RSS-linkki
Kokousasiat:http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kysterin johtokunta
Pöytäkirja 06.10.2015 Pykälä 69
Sakari Kelan lausunto_liite | ||
Kaavin kunnan oikaisuvaatimus | ||
Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston lausunto aikaisempien vuosien virheiden korjaamisesta tilinpäätöksessä |
Kysterin johtokunta |
54 § |
18.8.2015 |
69 § |
336/00.02.07/2015 |
Kaavin kunnan kuulemistilaisuus koskien Kysteri liikelaitoksen jälkilaskutusta vuosilta 2013 - 2014
Päätöshistoria
Kysterin johtokunta 18.8.2015 54 §
Kysterin taloushallinnon selvitystilaisuus pidettiin 16.6.2015. Tilaisuuteen oli kutsuttuna Kysteri kuntien kunnanjohtajat ja heidän edustajansa, johtokunnan ja tilaajatoimikunnan jäsenet sekä johtavat viranhaltijat. Tilaisuudessa käytiin läpi Kysteri – liikelaitoksen toiminnan ja talouden seurantatietoja. Talousraportoinnin kehittämistyössä todettiin, että vuoden 2013 ja 2014 seutukustannusten jako toteutui virheellisesti. Jako tehtiin väestön koon suhteessa eikä toteutuneiden suoritteiden perusteella.
Johtokunta hyväksyi 16.6.2015 pidetyssä kokouksessa talouden ja toiminnan uudet seurantamenetelmät, vuosien 2013 ja 2014 seutukustannusten jaossa tapahtuneen jakoperusteeseen liittyvien virheiden korjauksen, johtokunnan neuvottelun joustavan ja järkevän menettelyn menojen ja saattavien oikaisemiseksi kuntien välillä, Kaaville kuuluneen kirjauksen 84.144,60€ oikaisuerän Rautavaaran kunnalle sekä johtosäännön 21§:n täydentämisen valmistelun aloittamisen.
Kysteri – liikelaitos on tarkistanut ja oikaissut jälkikäteen vuosien 2013 -2014 kuntalaskutusta johtosäännön 21 § huomioiden ja todennut Kaavin kunnalle kohdistuvan yhteensä 229 400,55 euron lisälaskun, johon sisältyy 84 144,60 euron oikaisuerä Rautavaaran kunnalle. Kaavin kunta piti tilannetta kohtuuttomana ja pyysi Kysteriltä selvitystä, mihin oikeudelliseen asiakirjaan esitetty laskutus perustuu (vrt. perussopimuksen 25§). Viittaan liitteenä olevaan muistioon tilaisuudesta Kaavin kunnan edustajien kanssa 23.6.2015.
Kaavin kunta haluaa Kysterin johtokunnalta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
1. Onko todella toimittu perussopimusta rikkoen, ja jos on niin miksi, ja kuka siitä vastaa.
2. Onko juridisesti oikein, että lainvoimaisesti hyväksytyt tilinpäätökset avattaisiin, ja mihin seikkoihin tämä yksilöidysti perustuisi. Tähän liittyen pyydämme toimittamaan sairaanhoitopiirin tilintarkastajien sekä proviisori Esko Kekäläisen kirjalliset lausunnot.
3. Onko tilanteen toteaminen jälkikäteen Kaavin kannalta kohtuullista huomioiden se, että olemme koko Kysterin kuulumisemme ajan aktiivisesti puuttuneet eri ongelmiin niiden ilmetessä, mitä todistaa muistioiden määrä.
Esitys
Toimitusjohtaja:
1. Kysterin toiminnassa on noudatettu perussopimuksen 25§ periaatteita, mutta ei johtosäännön 21§.
Perussopimus 25§; liikelaitoksen menot katetaan annetuista palveluista perittävillä korvauksilla. Tarkemmat määräykset taloudenhoitoon liittyvistä asioista annetaan liikelaitoksen johtosäännössä.
Liikelaitoksen johtokunta päättää ( johtosääntö 21§) laskutuksen yksityiskohtaisista perusteista tuotepohjaisen laskutusperusteen puitteissa ja toimitusjohtaja hinnoista, ellei toisin ole päätetty. Asiakasyhteisöjen laskutus perustuu tuotteistukseen ja tuotteille annettuihin hintoihin.
Laskutuksen perusteena olevien tuotteiden hinnoittelu perustuu palveluyksikkökohtaisesti tuotteille kohdennettuihin kustannuksiin.
Kunta Oikaisu 2013 Oikaisu 2014 Yhteensä
Juankoski +55.753,82 -253 521,28 -197768,46
Kaavi -20.674,72 250 075,27 229 400,55 ( sisältää 84144,60 euron virheellisen kirjauksen)
Rautavaara -35.078,10 3 445,99 -31 632,11
Vuoden 2013 tilinpäätöksessä oleva virhe koskee ainoastaan jakoperustetta, eli sitä, jaetaanko seututasoisen toiminnan nettomeno palveluryhmille (kunnille) asukasluvun vai palvelujen käytön (suoritteiden) suhteessa. Ennakkojen tasaamista ei vuodella 2013 ole.
Vuoden 2014 tilinpäätöksessä on em. jakoperusteen lisäksi olennainen maksettujen ennakoiden ja lopullisten nettomenojen laskentaan/tasaamiseen liittyvä virheellisyys, joka on korjattava.
Tämä virheellisyys on vyörynyt suoraan kuntakohtaisille (palveluryhmä) kustannuspaikoille ja siten kuntien lopullisiin maksuosuuksiin, koska lopulliset maksuosuudet ovat määräytyneet palveluryhmäkohtaisten (kuntakohtaisten) nettomenojen eikä palveluyksikkötasoisten käyttöön (suoritteisiin) perustuviin nettomeno-osuuksien perusteella.
Liikelaitoksen johtosäännön 21§:n mukaan maksuosuuksien määräytyminen tulee tapahtua palveluyksikkötasoisesti. Tältä osin oikaisuja aiempiin vuosiin ei suoriteta.
37§ Johtosäännön tulkinta; Tarkemmat määräykset johtosäännön tulkinnasta ja soveltamisesta sekä liikelaitoksen organisaatiosta antaa johtokunta.
Päätös
Kysterin johtokunta:
Johtokunta hyväksyi toimitusjohtajan esityksen.
Johtokunnan jäsen, Jorma Räsänen esitti päätökseen eriävän mielipiteen. Hän kysyi, onko päätös hallintolain §:n 50 mukainen.
Kysterin johtokunta 6.10.2015 69 §
Kaavin kunnanhallituksen esittämä oikaisuvaatimus, johtokunta 18.8.2015 § 54
18.8.2015 Kysterin liikelaitoksen johtokunta hyväksyi toimitusjohtajan esityksen Kaavin kunnan selvityspyyntöön.
Kaavin kunnanhallitus on 28.9.2015 päättänyt tehdä oikaisuvaatimuksen asiassa (liite).
- Kaavin kunta ei hyväksy oikaisua 229.400,55 ja 84.144,60 euron erotuksen osalta, jos voidaan jälkimmäisen osalta näyttää, että kyse on puhtaasti kirjausvirheestä Rautavaaran kunnan vahingoksi.
- Perussopimusta on noudatettu vuonna 2012, mutta ei vuosina 2013-2014. On syntynyt käytäntö, joka on päätetty muuttaa 16.6.2015 lukien.
- Kaavin kunta on vuodesta 2012 lukien vaatinut laskutuksen tapahtuvan puhtaasti kuntakohtaisesti, mikä ei nyt sovitun uudistuksen jälkeen vieläkään toteudu 100%:sti, vaan esim. kiinteistökustannuksia vyörytetään palveluyksikön sisällä kunnalta toiselle.
- Kaavin kunta on koko Kysteriin kuulumisensa ajan aktiivisesti vaikuttanut toiminnan kehittämiseen kuntansa alueella ja korostaa, ettei kahden vuoden takaisten asioiden oikaisu ilman kunnan vaikutusmahdollisuutta ole kohtuullista.
- Hallintolaki 50§ (11.6.2010/581) Asiavirheen korjaaminen.
26.10.2009 Kuntayhtymän valtuuston hyväksymän päätöksen § 25 mukaan ( Perusterveydenhuollon liikelaitoksen perustaminen) liikelaitosjärjestelyn toimintaperiaatteena on kuntien järjestämisvastuun siirtäminen sairaanhoitopiirille ja siihen liittyvien tehtävien hoitaminen kuntien ja sairaanhoitopiirin yhteisen toimielimen toimesta, palveluja tuottavan liikelaitoksen toiminnan järjestäminen liikkeenjohdollisia periaatteita noudattaen, liikelaitoksen sisäisen toimintayhtenäisyyden noudattaminen sekä aiheuttamisperusteinen kustannusten jako kuntien kesken sekä kuntien ja sairaanhoitopiirin välillä.
Toimintamallina palvelujen jäsentämisessä noudatetaan jaotusta lähipalveluihin, tuotantoaluekohtaisiin eli yhtä tai useampaa kuntaa koskeviin palveluihin sekä keskitettyihin palveluihin. Kuntalaisten kannalta tuotantoalueet ja keskitetyt palvelut entistä paremmin tukevat lähipalveluja mm. liikkuvin konsultaatiopalveluin ja vähentävät tarvetta kuntalaisten lähetteisiin muihin palvelupisteisiin.
Liikelaitoksen palvelujen tuotteistamisesta ja kuntalaskutuksesta ehdotetaan 26.10.2009, että liikelaitoksessa odotetaan mahdollisen kansallisen tuotteistuksen valmistumista ja siihen asti palvelukokonaisuuksien muodostaminen ja tuotteistus perustetaan suoritekohtaiseen laskutukseen siten, että hinnoittelu tapahtuu tuotantoalueittain tulosyksikkökohtaisesti palvelujen todellisen käytön mukaan.
Lähtökohtana tulisi olla nykyisin käytettäviin käynti- ja hoitopäiväsuoritteisiin ja niiden luokittelemiseen perustuva laskutus- ja hinnoittelujärjestelmä. Liikelaitoksen johtosäännön 21§:n mukaan maksuosuuksien määräytyminen tapahtuu palveluyksikkötasoisesti.
Vuoden 2013 tilinpäätöksessä todettiin tuotantoaluekohtaisten eli seutukustannusten virheellinen jako väestön mukaan, kun sen olisi pitänyt olla toteutuneiden suoritteiden suhteessa.
Vuoden 2014 tilinpäätöksessä todettiin em. virheellisen jakoperusteen lisäksi olennainen maksettujen ennakoiden ja lopullisten nettomenojen laskentaan/tasaamiseen liittyvä virheellisyys, joka on korjattava.
Vuoden 2013 seutukustannusten virheellinen jako merkitsee Kaavin kunnalle -20 674,72 € palautusta ja vuoden 2014 virheellinen jako yhdessä tasaamisvirheen kanssa +250 075,27 € lisämaksua eli yhteensä 229 400,55 €, joka sisältää 84 144,60 € virheellisen kirjauksen ( kirjattu K7312 Kaavin sairaanhoitajan vastaanotto, kun olisi pitänyt olla K7321 Rautavaaran lääkärin vastaanotto) Rautavaaran kunnan vahingoksi.
16.6.2015 Kysterin johtokunta hyväksyi talouden (kuntakohtaiset nettomenot) - ja toiminnan uudet seurantamenetelmät . Talouden seurannan mallissa kootaan kaikki avohoidon ja suun terveydenhuollon suoritteet sekä vuodeosastojen hoitopäivät siten, että niistä muodostuu suoritetasoiset ja nettoperusteiset menot. Seutusuoritteista aiheutuvat kustannukset kohdistetaan kirjanpidossa palvelujen käytön suhteessa avopalvelujen nettomenoihin.
Taloushallinnon piiriin kuuluvissa järjestelyissä lähdetään siitä, että liikelaitos vuokraa tarvitsemansa tilat ja kiinteät laitteet kunnilta. Vuokrattavan omaisuuden osalta laskennassa käytetään yhteistä laskentatapaa.
Kaavin kunnan oikaisuvaatimuksessa on otettu kantaa hallintolain 50 §:ssä tarkoitetun asiavirheen korjaamisen soveltuvuuteen asiassa. Tilinpäätös ja sen vahvistaminen eivät muodosta sellaista oikeusvoimaista ratkaisua, jota ei voitaisi muuttaa uudella päätöksellä, mikäli vahvistetussa tilinpäätöksessä on virheellisiä tietoja. Kirjanpitolain 3 luvun 2 §:n mukaan tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kirjanpitovelvollisen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta (oikea ja riittävä kuva). Mikäli tilinpäätös ei anna oikeaa ja riittävää kuvaa, on se voitava oikaista. Asiasta on kirjanpitolautakunnan kuntajaosto antanut lausuntonsa 105 (6.3.2012) liittyen KHO:n ratkaisuun kunnan poistosuunnitelman hyväksymistä koskevan päätöksen kumoamisesta ja sen vaikutuksesta jo vahvistettuun tilinpäätökseen. Lausunnossa todetaan seuraavaa:
”…kunnan kirjanpidossa tilinpäätösperiaatteiden muutokset ja aikaisempia tilikausia koskevien olennaisten virheiden oikaisut tehdään oman pääoman erää Edellisten tilikausien ylijäämä/alijäämä oikaisemalla. Oikaisuja ei tehdä tulosvaikutteisesti vaan takautuvasti. Oikaisuja tehdessä olennaisuuden periaate tulee ottaa huomioon. Vähäiset aikaisemmille tilikausille kuuluvat erät merkitään tuloslaskelmassa ja taseessa nimikettään vastaavan erään.”
Tilinpäätöksen vahvistaminen ei myöskään yksin ratkaise kirjanpitovelvollisen ja kolmannen osapuolen julkisoikeudellisista velvoitteista johtuvien saatavien oikeellisuutta. Mikäli saatavat on vahingossa laskutettu toisin kuin mitä perussopimus on edellyttänyt, laskutusta on voitava oikaista. Mikäli tästä ei päästä KYSTERin ja sen jäsenkunnan kanssa neuvotteluteitse ratkaisuun, asia tulee saattaa julkisoikeudellista maksuvelvollisuutta koskevana asiana hallintoriita-asiana hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.
Esitys
Toimitusjohtaja:
Vuoden 2013 ja 2014 yhteisissä palveluissa eli seutusuoritteista aiheutuvien kustannusten jaossa ja vuoden 2014 lopullisten nettomenojen laskentaan liittyvässä tasauksessa on tapahtunut virheellinen menettely, joka vaatii oikaisua.
Esitän, että johtokunta hyväksyy Kaavin kunnan 229 400,55 € (sisältäen Rautavaaran virheellisesti kirjatun osuuden 84 144,60 €) lisäkannon kolmen kuukauden maksuajalla meneillään olevan tilikauden aikana (10 - 12/2015).
Edelleen esitän, että Kaavin kunnan 29.9.2015 päiväämä oikaisuvaatimukseksi nimetty asiakirja ei anna aihetta muuttaa johtokunnassa 18.8.2015 § 54 tehtyä ja tällä päätöksellä täsmennettyä päätöstä.
Päätös
Kysterin johtokunta:
Johtokunta hyväksyi toimitusjohtajan esityksen.
Merkataan, että Jorma Räsänen jääväsi itsensä ja poistui käsittelyn ajaksi.
Liitteet |
4 |
Sakari Kelan lausunto_liite |
|
5 |
Kaavin kunnan oikaisuvaatimus |
|
6 |
Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston lausunto aikaisempien vuosien virheiden korjaamisesta tilinpäätöksessä |