Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 02.03.2015 Pykälä 23


 

 

23 §

 116/06.02.00/2015

 

Kaavin kunnan kannanotto ensihoitopalvelun säästöihin

 

 

 

Kaavin kunnanjohtaja Ari Sopanen on lähettänyt sähköpostilla kannanoton ja kysymyksiä ensihoitopalvelun säästöistä.

Taustaa:

Sairaanhoitopiirin (PSSHP) säästötavoite ensi vuodelle:
- Kustannusten kasvu max. 1 %
- Ensihoidon säästettävä 500.000 € ensihoitoa ja potilaiden siirtokuljetuksia koskien.
- Päätös: Kuudesta (6) kahdeksan (8) tunnin autosta siirrytään kolmeen (3) kahdentoista (12) tunnin autoon.
- Työajan säästö (6 x 8) - (3 x 12) = 12 tuntia viikossa.
- Jos oletus on, että auton työparin hinta on sosiaalikuluineen esim. 20 €/tunti/henkilö -> 40 € x 12 tuntia x 52 viikkoa = säästö henkilökuluissa yhden auton osalta  n. 25.000 € + autokulut.

Uudistuksella mm. Kaavin ensihoitopiste suljettaisiin, kolmen auton sijoituspaikkakunniksi tulisivat Lapinlahti, Rautalampi ja Siilinjärvi. Uusi ryhmitys olisi voimassa talvikauden, vilkkaaksi kesäajaksi palattaisiin nykyiseen ryhmitykseen.

Kaavin kunta katsoo, että tällä muutoksella ei suoraan ratkaista rahaan liittyvää ongelmaa. On selvää, jos autojen määrän puolittuessa ei yksin ulkokehällä olevien kuntien, vaan koko maakunnan näkökulmasta turvattomuuden tunne lisääntyy ja houkuttavuus asuinpaikkana pienenee. Voittajia eivät ole edes nuo kolme sijoituskuntaa, autothan lähtevät sieltä liikenteeseen sijoittuen aina tilanteen mukaan mahdollisimman optimaalisesti. Vaikka hyvä tulos optimoinnissa saavutettaisiinkin, noiden kolmen auton ajomatkat pitenevät joka tapauksessa, mikä syö oletettua säästöä.

Vaadimme tarkat laskemat oletetuista säästöistä ja niiden syntytavoista. Edellytämme myös esityksen siitä, missä määrin hiljaisempien paikkakuntien henkilökunta voisi osallistua joko paikallisen terveyskeskuksen tai kotihoidon sellaisiin työtehtäviin, jotka voidaan suorittaa milloin tahansa työvuoron aikana. Tästä kunta/terveydenhuolto (Kaavin tapauksessa Kysteri) voisivat erikseen sovittavin ehdoin sopia jopa eri korvauksen siinä tapauksessa, että se vaikuttaa Kysterin maksuosuutemme määrään alentavasti.

Muilta osin tulee huomioida, että kunnilla on voimassa oleva palvelutasopäätös alkaen 1.1.2014 ilman päättymispäivää. Jos sitä muutettaisiin, vaatisi asia vähintäänkin kuntien virallisen kuulemisen ja hyväksynnän.  

Kaavin kunta ei hyväksy muutosta em. perustein sekä lisäperusteina:

-      Kunnan alueella 300 teollista työpaikkaa

-      Luikonlahden rikastamolle ma-la 80 rekkakuormaa malmia jokainen päivä Polvijärveltä

-      Luikonlahden asemalle 100.000 kuutiota puuta vuodessa + muu runsas puutavaraliikenne mm. Pohjois-Karjalaan.

-      44 % kaavilaisista yli 65-vuotiaita.

-      Maan suurin sairastavuus

-      Ensihoidon hinta/asukas suhteeton Pohjois-Savon enemmistökuntiin verrattuna (TA 2014).

 

 

KYSin ensihoitopalvelujen ylilääkäri Jouni Kurola on 9.2.2015 antanut seuraavan vastineen kunnanjohtaja Ari Sopaselle.

 

 

Ensihoidon säästöt ja toiminta

 

Olette pyytänyt laskelmia oletetuista säästöistä ja niiden syntytavoista. Kun saimme vaatimuksen talousarvion laatimisesta korkeintaan 1 % jäsenkuntalaskutuksen nousuun, tämä tarkoitti yhteensä n. 516 000 € sopeuttamistarvetta.

 

PY 270:n (Ensihoitopalvelut) talousarvion laatimisperiaatteet ovat liitteenä, jossa on mukana TA 2014 vertailuna tilikohtaisesti (Liite 1). Se sisältää sekä ensihoitopalvelun, potilassiirrot että ensihoitolääkäripäivystyksen. Tämän palveluyksikön lopullinen menoraami on 20 528 087 €.

 

Laskelmat raamimuodostuksesta on liitteenä (Liite 2), jossa on myös selvitys Ensihoitopalvelujen raamimuodostuksesta osana Kliinisten Tukipalvelujen palvelualuetta (PA20). Sopeuttamisen kokonaissumma on siis muodostunut seuraavasti:

 

1) Kunkin palveluyksikön jo aiemmin sovitut toiminnallisten muutosten kustannusvaikutukset laskettiin (kustannukset joko laskivat tai nousivat).

                                                                                      

2) Em. tietojen perusteella laskettiin palvelualueelle ns. sopeuttamaton menoraami, jota käytettiin laskettaessa kullekin palveluyksikölle alustava menoraami.       

                                                          

3) Em. alustavaa menoraamia verrattiin palvelualueen todelliseen, hallituksen päätösten mukaiseen menoraamiin.                                                                  

4) Palvelualueen sopeuttamistarve alustavan ja todellisen raamin erotus. Erotus jyvitettiin palveluyksiköille niiden henkilöstömenojen mukaisessa suhteessa (Ensihoito 345435 €; alla oleva taulukko).                                                                          

5) Talousarviovalmistelun yhteydessä kävi ilmi, että em. todellinen menoraami oli liian pieni ja palveluyksiköiden sopeutettavaa summaa jouduttiin kasvattamaan (Ensihoito 160000 €).                                                                    

6) Pelastuslaitos ilmoitti, ettei se pysty heille esitettyyn menoraamiin. Tästä koituva ylitys (Ensihoito 77000 €) lisättiin ensihoidon sopeuttavaan summaan.                                                                       

7) Näin ensihoidon sopeuttamisvelvoitteeksi tuli noin 582000 €, joka käytännössä jouduttiin kohdentamaan henkilöstömenojen vähentämiseen.

 

Henkilöstömenojen vähentämistarve koskee määräaikaista henkilöstöä, jonka käyttöä vähennetään lukuun ottamatta kesäaikaa, jolloin tehtävämäärällisesti ensihoitopalvelu on kiireisin ja ambulanssi määrää tulee nostaa ainakin yhdellä 12 h/vrk päivystävällä yksiköllä.                                                                             

 Lisäksi edellytätte esitystä siitä, missä määrin hiljaisempien paikkakuntien henkilökunta voisi osallistua joko paikallisen terveyskeskuksen tai kotihoidon sellaisiin työtehtäviin, jotka voidaan suorittaa milloin tahansa työvuoron aikana. Liitteenä on KYSin ohje ”Perusterveydenhuollon toimintojen tukemisesta ensihoitopalvelun yksikön henkilöstön toimesta” ja ensihoitohenkilöstön käytöstä mm. kotihoidon tukena.

 

 

 

 

Esitys                                 

Johtajaylilääkäri:

 

Hallitus merkitsee tiedoksi ylilääkäri Jouni Kurolan Kaavin kunnalle antaman vastineen.

 

 

Päätös                               

Esitys hyväksyttiin.