Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 20.04.2015 Pykälä 55


 

 

55 §

 171/02.02.00/2015

 

Taloussuunnitelman 2016 - 2018 valmistelu

 

 

Kuntayhtymän hallitus 20.4.2015 55 §

Valmistelun lähtökohtia

 

Kuntayhtymän hallituksen seminaarissa 26.2.2015 päätettiin, että vuoden 2016 kuntalaskutuksen taso linjataan 20.4.2015.

 

Sairaanhoitopiirin johtavat viranhaltijat ovat tehneet huhti-toukokuussa perinteisen jäsenkuntien kuntakierroksen, jossa on keskusteltu sairaanhoitopiirin toiminnan ja talouden kehittämis-näkemyksistä. Kierroksen aikana on käyty läpi mm. sote uudistusta, tilinpäätöstä 2014, talousarvion 2015 toteumaa ja vuoden 2016 taloussuunnitelman perusteita. Toukokuun 13. päivä pidettävässä kuntakokouksessa kuntien edustajilla on myös mahdollisuus ottaa kantaa edellä mainittuihin seikkoihin.

 

Vuoden 2016 taloussuunnitelman laadinnassa on otettava huomioon mm. seuraavat muutokset nykyiseen verrattuna:

 

-       Puijon sairaalan laajennushanke (B11) eli rakennus 2 on täyden vuoden käytössä 2016. Uudisrakennus sisältää mm. leikkaustoiminnan uudet tilat, jossa tapahtuu keskitetysti sairaanhoitopiirin operatiivinen leikkaustoiminta. Tämän johdosta mm. Tarinan sairaalasta luovutaan. Lisärakentaminen mahdollistaa myös sen, että Puijon 50 vuotta vanha sairaala voidaan peruskorjata asteittain seuraavan 10 vuoden aikana.

 

-       Uusi sädehoitorakennus valmistuu myös 2015, jolla korvataan nykyinen vaikeasti kosteusvaurioinen rakennus.

 

Vuonna 2015 aloitetaan peruskorjauksen ensimmäinen vaihe.

 

Talousarvion 2015 yksityiskohtainen erittely

 

Talousarvion alustavassa valmistelussa on käytetty seuraavia lähtökohtia:

 

1. Toimintataso

 

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipitäen vuoden 2015 toiminta-tasoa. Toimintatason määrittelyssä on erityisesti otettava huomioon se, mitä hoitotakuulainsäädäntö edellyttää. Tässä suhteessa jouduttaneen kohdentamaan resursseja jonkin verran uudella tavalla.

 

Keskeiset tuloskortin mukaiset toimintatavoitteet asetetaan sen jälkeen, kun palvelualueet ovat esittäneet omat ehdotuksensa toimintaluvuiksi.

 

2. Kustannustason muutosten määrittely

 

Kustannustason muutokset vuoden 2015 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

 

-       palkankorotukset 1,0 %

-       aineet, tarvikkeet, tavarat ja lääkkeet 2,0 %

-       palvelujen ostot 2,0 %

 

 

3. Investoinnit

 

Vuoden 2016 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

 

-       rakennusinvestoinnit 45,0 M€

-       laitehankinnat 11,0 M€

-       atk-sovellukset 2,7 M€

 

- yhteensä 58,7 M€

 

Rakennusinvestoinnit sisältävät rahoitusta  peruskorjauksen 1-vaiheeseen ja päivystysalueen saneeraukseen, vuosikorjauksiin, sisäilmastoinnin parantamiseen, ympäristötöihin, suunnitteluun sekä keskeneräisten korjaus-rakennushankkeiden toteuttamiseen.

 

Atk-sovellusten hankintaan käytetään suunnittelukaudelta arviolta noin 2,7 miljoonaa euroa/vuosi. Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietojärjestelmiin sekä alueellisten ja valtakunnallisten tietojärjestelmähankkeiden toteuttamiseen.

 

4. Peruspääoman korko

 

Jäsenkunnille on vuodesta 2009 alkaen maksettu peruspääoman korkoa. Vuodelle 2016 peruspääoman korko on 1,0 % (noin 1 M€). Peruspääoman koroksi esitetään edelleen 1,0 %. Koron vaikutus palveluiden hintoihin on noin 0,3 %.

 

5. Sisäiset korot

 

Kuntayhtymässä on käytetty sisäisiä korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksiköille on määritelty sisäinen korko. Sisäisiä korkoja on sovellettu myös silloin, kun tytäryhteisöille on annettu konsernilainaa.

 

Yleiseksi sisäiseksi koroksi esitetään 2,0 %. Taseyksiköiden peruspääoman koroksi esitetään 3,0 %.

 

6. Yhtymähallituksen hyväksymät toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

 

Kuntayhtymän hallitus on hyväksynyt seuraavat toiminnot, jotka nostavat kuntalaskutusta vuonna 2015 ja 2016:

                                           

-       Kuopion kaupungin maha-suolikanavan tähystystoiminnan siirtäminen KYSiin, kuntalaskutuksen lisäys 1.5. – 31.12.2015 on 294 425 € (hallitus 2.3.2015 § 17)

-       Kuopion kaupungin reumavastaanoton siirtäminen KYSiin 1.9. – 31.12.2015, kuntalaskutuksen lisäys on 200 000 €. (hallitus 2.3.2015 § 19)

 

 

 

-       Päivystysasetuksen mukainen toiminta 1.9.2015 alkaen, kuntalaskutuksen lisäys on 558 063 € (hallitus 16.3.2015 § 35).  Kuopion kaupungin osuus yhteispäivystyksestä muuttuu sopimuslaskutuksesta jäsenkuntalaskutukseksi 1.9.2015 alkaen. Kuntalaskutuksen kasvu edellä mainitun muutoksen takia on n. 600 000 €.

 

7. Jäsenkuntien maksuosuudet

Jäsenkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus määräytyy kolmen edellisen vuoden tilinpäätöksen (käytön) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta käytön muutoksesta. Lopullinen jäsenkuntien maksu määräytyy kuitenkin pääosin sairaanhoitopalvelujen todellisesta käytöstä.

Tavoitteena vuodelle 2016 on 1,0 M€ ylijäämä.

8. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu pääosin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-järjestelmä perustuu valtakunnalliseen Kuntaliiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu pääosin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain määrin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksiköiden tulosbudjetit ja hinnoittelu määritellään sisäisessä ohjeistuksessa siten, että palveluyksiköiden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksikön kulut. Sisäisten palveluyksiköiden kulut (ml. hallinto- ja kiinteistökulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksiköitä. Valtaosa sisäisistä palveluista on tätä varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynnissä voidaan palveluita myydä myös markkinahintaan. Yksiköiden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava vähintään kustannuksia vastaavasti.

9. Kalliin hoidon tasausjärjestelmä

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirillä oltava kalliin hoidon tasausjärjestelmä. Laissa ei tasausrajaa määritellä. Yleisin tasausraja sairaanhoitopiireissä on 50.000 euroa. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista tästä muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehdään tilinpäätöksen yhteydessä, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylittävät kulut. Tasausrajan ylittävät kulut katetaan jäsenkuntien maksuosuuksilla, jotka määräytyvät asukasluvun perusteella.

10. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille määrätyistä erityisvelvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka peritään jäsenkuntien asukaslukujen perusteella. Tällaisia tehtäviä ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden ylläpito, aluevastuutehtävät sekä opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

11. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tytäryhteisöt

Liikelaitos KYSTERI sekä konserniin kuuluvat tytäryhteisöt (Sakupe Oy, kiinteistöosakeyhtiöt Mustinlampi ja Isoharja sekä Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimussäätiö) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2016 siten, että ne voidaan yhdistää koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja – suunnitelman laatimisperiaatteet. Kuntayhtymän hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lisäohjeita.

 

Tulo- ja menoennuste vuodelle 2015 ja talousarvion päälinjat vuodelle 2016 esitetään kokouksessa

 

 

Esitys                                 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Päätösesitys annetaan kokouksessa.

 

Merkittiin, että sairaanhoitopiirin johtajan esitys kuului seuraavasti:

 

Vuoden 2016 taloussuunnitelman laadinnassa noudatetaan seuraavia periaatteita:

 

- jäsenkuntalaskutukseen 1 % lisäys vuoden 2015 ennusteesta laskettuna

- uudet toiminnot 1,8 M€

- yhteispäivystyksen kuntalaskutus 3,4 M€

- Yhteensä 303,7 M€

 

 

Päätös                               

Esitys hyväksyttiin.