Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 19.08.2019/Pykälä 82

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

Kuntayhtymn hallitus

56

27.5.2019

 

82

427/02.02.00.00/2019

 

Taloussuunnitelman 2020 - 2022 valmistelu

 

 

Ptshistoria

 

Kuntayhtymn hallitus 27.5.2019 56

 

 

Valmistelija:
talousjohtaja Kari Janhonen, puh. 044 717 2078
shkpostiosoite:
kari.janhonen@kuh.fi

Valmistelun lhtkohtia

Sairaanhoitopiirin johtavat viranhaltijat ovat aloittaneet huhtikuussa jsenkuntien kuntakierroksen, jossa on keskusteltu sairaanhoitopiirin toiminnan ja talouden kehittmisnkemyksist. Kierroksen aikana on kyty lpi mm. tilinptst 2018, talousarvion 2019 toteumaa ja vuoden 2020 taloussuunnitelman perusteita. Toukokuun 17. piv pidetyss kuntakokouksessa kuntien edustajilla oli mys mahdollisuus ottaa kantaa edell mainittuihin seikkoihin.

Talousarvioraami 2020

Talousarvion alustavassa valmistelussa on kytetty seuraavia lhtkohtia:

1.     Kuntalaskutus ja toimintakulut

 

Kuntalaskutuksen kasvuksi talousarviosta 2019 talousarvioon 2020 suunnitellaan 4,3 % nousua. Kuntalaskutuksessa nkyy mm. satunnaisten tuottojen 5,9 m poistuminen budjetista.

 

Budjetoitujen toimintamenojen kasvu tilinptksest 2018 on 0,5 % ja talousarviosta 2019 yhteens 2,1 %.

2. Toimintataso

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipiten vuoden 2019 toimintatasoa. Toimintatason mrittelyss on erityisesti otettava huomioon se, mit hoitotakuulainsdnt edellytt. Tss suhteessa jouduttaneen kohdentamaan resursseja jonkin verran uudella tavalla.

3. Kustannustason muutosten mrittely

Kustannustason muutokset vuoden 2020 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

-      palkankorotukset 1 %

-      aineet, tarvikkeet, tavarat ja lkkeet 1,0 %

-      palvelujen ostot 1,0 %

4. Investoinnit

Vuoden 2020 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

-      rakennusinvestoinnit 34,2 M

-      laitehankinnat 12,0 M

-      atk-sovellukset 8,6 M

-      yhteens 54,8 M

Rakennusinvestointeihin suunnitellut suurimmat hankkeet ovat Uusi Sydn ja Psykiatrian talo.

Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietojrjestelmiin sek alueellisten ja valtakunnallisten tietojrjestelmhankkeiden toteuttamiseen. Budjetti sislt mys asiakas- ja potilastieto-jrjestelmn uudistamisen kynnistmisen.

 5. Peruspoman korko

Jsenkunnille ei makseta vuonna 2020 peruspoman korkoa.

 6. Sisiset korot

Kuntayhtymss on kytetty sisisi korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksikille on mritelty sisinen korko. Sisisi korkoja on sovellettu mys silloin, kun tytryhteisille on annettu konsernilainaa.

Yleiseksi sisiseksi koroksi esitetn 2,0 %. Taseyksikiden perus-poman koroksi esitetn 3,0 %.

 7. Yhtymhallituksen hyvksymt toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

Uusia toimintoja vuodelle 2020 ei ole tll hetkell tiedossa.

8. Jsenkuntien maksuosuudet

Jsenkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus mrytyy kolmen edellisen vuoden tilinptksen (kytn) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta kytn muutoksesta. Lopullinen jsenkuntien maksu mrytyy kuitenkin posin sairaanhoitopalvelujen todellisesta kytst.

Tavoitteena vuodelle 2020 on 0 tulos.

 

 

9. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu posin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-jrjestelm perustuu valtakunnalliseen Kunta-liiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu posin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain mrin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksikiden tulosbudjetit ja hinnoittelu mritelln sisisess ohjeistuksessa siten, ett palveluyksikiden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksikn kulut. Sisisten palveluyksikiden kulut (ml. hallinto- ja kiinteistkulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksikit. Valtaosa sisisist palveluista on tt varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynniss voidaan palveluita myyd mys markkinahintaan. Yksikiden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava vhintn kustannuksia vastaavasti.

10. Kalliin hoidon tasausjrjestelm

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirill oltava kalliin hoidon tasausjrjestelm. Laissa ei tasausrajaa mritell. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista tst muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehdn tilinptksen yhteydess, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylittvt kulut. Tasausrajan ylittvt kulut katetaan jsenkuntien maksuosuuksilla, jotka mrytyvt asukasluvun perusteella.

11. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille mrtyist erityis-velvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka peritn jsenkuntien asukaslukujen perusteella. Tllaisia tehtvi ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden yllpito, aluevastuutehtvt sek opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

12. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tytryhteist

Liikelaitos KYSTERI sek konserniin kuuluvat tytryhteist (Sakupe Oy, kiinteistosakeyhtit Mustinlampi ja Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimussti) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2020 siten, ett ne voidaan yhdist koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja suunnitelman laatimisperiaatteet. Kuntayhtymn hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lisohjeita.

13. Alijmn kattaminen

Kuntayhtymll oli kattamatonta alijm 31.12.2018 yhteens 13,7 M. Vuonna 2020 kunnilta on tarkoitus peri perussopimuksen 24 :n mukaisesti, peruspoman suhteessa kannettavilla maksuilla 6,7 M. Yhtymvaltuusto ptt asiasta hyvksyessn vuoden 2019 tilinptksen.

 

 

 

 

Valmistelija:
talousjohtaja Kari Janhonen, puh. 044 717 2078
shkpostiosoite:
kari.janhonen@kuh.fi

Valmistelun lhtkohtia

Sairaanhoitopiirin johtavat viranhaltijat ovat aloittaneet huhtikuussa jsenkuntien kuntakierroksen, jossa on keskusteltu sairaanhoitopiirin toiminnan ja talouden kehittmisnkemyksist. Kierroksen aikana on kyty lpi mm. tilinptst 2018, talousarvion 2019 toteumaa ja vuoden 2020 taloussuunnitelman perusteita. Toukokuun 17. piv pidetyss kuntakokouksessa kuntien edustajilla oli mys mahdollisuus ottaa kantaa edell mainittuihin seikkoihin.

Talousarvioraami 2020

Talousarvion alustavassa valmistelussa on kytetty seuraavia lhtkohtia:

2.     Kuntalaskutus ja toimintakulut

 

Kuntalaskutuksen kasvuksi talousarviosta 2019 talousarvioon 2020 suunnitellaan 4,3 % nousua. Kuntalaskutuksessa nkyy mm. satunnaisten tuottojen 5,9 m poistuminen budjetista.

 

Budjetoitujen toimintamenojen kasvu tilinptksest 2018 on 0,5 % ja talousarviosta 2019 yhteens 2,1 %.

2. Toimintataso

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipiten vuoden 2019 toimintatasoa. Toimintatason mrittelyss on erityisesti otettava huomioon se, mit hoitotakuulainsdnt edellytt. Tss suhteessa jouduttaneen kohdentamaan resursseja jonkin verran uudella tavalla.

3. Kustannustason muutosten mrittely

Kustannustason muutokset vuoden 2020 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

-      palkankorotukset 1 %

-      aineet, tarvikkeet, tavarat ja lkkeet 1,0 %

-      palvelujen ostot 1,0 %

 

4. Investoinnit

Vuoden 2020 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

-      rakennusinvestoinnit 34,2 M

-      laitehankinnat 12,0 M

-      atk-sovellukset 8,6 M

-      yhteens 54,8 M

Rakennusinvestointeihin suunnitellut suurimmat hankkeet ovat Uusi Sydn ja Psykiatrian talo.

Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietojrjestelmiin sek alueellisten ja valtakunnallisten tietojrjestelmhankkeiden toteuttamiseen. Budjetti sislt mys asiakas- ja potilastieto-jrjestelmn uudistamisen kynnistmisen.

 5. Peruspoman korko

Jsenkunnille ei makseta vuonna 2020 peruspoman korkoa.

 6. Sisiset korot

Kuntayhtymss on kytetty sisisi korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksikille on mritelty sisinen korko. Sisisi korkoja on sovellettu mys silloin, kun tytryhteisille on annettu konsernilainaa.

Yleiseksi sisiseksi koroksi esitetn 2,0 %. Taseyksikiden perus-poman koroksi esitetn 3,0 %.

 7. Yhtymhallituksen hyvksymt toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

Uusia toimintoja vuodelle 2020 ei ole tll hetkell tiedossa.

8. Jsenkuntien maksuosuudet

Jsenkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus mrytyy kolmen edellisen vuoden tilinptksen (kytn) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta kytn muutoksesta. Lopullinen jsenkuntien maksu mrytyy kuitenkin posin sairaanhoitopalvelujen todellisesta kytst.

Tavoitteena vuodelle 2020 on 0 tulos.

 

9. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu posin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-jrjestelm perustuu valtakunnalliseen Kunta-liiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu posin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain mrin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksikiden tulosbudjetit ja hinnoittelu mritelln sisisess ohjeistuksessa siten, ett palveluyksikiden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksikn kulut. Sisisten palveluyksikiden kulut (ml. hallinto- ja kiinteistkulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksikit. Valtaosa sisisist palveluista on tt varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynniss voidaan palveluita myyd mys markkinahintaan. Yksikiden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava vhintn kustannuksia vastaavasti.

10. Kalliin hoidon tasausjrjestelm

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirill oltava kalliin hoidon tasausjrjestelm. Laissa ei tasausrajaa mritell. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista tst muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehdn tilinptksen yhteydess, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylittvt kulut. Tasausrajan ylittvt kulut katetaan jsenkuntien maksuosuuksilla, jotka mrytyvt asukasluvun perusteella.

11. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille mrtyist erityis-velvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka peritn jsenkuntien asukaslukujen perusteella. Tllaisia tehtvi ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden yllpito, aluevastuutehtvt sek opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

12. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tytryhteist

Liikelaitos KYSTERI sek konserniin kuuluvat tytryhteist (Sakupe Oy, kiinteistosakeyhtit Mustinlampi ja Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimussti) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2020 siten, ett ne voidaan yhdist koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja suunnitelman laatimisperiaatteet. Kuntayhtymn hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lisohjeita.

13. Alijmn kattaminen

Kuntayhtymll oli kattamatonta alijm 31.12.2018 yhteens 13,7 M. Vuonna 2020 kunnilta on tarkoitus peri perussopimuksen 24 :n mukaisesti, peruspoman suhteessa kannettavilla maksuilla 6,7 M. Yhtymvaltuusto ptt asiasta hyvksyessn vuoden 2019 tilinptksen.

 

 

 

Esitys

 

Sairaanhoitopiirin johtaja

 

Vuoden 2020 taloussuunnitelman laadinnassa noudatetaan seuraavia periaatteita:

- investoinnit yhteens 54,8 M

- jsenkuntalaskutus 334,8M

- tulos 0

 

 

 

 

 

Pts

Hallitus hyvksyy sairaanhoitopiirin johtajan esityksen.

 

 

 

 

Kuntayhtymn hallitus 19.8.2019 82

 

Valmistelija:
johtajaylilkri Antti Hedman, puh. 044 717 2110
shkpostiosoite:
antti.hedman@kuh.fi

 

Pohjois-Savo on KYS-erityisvastuualueen maakunnista ainoa, jossa ei ole maakunnallisesti koordinoitua hyvinvoinnin- ja terveyden edistmistyt (HYTE). Tarve terveyden edistmiseen on kuitenkin ilmeinen, sill Pohjois-Savo on THL:n ikvakioidulla sairastavuusindeksill mitattuna koko Suomen sairain maakunta (131, koko maan keskiarvo 100). Tm koskee mys erityisesti mielenterveyden sairastavuutta niin lapsissa nuorisossa kuin vanhemmassakin vestss. Kokemus on osoittanut, ett vaikka kunnilla on pvastuu vestn HYTE-tyn jrjestmisest, maakunnallista koordinaatiota tarvitaan erityisesti hyvinvointitiedon analysoinnin, nyttn perustuvien menetelmien kyttnoton ja eri tahojen yhteistyn rakentamisessa.

 

Terveydenhuoltolain (36) mukaan yksi sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksikn (PTH-yksikk) tehtvist on tukea kuntia jrjestmll koulutusta, kokoamalla hyvinvointi- ja terveysseurantatietoja sek levittmll kuntien kyttn sairauksien ja ongelmien ehkisyn nyttn perustuvia toimintamalleja ja hyvi kytntj. Lisksi PTH-yksikn tulee valmistella terveyden ja hyvinvoinnin edistmisen alueelliset strategiat ja suunnitelmat yhteistyss kuntien kanssa (alueellinen hyvinvointikertomus). PTH-yksikn nykyisill resursseilla (ylilkri ja sihteeri) tm ei ole ollut mahdollista.

 

Tarve maakunnallisten HYTE-, mielenterveys- ja hoitoketjukoordinaattorin toimille on ilmeinen ja asiaa on pohjustettu laajalti sek sairaanhoitopiirin ett jsenkuntien kanssa.

 

Koordinaattoreiden toiminta tukee merkittvsti YHESS-hanketta ja hallituksen vaatimaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon integraatiota ja tht nimenomaan esim. hoitoketjujen kehittmiseen ja jalkauttamiseen siten, ett erikoissairaanhoidon kuluja saadaan laskettua. Perusterveydenhuollon yksikn rooli tss YHESS-hankkeessa on keskeinen. YHESS-hanke tarvitsee mys hanketoimiston, jossa roolissa perusterveydenhuollon yksikk voisi toimia.

 

Tarvittavat koordinaattoreiden vakanssipohjat voidaan siirt muualta vapautuneista vakansseista. Tyhjiin vakansseihin ei kuitenkaan ole en budjetoitu palkkakustannuksia.

 

 

 

Esitys

Johtajaylilkri:

 

Hallitus ptt, ett jsenmaksulla katettavien erityisvelvoitteiden raamia ja kuntayhtymn kokonaisraamia nostetaan HYTE-, mielenterveys- ja hoitoketjukoordinaattoreiden palkkakustannuksia vastaavalla summalla, joka on 215 744 (Liite).

 

 

 

 

 

Pts

Hallitus hyvksyy johtajaylilkrin esityksen.

 

 

 

 

 

Liitteet

1

Uuden toiminnan kustannukset, PTH-yksikk.docx

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa