Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 20.04.2015 Pykälä 55


 

 

55 �

�171/02.02.00/2015

 

Taloussuunnitelman 2016 - 2018 valmistelu

 

 

Kuntayhtym�n hallitus 20.4.2015 55 �

Valmistelun l�ht�kohtia

 

Kuntayhtym�n hallituksen seminaarissa 26.2.2015 p��tettiin, ett� vuoden 2016 kuntalaskutuksen taso linjataan 20.4.2015.

 

Sairaanhoitopiirin johtavat viranhaltijat ovat tehneet huhti-toukokuussa perinteisen j�senkuntien kuntakierroksen, jossa on keskusteltu sairaanhoitopiirin toiminnan ja talouden kehitt�mis-n�kemyksist�. Kierroksen aikana on k�yty l�pi mm. sote uudistusta, tilinp��t�st� 2014, talousarvion 2015 toteumaa ja vuoden 2016 taloussuunnitelman perusteita. Toukokuun 13. p�iv� pidett�v�ss� kuntakokouksessa kuntien edustajilla on my�s mahdollisuus ottaa kantaa edell� mainittuihin seikkoihin.

 

Vuoden 2016 taloussuunnitelman laadinnassa on otettava huomioon mm. seuraavat muutokset nykyiseen verrattuna:

 

-       Puijon sairaalan laajennushanke (B11) eli rakennus 2 on t�yden vuoden k�yt�ss� 2016. Uudisrakennus sis�lt�� mm. leikkaustoiminnan uudet tilat, jossa tapahtuu keskitetysti sairaanhoitopiirin operatiivinen leikkaustoiminta. T�m�n johdosta mm. Tarinan sairaalasta luovutaan. Lis�rakentaminen mahdollistaa my�s sen, ett� Puijon 50 vuotta vanha sairaala voidaan peruskorjata asteittain seuraavan 10 vuoden aikana.

 

-       Uusi s�dehoitorakennus valmistuu my�s 2015, jolla korvataan nykyinen vaikeasti kosteusvaurioinen rakennus.

 

Vuonna 2015 aloitetaan peruskorjauksen ensimm�inen vaihe.

 

Talousarvion 2015 yksityiskohtainen erittely

 

Talousarvion alustavassa valmistelussa on k�ytetty seuraavia l�ht�kohtia:

 

1. Toimintataso

 

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipit�en vuoden 2015 toiminta-tasoa. Toimintatason m��rittelyss� on erityisesti otettava huomioon se, mit� hoitotakuulains��d�nt� edellytt��. T�ss� suhteessa jouduttaneen kohdentamaan resursseja jonkin verran uudella tavalla.

 

Keskeiset tuloskortin mukaiset toimintatavoitteet asetetaan sen j�lkeen, kun palvelualueet ovat esitt�neet omat ehdotuksensa toimintaluvuiksi.

 

2. Kustannustason muutosten m��rittely

 

Kustannustason muutokset vuoden 2015 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

 

-       palkankorotukset 1,0 %

-       aineet, tarvikkeet, tavarat ja l��kkeet 2,0 %

-       palvelujen ostot 2,0 %

 

 

3. Investoinnit

 

Vuoden 2016 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

 

-       rakennusinvestoinnit 45,0 M�

-       laitehankinnat 11,0 M�

-       atk-sovellukset 2,7 M�

 

- yhteens� 58,7 M�

 

Rakennusinvestoinnit sis�lt�v�t rahoitusta� peruskorjauksen 1-vaiheeseen ja p�ivystysalueen saneeraukseen, vuosikorjauksiin, sis�ilmastoinnin parantamiseen, ymp�rist�t�ihin, suunnitteluun sek� keskener�isten korjaus-rakennushankkeiden toteuttamiseen.

 

Atk-sovellusten hankintaan k�ytet��n suunnittelukaudelta arviolta noin 2,7 miljoonaa euroa/vuosi. Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietoj�rjestelmiin sek� alueellisten ja valtakunnallisten tietoj�rjestelm�hankkeiden toteuttamiseen.

 

4. Perusp��oman korko

 

J�senkunnille on vuodesta 2009 alkaen maksettu perusp��oman korkoa. Vuodelle 2016 perusp��oman korko on 1,0 % (noin 1 M�). Perusp��oman koroksi esitet��n edelleen 1,0 %. Koron vaikutus palveluiden hintoihin on noin 0,3 %.

 

5. Sis�iset korot

 

Kuntayhtym�ss� on k�ytetty sis�isi� korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksik�ille on m��ritelty sis�inen korko. Sis�isi� korkoja on sovellettu my�s silloin, kun tyt�ryhteis�ille on annettu konsernilainaa.

 

Yleiseksi sis�iseksi koroksi esitet��n 2,0 %. Taseyksik�iden perusp��oman koroksi esitet��n 3,0 %.

 

6. Yhtym�hallituksen hyv�ksym�t toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

 

Kuntayhtym�n hallitus on hyv�ksynyt seuraavat toiminnot, jotka nostavat kuntalaskutusta vuonna 2015 ja 2016:

�������������������������������������������

-       Kuopion kaupungin maha-suolikanavan t�hystystoiminnan siirt�minen KYSiin, kuntalaskutuksen lis�ys 1.5. � 31.12.2015 on 294 425 � (hallitus 2.3.2015 � 17)

-       Kuopion kaupungin reumavastaanoton siirt�minen KYSiin 1.9. � 31.12.2015, kuntalaskutuksen lis�ys on 200 000 �. (hallitus 2.3.2015 � 19)

 

 

 

-       P�ivystysasetuksen mukainen toiminta 1.9.2015 alkaen, kuntalaskutuksen lis�ys on 558 063 � (hallitus 16.3.2015 � 35).� Kuopion kaupungin osuus yhteisp�ivystyksest� muuttuu sopimuslaskutuksesta j�senkuntalaskutukseksi 1.9.2015 alkaen. Kuntalaskutuksen kasvu edell� mainitun muutoksen takia on n. 600 000 �.

 

7. J�senkuntien maksuosuudet

J�senkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus m��r�ytyy kolmen edellisen vuoden tilinp��t�ksen (k�yt�n) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta k�yt�n muutoksesta. Lopullinen j�senkuntien maksu m��r�ytyy kuitenkin p��osin sairaanhoitopalvelujen todellisesta k�yt�st�.

Tavoitteena vuodelle 2016 on 1,0 M� ylij��m�.

8. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu p��osin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-j�rjestelm� perustuu valtakunnalliseen Kuntaliiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu p��osin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain m��rin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksik�iden tulosbudjetit ja hinnoittelu m��ritell��n sis�isess� ohjeistuksessa siten, ett� palveluyksik�iden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksik�n kulut. Sis�isten palveluyksik�iden kulut (ml. hallinto- ja kiinteist�kulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksik�it�. Valtaosa sis�isist� palveluista on t�t� varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynniss� voidaan palveluita myyd� my�s markkinahintaan. Yksik�iden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava v�hint��n kustannuksia vastaavasti.

9. Kalliin hoidon tasausj�rjestelm�

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirill� oltava kalliin hoidon tasausj�rjestelm�. Laissa ei tasausrajaa m��ritell�. Yleisin tasausraja sairaanhoitopiireiss� on 50.000 euroa. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista t�st� muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehd��n tilinp��t�ksen yhteydess�, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylitt�v�t kulut. Tasausrajan ylitt�v�t kulut katetaan j�senkuntien maksuosuuksilla, jotka m��r�ytyv�t asukasluvun perusteella.

10. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille m��r�tyist� erityisvelvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka perit��n j�senkuntien asukaslukujen perusteella. T�llaisia teht�vi� ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden yll�pito, aluevastuuteht�v�t sek� opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

11. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tyt�ryhteis�t

Liikelaitos KYSTERI sek� konserniin kuuluvat tyt�ryhteis�t (Sakupe Oy, kiinteist�osakeyhti�t Mustinlampi ja Isoharja sek� Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimuss��ti�) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2016 siten, ett� ne voidaan yhdist�� koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja � suunnitelman laatimisperiaatteet. Kuntayhtym�n hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lis�ohjeita.

 

Tulo- ja menoennuste vuodelle 2015 ja talousarvion p��linjat vuodelle 2016 esitet��n kokouksessa

 

 

Esitys���������������������������������

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

P��t�sesitys annetaan kokouksessa.

 

Merkittiin, ett� sairaanhoitopiirin johtajan esitys kuului seuraavasti:

 

Vuoden 2016 taloussuunnitelman laadinnassa noudatetaan seuraavia periaatteita:

 

- j�senkuntalaskutukseen 1 % lis�ys vuoden 2015 ennusteesta laskettuna

- uudet toiminnot 1,8 M�

- yhteisp�ivystyksen kuntalaskutus 3,4 M�

- Yhteens� 303,7 M�

 

 

P��t�s�������������������������������

Esitys hyv�ksyttiin.