Dynasty tietopalvelu : PSSHP
Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 21.09.2020/Pykälä 137

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

Kuntayhtymän hallitus

78 §

25.5.2020

 

137 §

 607/02.02.00.00/2020

 

Taloussuunnitelman 2021 - 2023 valmistelu

 

 

Päätöshistoria

 

Kuntayhtymän hallitus 25.5.2020 78 §

 

 

Valmistelija:
talousjohtaja Kari Janhonen, puh. 044 717 2078
sähköpostiosoite:
kari.janhonen@kuh.fi

Valmistelun lähtökohtia

Sairaanhoitopiirin valtuustolle ja kunnille pidettiin 29.4.2020 infotilaisuus teamsilla. Tilaisuudessa keskusteltiin muun muassa COVID-19 epidemian vaikutuksista Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin talouteen. 

Toukokuun 18. päivä pidetyssä kuntakokouksessa kuntien edustajilla oli mahdollisuus ottaa kantaa vuoden 2021 talousarvion lähtökohtiin.

Talousarvioraami 2021

Talousarvion alustavassa valmistelussa on käytetty seuraavia lähtökohtia:

1.    Kuntalaskutus ja toimintakulut

 

Kuntalaskutuksen kasvuksi talousarviosta 2020 talousarvioon 2021 suunnitellaan 1,6 % nousua.

 

Budjetoitujen toimintakulujen kasvu tilinpäätöksestä 2019 on 0,5 % ja talousarviosta 2020 yhteensä 2,5 %.

2. Toimintataso

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipitäen vuoden 2019 toimintatasoa. Vuoden 2020 toimintataso ei ole vertailukelpoinen COVID-19 epidemian vaikutusten takia.

3. Kustannustason muutosten määrittely

Kustannustason muutokset vuoden 2021 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

-       palkankorotukset 1.8.2020 1,22%, 1.4.2021 arvioitu korotus 0,8 % +jve 1.4.2021 1 %

-       aineet, tarvikkeet, tavarat ja lääkkeet 8,3 %

-       palvelujen ostot 1,0%

 

 

 

 

 

 

4. Investoinnit

Vuoden 2021 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

-      rakennusinvestoinnit 39,3 M€

-      laitehankinnat 12,0 M€

-      atk-sovellukset 7,5 M€

-      yhteensä 58,8 M€

Rakennusinvestointeihin suunnitellut suurimmat hankkeet ovat Uusi Sydän ja Psykiatrian talo.

Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietojärjestelmiin sekä alueellisten ja valtakunnallisten tietojärjestelmähankkeiden toteuttamiseen. Budjetti sisältää myös asiakas- ja potilastieto-järjestelmän uudistamisen käynnistämisen.

 5. Peruspääoman korko

Jäsenkunnille ei makseta vuonna 2021 peruspääoman korkoa.

 6. Sisäiset korot

Kuntayhtymässä on käytetty sisäisiä korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksiköille on määritelty sisäinen korko. Sisäisiä korkoja on sovellettu myös silloin, kun tytäryhteisöille on annettu konsernilainaa.

Yleiseksi sisäiseksi koroksi esitetään 1,0 %. Taseyksiköiden perus-pääoman koroksi esitetään 2,0 %.

 7. Yhtymähallituksen hyväksymät toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

Uusia toimintoja vuodelle 2021 ei ole tällä hetkellä tiedossa.

8. Jäsenkuntien maksuosuudet

Jäsenkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus määräytyy kolmen edellisen vuoden tilinpäätöksen (käytön) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta käytön muutoksesta. Lopullinen jäsenkuntien maksu määräytyy kuitenkin pääosin sairaanhoitopalvelujen todellisesta käytöstä.

Tavoitteena vuodelle 2021 on 0 tulos.

9. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu pääosin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-järjestelmä perustuu valtakunnalliseen Kunta-liiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu pääosin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain määrin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksiköiden tulosbudjetit ja hinnoittelu määritellään sisäisessä ohjeistuksessa siten, että palveluyksiköiden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksikön kulut. Sisäisten palveluyksiköiden kulut (ml. hallinto- ja kiinteistökulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksiköitä. Valtaosa sisäisistä palveluista on tätä varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynnissä voidaan palveluita myydä myös markkinahintaan. Yksiköiden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava vähintään kustannuksia vastaavasti.

10. Kalliin hoidon tasausjärjestelmä

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirillä oltava kalliin hoidon tasausjärjestelmä. Laissa ei tasausrajaa määritellä. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista tästä muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehdään tilinpäätöksen yhteydessä, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylittävät kulut. Tasausrajan ylittävät kulut katetaan jäsenkuntien maksuosuuksilla, jotka määräytyvät asukasluvun perusteella.

11. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille määrätyistä erityis-velvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka peritään jäsenkuntien asukaslukujen perusteella. Tällaisia tehtäviä ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden ylläpito, aluevastuutehtävät sekä opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

12. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tytäryhteisöt

Liikelaitos KYSTERI sekä konserniin kuuluvat tytäryhteisöt (Sakupe Oy, kiinteistöosakeyhtiöt Mustinlampi ja Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimussäätiö) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2021 siten, että ne voidaan yhdistää koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja – suunnitelman laatimisperiaatteet. Kuntayhtymän hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lisäohjeita.

13. Alijäämän kattaminen

Kuntayhtymällä tulee olemaan vuodelta 2020 kattamatonta alijäämää mikäli valtio ei anna sairaanhoitopiireille avustusta sairaanhoitopiirin tulojen menetykseen. Jos avustusta ei saada, tullaan kattamaton alijäämä perimään kunnilta lisäkantona peruspääoman suhteessa valtuuston päätöksellä vuonna 2021.

Mikäli alijäämän kattamisen säännöksiä muutetaan siten että alijäämiä ei tarvitse kattaa vielä 2021 alijäämien kattaminen jaksotetaan pidemmälle ajalle.

Esitys                                 

 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus päättää, että vuoden 2021 taloussuunnitelman laadinnassa noudatetaan seuraavia periaatteita:

- investoinnit yhteensä 58,8 M€

- jäsenkuntalaskutus 345,8 M€

- tulos 0 €

 

Päätös                               

Hallitus hyväksyy sairaanhoitopiirin johtajan esityksen.

 

 

Kuntayhtymän hallitus 21.9.2020 137 §

 

Valmistelija:
talousjohtaja Kari Janhonen, puh. 044 717 2078
sähköpostiosoite:
kari.janhonen@kuh.fi

 

Uusi työaikalaki astui voimaan 1.1.2020 sen pohjalta neuvoteltu KVTES astui voimaan 1.4.2020. Työaikalaki ja virkaehtosopimus muuttavat oleellisesti lääkäripäivystykseen liittyvän vapaa-ajan määritelmiä ja vaatimuksia.

 

KYSissä on selvitetty lääkärien vakanssitarvetta lain vaatiman korvaavan vapaa-ajan mahdollistamiseksi. Selvityksen mukaan tarvitaan kaikkiaan 32 lääkärin vakanssia, joista 13 on erikoistuvan lääkärin vakansseja ja 19 erikoislääkärin vakansseja.  Näiden vakanssien perustamisen kustannusvaikutus on sivukuluineen noin 3,0 M€ EUR. Kustannusvaikutus kohdistuu 2,5 M€ osalta jäsenkuntamyyntiin ja 0,5 M€ ulkokuntamyyntiin.

 

Yhtymähallitus määritti 25.05.2020 jäsenkuntalaskutuksen maksimimäärän 345,8 M€:oon. Koska uusi työaikalaki nostaa merkittävästi kustannuksia, tarvitaan kuntayhtymän velvoitteiden hoitamiseen enemmän tulorahoitusta.

 

Esitys                                 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus määrittää uudeksi kuntalaskutukseen määräksi 345,8 M€ + 2,5 M€ = 348,2 M€ vuodelle 2021.

 

 

 

 

 

Päätös                               

Hallitus hyväksyy sairaanhoitopiirin johtajan esityksen.

 

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa