaslääkäri Veikko Kataja, puh. 044 7171996, veikko.kataja@kuh.fi

 

Kysterin suun terveydenhuollossa on tällä hetkellä neljä ajanvarauspistettä: Nilakka, Leppävirta, Kaavi ja Rautavaara. Leppävirralla ajanvarauksesta on huolehtinut henkilö, joka on toiminut myös yleislääkäreiden ajanvarauksen ja asiakasneuvonnan parissa ”luukulla”.  Ajanvaraajalla ei ole terveydenhuollon koulutusta.  Nilakassa ajanvarauspuhelut on hoidettu Pielaveden toimipisteestä ja tarvittaessa puhelut on ohjattu Nispa - puhelintekniikan avulla johonkin muuhun Nilakan toimipisteeseen, yleensä Keiteleelle.  Rautavaaralla ja Kaavilla puhelimeen on vastattu suoraan vastaanottohuoneesta.  Erityisesti näissä paikoissa puhelin on katkaissut potilaan hoidon ja viivästyttänyt aikataulua. Ajanvarausta on jouduttu säännöstelemään erikseen määritellyillä soittoajoilla. Tämä ei ole tarkoituksenmukaista eikä nykysäädösten mukaista. Ajanvaraukseen on siten osallistunut päivittäin vähintään neljä henkilöä.

Suun terveydenhuollon keskitetyn ajanvaraustoiminnan aloittamista on valmisteltu kuluvan vuoden aikana. Toimintaa varten on kartoitettu tiloja ja henkilökuntaa. Ensisijaisena toimipaikkana on Leppävirran terveyskeskus, jossa juuri saadun tiedon mukaan olisikin toimitila ajanvaraajalle.  Valmistelun yhteydessä on havaittu seuraavat toimintaan liittyvät edut: potilaiden hoidon laatu ja tehokkuus paranee, koska vastaanottotilanne ei katkeile. Tehostumisen ansiosta on odotettavissa parempaa taloudellista tulosta. Henkilöstö voi ilman puhelimen aiheuttamia katkoja keskittyä potilaan hoitamiseen, jolloin potilaan kokemus hoitotilanteesta paranee. Toiminnot vastaanotoilla yhtenäistyvät. Päästään nykysäädöksien mukaiseen käytäntöön.

Suun terveydenhuollon keskitetty ajanvaraus aloitetaan mahdollisimman pian, kuitenkin vuoden 2017 loppuun mennessä Leppävirran terveyskeskuksen tiloissa. Toissijaisena paikkana on Pielaveden hammashoitola.  Keskitetyn ajanvarauksen hammashoitajan tehtäviin kuuluu myös toimipaikan juoksevien asioiden hoitamista ja kutsujärjestelmän ylläpitämistä sekä sen valvontaa. Kiireaikoina takaisin soittojärjestelmä Nispaan kääntyvät puhelut hoidetaan lisäksi yhteistyössä suun terveydenhuollon muiden kuin keskitetyn ajanvarauksen toimipisteissä.

Suun terveydenhuollon keskitetty ajanvaraus on ollut esillä vuoden 2018 palvelusopimuskierroksen aikana ja sitä on pidetty kannatettavana ajatuksena kaikissa kunnissa. Toimintamalli edellyttää hammashoitajan palkkaamisen.  Tähän on käytettävissä Kysterin alueelta täyttämätön lähihoitajan vakanssi, joka esitetään muutettavaksi hammashoitajan vakanssiksi. Näin ollen uutta toimea ei tarvitse perustaa.

Hammashoitajan tehtäväkohtainen palkka sivukuluineen vuodessa on 32 015 euroa ilman lisiä. Palkkakustannukset kohdennetaan asukasluvun mukaisesti palveluyksiköihin. Nilakan osuus on 13446,3 €, Leppävirran 11845,5 € ja Koillis-Savon 6723,15 €:a.

 

 

Esitys                                 

Toimitusjohtaja:

 

Johtokunta hyväksyy lähihoitajan vakanssin (73493-0158) muuttamisen hammashoitajan vakanssiksi.

 

 

Päätös                               

Johtokunta hyväksyi lähihoitajan vakanssin (73493-0158) muuttamisen hammashoitajan vakanssiksi.

 

Käydyn keskustelun perusteella johtokunta edellyttää, että hammashoitajan lisäpalkkakustannukset jaetaan suun terveydenhuollon toteutuneiden suoritteiden mukaisesti.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa