Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kysterin johtokunta
Pöytäkirja 18.08.2015 Pykälä 54


 

 

54

336/00.02.07/2015

 

Kaavin kunnan kuulemistilaisuus koskien Kysteri liikelaitoksen jlkilaskutusta vuosilta 2013 - 2014

 

 

Kysterin johtokunta 18.8.2015 54

 

Kysterin taloushallinnon selvitystilaisuus pidettiin 16.6.2015. Tilaisuuteen oli kutsuttuna Kysteri kuntien kunnanjohtajat ja heidn edustajansa, johtokunnan ja tilaajatoimikunnan jsenet sek johtavat viranhaltijat. Tilaisuudessa kytiin lpi Kysteri liikelaitoksen toiminnan ja talouden seurantatietoja. Talousraportoinnin kehittmistyss todettiin, ett vuoden 2013 ja 2014 seutukustannusten jako toteutui virheellisesti. Jako tehtiin vestn koon suhteessa eik toteutuneiden suoritteiden perusteella.

Johtokunta hyvksyi 16.6.2015 pidetyss kokouksessa talouden ja toiminnan uudet seurantamenetelmt, vuosien 2013 ja 2014 seutukustannusten jaossa tapahtuneen jakoperusteeseen liittyvien virheiden korjauksen, johtokunnan neuvottelun joustavan ja jrkevn menettelyn menojen ja saattavien oikaisemiseksi kuntien vlill, Kaaville kuuluneen kirjauksen 84.144,60 oikaisuern Rautavaaran kunnalle sek johtosnnn 21:n tydentmisen valmistelun aloittamisen.

Kysteri liikelaitos on tarkistanut ja oikaissut jlkikteen vuosien 2013 -2014 kuntalaskutusta johtosnnn 21 huomioiden ja todennut Kaavin kunnalle kohdistuvan yhteens 229 400,55 euron lislaskun, johon sisltyy 84 144,60 euron oikaisuer Rautavaaran kunnalle. Kaavin kunta piti tilannetta kohtuuttomana ja pyysi Kysterilt selvityst, mihin oikeudelliseen asiakirjaan esitetty laskutus perustuu (vrt. perussopimuksen 25). Viittaan liitteen olevaan muistioon tilaisuudesta Kaavin kunnan edustajien kanssa 23.6.2015.

Kaavin kunta haluaa Kysterin johtokunnalta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1. Onko todella toimittu perussopimusta rikkoen, ja jos on niin miksi, ja kuka siit vastaa.

2. Onko juridisesti oikein, ett lainvoimaisesti hyvksytyt tilinptkset avattaisiin, ja mihin seikkoihin tm yksilidysti perustuisi. Thn liittyen pyydmme toimittamaan sairaanhoitopiirin tilintarkastajien sek proviisori Esko Keklisen kirjalliset lausunnot.

3. Onko tilanteen toteaminen jlkikteen Kaavin kannalta kohtuullista huomioiden se, ett olemme koko Kysterin kuulumisemme ajan aktiivisesti puuttuneet eri ongelmiin niiden ilmetess, mit todistaa muistioiden mr.

 

Esitys

Toimitusjohtaja:

 

1. Kysterin toiminnassa on noudatettu perussopimuksen 25 periaatteita, mutta ei johtosnnn 21.

 

Perussopimus 25; liikelaitoksen menot katetaan annetuista palveluista perittvill korvauksilla. Tarkemmat mrykset taloudenhoitoon liittyvist asioista annetaan liikelaitoksen johtosnnss.

 

Liikelaitoksen johtokunta ptt ( johtosnt 21) laskutuksen yksityiskohtaisista perusteista tuotepohjaisen laskutusperusteen puitteissa ja toimitusjohtaja hinnoista, ellei toisin ole ptetty. Asiakasyhteisjen laskutus perustuu tuotteistukseen ja tuotteille annettuihin hintoihin.

Laskutuksen perusteena olevien tuotteiden hinnoittelu perustuu palveluyksikkkohtaisesti tuotteille kohdennettuihin kustannuksiin.

 

Kunta Oikaisu 2013 Oikaisu 2014 Yhteens

 

Juankoski +55.753,82 -253 521,28 -197768,46

Kaavi -20.674,72 250 075,27 229 400,55 ( sislt 84144,60 euron virheellisen kirjauksen)

Rautavaara -35.078,10 3 445,99 -31 632,11

 

Vuoden 2013 tilinptksess oleva virhe koskee ainoastaan jakoperustetta, eli sit, jaetaanko seututasoisen toiminnan nettomeno palveluryhmille (kunnille) asukasluvun vai palvelujen kytn (suoritteiden) suhteessa. Ennakkojen tasaamista ei vuodella 2013 ole.

 

Vuoden 2014 tilinptksess on em. jakoperusteen lisksi olennainen maksettujen ennakoiden ja lopullisten nettomenojen laskentaan/tasaamiseen liittyv virheellisyys, joka on korjattava.

Tm virheellisyys on vyrynyt suoraan kuntakohtaisille (palveluryhm) kustannuspaikoille ja siten kuntien lopullisiin maksuosuuksiin, koska lopulliset maksuosuudet ovat mrytyneet palveluryhmkohtaisten (kuntakohtaisten) nettomenojen eik palveluyksikktasoisten kyttn (suoritteisiin) perustuviin nettomeno-osuuksien perusteella.

Liikelaitoksen johtosnnn 21:n mukaan maksuosuuksien mrytyminen tulee tapahtua palveluyksikktasoisesti. Tlt osin oikaisuja aiempiin vuosiin ei suoriteta.

 

37 Johtosnnn tulkinta; Tarkemmat mrykset johtosnnn tulkinnasta ja soveltamisesta sek liikelaitoksen organisaatiosta antaa johtokunta.

 

 

 

 

Pts

Kysterin johtokunta:

 

Johtokunta hyvksyi toimitusjohtajan esityksen.

 

Johtokunnan jsen, Jorma Rsnen esitti ptkseen erivn mielipiteen. Hn kysyi, onko pts hallintolain :n 50 mukainen.