Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 23.06.2022/Pykälä 100

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

 

100

904/01.01.01.01/2022

 

Oikaisuvaatimus valmiuspllikn (60214-0001) viran tyttmisest, OK028/10281 KYS valmiuskeskus

 

 

Kuntayhtymn hallitus 23.6.2022 100

 

Valmistelija:
vs. johtajaylilkri Heikki Miettinen, puh. 044 711 3950
shkpostiosoite:
heikki.miettinen@kuh.fi

Ptksen perustelut

Heli Laapottia (Laapotti) on pidettv hakijoista tehdyn ansiovertailun perusteella ansioituneimpana hakijana virkaan koulutuksensa, tykokemuksensa, henkilkohtaisten ominaisuuksiensa ja haastatteluvaikutelman perusteella.[1] Valinnan perusteena on erityisesti hnen laaja kokemuksensa erilaisista valmiuteen ja valmiusvarautumiseen liittyvist tytehtvist ja mys yliopistotasoinen valmiuteen liittyv koulutuksensa MSc in Disaster Relief (health care)).[2]

Haastatteluun kutsuttiin kelpoisista hakijoista kaikki 10 hakijaa. Haastattelijoina toimivat vs. johtajaylilkri Heikki Miettinen, palvelukeskusjohtaja, ylilkri Jouni Kurola ja rekrytoija Minna Saihomaa.

Oikaisuvaatimuksen perustelut

Hakija katsoo olevansa ansioituneempi koulutuksen ja tykokemuksen kautta kyseiseen virkaan valittu. Hakija jatkaa, ett hnell on sosiaali-, terveystoimen ja ympristterveydenhuollon valmiuteen ja varautumiseen liittyv tykokemusta, jollaista virkaan valitulla ei hakijan mukaan ole.

 

Hakijan mukaan hnell on mys laajempi tykokemus viranomaisten yhteistyss kuin valitulla. Hakija on oikaisuvaatimuksensa mukaan osallistunut lukuisiin viranomaisten yhteisiin harjoituksiin ja tyryhmiin mm. htkeskuksen ensihoidon ja sosiaalihuollon tyryhmiin. Nit kyvykkyyksi painotettiin hakemuksessa.[3] Lisksi hakija katsoo, ett hnell on laajempi kokemus johtamisesta ja hnell on kokemusta yrittjn ja hankepllikkn olemisesta. Hakijan mukaan hn on mys kehittmisess ansioituneempi kuin valittu.

 

Hakija lisksi viittaa yleisiin virkanimityksiss kytettviin periaatteisiin, jotka on otettava huomioon perustuslain 125 :n mukaan, joita ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

 

Hakija pit ptst virheellisen sen johdosta, koska siin ei hnen mukaansa ole tehty ansiovertailua tai sit ei ainakaan ole hakijan mukaan toimitettu. Tmn johdosta hakija katsoo tulleensa syrjityksi tasa-arvolain mukaan sukupuolensa johdosta. Hakijan mukaan virkanimityksess keskeinen merkitys on tynantajan etukteen vahvistamilla valintaperusteilla. Jos tynantaja suorittaa valinnan toisin kriteerein kuin typaikkailmoituksessa on annettu ymmrt, nostaa se tynantajan nyttkynnyst syrjimttmyydest jatkaa hakija.

Hakija katsoo, ett hakijoiden ansioita ei ole tosiasiassa vertailtu keskenn ja virkavalintapts on tehty virheellisess jrjestyksess. Lopuksi hakija lausuu, ett ansiovertailussa huomioon otettavien ansioiden tulee olla yksiselitteisesti ja objektiivisesti osoitettavissa olevia.[4]

 

Oikeuskytnnst

 

Korkein hallinto-oikeus on perusteluisissaan ennakkoptksess KHO: 2020:10 lausunut, yleisten nimitysperusteiden soveltamisesta, ett valtuustolla on laaja harkintavalta valita kunnanjohtaja kelpoisuusvaatimukset tyttvist hakijoista. Tt harkintavaltaa rajoittavat perustuslain 125 :n 2 momentista ilmenevt yleiset nimitysperusteet.

 

KHO jatkaa perusteluissaan, ett ansioituneisuus julkiseen virkaan arvioidaan yleisten nimitysperusteiden mukaisesti. Hakijoita vertailtaessa nimitysperusteita on arvioitava kokonaisuutena, jossa koulutuksen ja tykokemuksen ohella on otettava huomioon mys hakijan viran hoitamisen kannalta merkitykselliset henkilkohtaiset ominaisuudet. Viran vaatimuksia on arvioitava objektiivisesti ja ennen muuta silt kannalta, mit viran luonteesta ja tehtvist on esitetty hakuvaiheessa. Yleens vasta nimitysperusteisiin pohjautuvan ansiovertailun jlkeen on mahdollista arvioida, onko asiassa toimittu esimerkiksi syrjintkiellon vastaisesti.

 

KHO:n mukaan tmn arvioin jlkeen on viel arvioitava, miss mrin hakijalla on sellaista erityist osaamista ja kokemusta, joka voisi kokonaisharkinnassa nostaa hnet ansioituneisuudessa toisen hakijan edelle.

 

KHO on ennakkoptksess 2013:46 lausunut, ett virantyttn liittyvn julkisen hakumenettelyn tavoitteena on paitsi parhaan mahdollisen henkilstn saaminen julkishallinnon palvelukseen mys turvata hallinnon uskottavuutta ja tasapuolisuutta. Julkisen hakumenettelyn tarkoituksena on antaa kaikille virasta kiinnostuneille mahdollisuus kilpailla tehtvst yhdenvertaiselta pohjalta avoimessa menettelyss, jossa asia valmistellaan ptksentekoa varten tasapuolisesti, syrjimttmsti ja riittvsti sek kaikkien hakijoiden ansioita verrataan objektiivisesti keskenn perustuslain 125 :n mukaisten yleisten nimitysperusteiden ja etukteen asetettujen valintaperusteiden pohjalta.

 

KHO jatkaa, ett lhtkohtana virantytss on siis hakijoiden tasavertainen asema, jota lainsdntn sisltyvt syrjintkieltosnnkset nimenomaan korostavat. Syrjintkieltosnnkset ksittvt kuitenkin vain perusteettoman eriarvoiseen asemaan asettamisen. Hyvksyttv eri asemaan asettaminen edellytt, ett erilaiselle kohtelulle on objektiivisesti arvioiden hyvksyttv syy.

 

Syrjintolettamasta KHO lausuu, ett tasa-arvolain mukaisessa ansiovertailussa otetaan huomioon hakijoiden koulutus ja tykokemus sek muut tehtvn hoitamisen kannalta merkitykselliset, objektiivisesti arvioitavissa olevat tiedot ja taidot, jotka voidaan katsoa lisansioiksi. Ansioita arvioitaessa huomioon otetaan viran tai tehtvn kelpoisuusvaatimukset ja muut etukteen vahvistetut valintaperusteet sek konkreettiset tehtvt. Tynantajalla on niss rajoissa oikeus painottaa hakijoiden sellaisia ansioita, joiden se katsoo parhaiten edistvn tytehtvien hoitamista.

 

Oikeuskirjallisuudesta

 

Nimitysharkinnan perusteet ovat vahvistettu suoraan perustuslaissa, joita ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Julkishallinnon virantytiss kehitys on yhtlt kulkemassa sdetyn kelpoisuuden arvioinnista yleisen ansio- ja kykyvertailun suuntaan.[5]

 

Virkaa tytettess joudutaan ratkaisemaan, mit yleisill nimitysperusteilla juuri siin tilanteessa on ymmrrettv. Tulkinnan apuna voidaan kytt ptevyytt ja ansioita tarkentavia kriteerej. Lhtkohtana on yleinen kriteeri tai standardi: mit menestyksellinen viranhoito edellytt. Tarkentavia perusteita ovat ensi sijassa kelpoisuusehdot, viran nimi sek konkreettiset tytehtvt. Perusteet ovat lyhsti hierarkkisia keskenn. Tehtvpiiri ja konkreettisia tytehtvi arvioidaan kelpoisuusehtojen perusteella. Viran nimikkeell on vlitnt merkityst erityisesti silloin, kun virkaan ei ole erikseen vahvistettu kelpoisuusvaatimuksia.[6]

 

Taito viittaa yleiskieless harjaantumiseen ja oppimiseen perustuvaan kykyyn, hallintaan ja taitamiseen. Jos pohjaksi otetaan alkuperinen ruotsinkielinen termi skicklighet, merkitys olisi lhinn ptevyys. Taidolla tarkoitetaan koulutuksen avulla hankittuaja tietoja ja taitoja sek tutkinnoilla tai muulla tavoin osoitettua tietopuolista perehtymist virkaan kuuluviin asioihin. Teoreettisten opintojen ohella ja lisksi hakija voi kytnnn virkatoiminnassa saadulla kokemuksella osoittaa hankkineensa tarvittavia tietoja ja taitoja.[7]

 

Kyky tarkoittaa yleiskieless lhinn laadullisia edellytyksi pysty tekemn jotakin. Pystyminen ja kyvykkyys ovat synonyymeja. Kyse voi olla luontaisista tai hankituista ominaisuuksista. Kyky pelkstn tiettyihin tysuorituksiin ilment mrllist tykyky, ei niinkn luontaista lahjakkuutta. Virantytss kyvyll tarkoitetaan perustuslain perusteluiden mukaan luontaista lahjakkuutta, tykyky, jrjestelykyky, johtamiskyky, aloitteellisuutta sek muita viraston tavoitteiden toteuttamiseksi tarpeellisia kykyj. Soveltuvuuden mittaamiseksi voidaan muiden selvitysten ohella kytt mm haastatteluja.[8]

 

Koeteltu kansalaiskunto on ksitteen vanhahtava ja monimerkityksinen. Ksitteen sislt on jnyt virkavalinnoissa ksittmn perinteisesti pasiassa nuhteettomuuden. Koetellun kansalaiskunnon positiivinen puoli ja sen vaikutus nimityksiin on tulkinnallisesti kiistanalainen. Oikeuskytnnss ja kirjallisuudessa asiaan on usein suhtauduttu varoivaisesti. Kyse on yleisess kansalaistoiminnassa saaduista viran hoitamisen kannalta merkityksellisist ansioista. Mys nykyisen perustuslain valmistelussa omaksuttiin sama kanta. Merkityst voidaan antaa vain sellaiselle toiminalle, joka lis hakijan edellytyksi virkatehtvien asianmukaiseen suorittamiseen.[9]

 

Hakijoiden vertailu tapahtuu siten, ett heit vertaillaan ansioiltaan ja henkilkohtaisilta ominaisuuksiltaan. Vertailu on monimutkainen sen johdosta, ett sek vertailtavia ett vertailuperusteita on useita. Sen sijaan nuhteettomuusvaatimus ei ole vertailuperuste, koska nuhteettomuus pit arvioida ainoastaan virkaan nimitettvn osalta. Ensisijaisesti on arvioitava minklaisia valmiuksia virka ja sen hoito edellyttvt. Tarvitaan konkreettista tarkastelua, jossa on otettava huomioon viran kelpoisuusehdot, viran tehtvpiiri ja [10]virkaan kuuluvat konkreettiset tehtvt. Vertailu yleens edellytt yhteenvetoa hakijoiden ansioista ja ominaisuuksista. Kaikki asiaan vaikuttavat seikat kattava kokonaisarvio on valinnassa ratkaiseva.

 

Hakuilmoitus ja lain vaatimukset

 

Hakuilmoitus

 

Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri ja jatkossa Pohjois-Savon hyvinvointialue ovat vastuussa valmiuskeskuksen perustamisesta ja siihen liittyvst erityisvastuualueen ja tulevan yhteistoiminta-alueen koordinoinnista. Valmiuskeskuksen tehtvn on turvata sosiaali- ja terveydenhuollon kyvykkyys vastata kansallisesti yhdenmukaisella ja ajantasaisella valmiussuunnittelulla sek tilannekuvajrjestelyill hiritilanteisiin ja poikkeusoloihin.

 

Valmiuspllikk johtaa ja vastaa valmiuskeskuksen kytnnn toiminnasta sek kehitt, valmistelee ja organisoi toimenpiteit sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden varautumisen, valmiussuunnittelun sek valmiuden ja tilannekuvan takaamiseksi yhteistyss sosiaali- ja terveysministerin, viranomaisten ja sidosryhmien kanssa.

 

Valmiusplliklt edellytetn vahvaa kokonaisnkemyst sote-kentst ja kehittmisosaamista. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimialan ja sen kytntjen tuntemus katsotaan eduksi. Kelpoisuusvaatimuksena soveltuva ylempi korkeakoulututkinto sek sosiaaliterveysalan tutkinto tai vahva sote-alan organisaatiossa hankittu tykokemus. [11]

 

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon jrjestmisest

 

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon jrjestmisest (Jrjestmislaki 612/2021) 51 Varautuminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyalueella, edellytt sosiaali- ja terveydenhuollon valmiuskeskuksen perustamisen Yliopistollista Sairaalaa yllpitvlt hyvinvointialueella. STM ohjauskirje VN/26357/2021 edellytt Valmiuskeskuksen valmistelua jo nykyisiin hallinnollisiinrakenteisiin turvaten sosiaali- ja terveydenhuollon toimintavalmiuden mys hyvinvointialueidenaloittaessa. Sosiaali- ja terveydenhuollon Valmiuspllikk vastaa valmiuskeskuksen kytnnn toiminnasta sek kehitt, valmistelee ja organisoi toimenpiteit sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden varautumisen, valmiussuunnittelun sek valmiuden ja tilannekuvan takaamiseksi yhteistyss sosiaali- ja terveysministerin, viranomaisten ja sidosryhmien kanssa.[12]

 

Valinta ja sen perusteluiden oikeellisuus

 

Virkaan valittu on ollut hakijoista ptevin valintaperusteita vertailtaessa. Valittu on toiminut laajasti viran hoidon edellyttmiss korkeatasoissa valmiustehtviss Pohjois-Savon sairaanhoitopiiriss (PSSHP) ja erityisasiantuntijana sosiaali- ja terveysministerin (STM) valmiusyksikss ministerin kutsumana asiantuntijana. Tmn lisksi valittu on aiemman uransa aikana ollut viran vaatimissa tehtviss vuosia Pijt-Hmeen sosiaali- ja terveysyhtymss (PHSTY). Tmn lisksi valitulla on laaja kansainvlinen kokemus viran hoidon kannalta merkityksellisist tehtvist.[13] Hakijan perustelut siit, ett vain hnell olisi sote ja ympristterveydenhuoltoon liittyvi tehtvi ei siten pid paikkaansa. Valitulla on merkityksellisempi ja monipuolisempia tehtvi, jotka antavat valmiuden hoitaa valmiuspllikn uutta virkaa.

 

Samoin valitulla on erittin vahva kokemus viranomaisyhteistyst, joka ksitt sek STM:n ja kahden eri sote- kuntayhtymn tehtvi ja lisksi viel kansainvlist kokemusta viranomaisyhteistyst. Hakija ei tllkn osa-alueella yll valitun tasolle.

 

Hakijan kokonaisuudessaan pidempi tykokemus ei ole merkittv seikka uuden viran hoidon kannalta ratkaisevassa aiemmassa tykokemuksessa.

 

Molemmilla ansioituneilla viran hakijoilla on sairaanhoitaja AMK. Molemmilla mys ylempi AMK tutkinto vhn eri aiheista. Tmn lisksi valitulla on mys yliopistotutkinto Englannista ja hakijalla on lkintvahtimestarin koulutus. Molemmilla runsas mr liskoulutuskursseja; Haapamell vhn laaja-alaisemmin, mutta tll koulutuksella ja liskoulutuksella ei ole kummankaan osalta ratkaisevaa merkityst valmiuspllikn tehtvien hoidossa, eik siten virkavalinnassa. Tmn lisksi molemmat hakijat ovat olleet aktiivisia toimijoita kolmannen sektorin jrjesttoiminnassa, jolla seikalla ei ole ratkaisevaa merkityst virkavalinnassa.

Haastattelun perusteella, jonka haastatteluryhm on tehnyt, on valittu osoittanut olevansa saadun vaikutelman perusteella parempi henkilkohtaisten ominaisuuksiensa puolesta hoitamaan uutta vaativaa virkaa.

 

Valittu on kaikilla osa-alueilla ja kokonaisuutena ottaen ollut paras hakijoista ottaen huomioon valinnassa vaikuttavat lainsdkset, oikeuskytnt ja kirjallisuus sek hakuilmoitus ja uuden jrjestmislain vaatimukset.

 

 

 

Esitys

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus ptt hylt hakijan oikaisuvaatimuksen.

 

 

Pts

Hallitus hyvksyy sairaanhoitopiirin johtajan esityksen.

 

 

 

 

Liitteet

1

Valmiuspllikk, hakijayhteenveto

 

2

Valmiuspllikn ( 60214-0001) viran tyttminen, OK028 /10281 KYS valmiuskeskus

 

3

Oikaisuvaatimus: Valmiuspllikn (60214-0001) viran tyttminen, OK028/10281 KYS valmiuskeskus

 

4

Valmiuspllikk 220615091327230 hakuilmoitus

 

 

 

 



[2] Pts 25.5.2022, 3 ,

[3] Valmiuspllikn viran hakuilmoitus, tyavain 428036

[4] Hakijan oikaisuvaatimuskirjelm, 10.5.2022 (ilmeisesti pivysvirhe, tulee olla 10.6.2022)

[5] Seppo Koskinen Heikki Kulla, Virkamiesoikeuden perusteet, Helsinki 2019, s.123

[6] Koskinen Kulla, 124-125

[7] Koskinen Kulla, s. 125

[8] Koskinen- Kulla, s. 125-126

[9] Koskinen-Kulla, s. 126-127

[10] Koskinen- Kulla, s. 130-131

[11] Valmiuspllikn viran hakuilmoitus, tyavain 428036

[13] Hakijoiden hakija yhteenveto (ansiovertailu), salassa pidettv, asianosaisjulkinen


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa