Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Erva-tutkimustoimikunta
Pöytäkirja 24.05.2018/Pykälä 17

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

Erva-tutkimustoimikunta

17

8.11.2017

Erva-tutkimustoimikunta

3

12.3.2018

Erva-tutkimustoimikunta

8

11.4.2018

 

17

244/02.05.02.02.00/2016

 

Valtion tutkimusrahoitusptkset 2018

 

 

Ptshistoria

 

Erva-tutkimustoimikunta 8.11.2017 17

 

 

KYS erva-tutkimustoimikunta on tehnyt kevn 2017 kokouksessaan linjaukset VTR-hausta, arvioinnista ja jakamisesta.

 

Rahoituksen jakoperiaatteet

 

Tutkimushankkeiden paremmuusjrjestys mediaanipisteet, hyltyt pois, jos sama mediaani keskiarvo ratkaisee.

 

Vitskirjahankkeissa kytetn pisteiden keskiarvoja.

 

Hakemuksista rahoitetaan 30 40 %

 

%-osuudet eri hakuluokkiin

rahoituksesta hakuluokkiin osoitetaan:

-       tutkimushankkeet / dosenttitaso 40 50 %

-       tutkimushankkeet / tohtoritaso 20 30 %

-       vitskirjahankkeet 20 30 %

 

jakoluokat (kpl-mr)

-       tutkimushankkeet / dosenttitaso 3-4 jakoluokkaa

-       tutkimushankkeet / tohtoritaso 2-3 jakoluokkaa

-       vitskirjahankkeet 2-3 jakoluokkaa

 

%-osuudet eri jakoluokille

-       tutkimushankkeet / dosenttitaso 3-4 jakoluokkaa 10 20 % + 20 30 % + 20 30 % + 10 20 % (tavoite nostetaan 1-3 hyv hanketta isommalle rahoitussummalle)

-       tutkimushankkeet / tohtoritaso 2-3 jakoluokkaa 40 50 % + 20 30 % + 10 20 %

vitskirjahankkeet 2-3 jakoluokkaa 10 20 % + 20 30 % + 40 50 %

 

 

KYSin erityisvastuualueen valtion tutkimusrahoitushaku vuodelle 2018 toteutettiin 21.8. -18.9.2017. Hakemuksia tuli mraikaan menness yhteens 122 hakemusta. Dosenttitason tutkimushankeluokkaan tuli 53 hakemusta, tohtoritason tutkimushankeluokkaan tuli 22 hakemusta ja vitskirjatutkimushankeluokkaan 47 hakemusta. Haku ja arviointi toteutettiin KYSin eTutkija-jrjestelmss.

 

Ulkopuoliset arvioijat (5 arvioijaa) arvioivat kaikki dosentti- ja tohtoritason tutkimushankehakemukset (75 hakemusta). Nm tutkimushankkeet saivat jokainen 5 arviointia, lukuun ottamatta 4 hanketta, jotka saivat 4 arviointia arvioijien esteellisyyden takia.

 

Erva-tutkimustoimikunnan jsenet ja varajsenet arvioivat vitskirjatutkimushankehakemukset. Arvioijat laitettiin satunnaiseen jrjestykseen ja hakemukset jaettiin arvioijille. Yhdelle arvioijalle tuli arvioitavaksi 5-6 hakemusta. Vitskirjatutkimushankkeet saivat 3 arviointia.

 

Ennen arvioinnin alkamista KYSin Tiedepalvelukeskuksessa pisteytettiin osa hakemuksen kohdista (kriteerit 3.5 ja 4.1) hakemuslomakkeessa annettujen tietojen perusteella. Hankkeen jakaantumisen STM:n painoalueille merkitsi eTutkija automaattisesti arviointilomakkeelle.

 

Yhteenveto VTR-tutkimushankehakemuksten arviointipisteist ja kirjallisista arvioinnista esitetn kokouksessa 8.11.2017.

 

Kullekin VTR-hankerahoituksen hakijalle lhetetn yhteenveto hakemuksen saamasta arvioinnista (pisteet ja kirjallinen arviointi).

VTR-hausta ja arviointiprosessista saatuja palautteita/huomioita:

 

     Arviointitehtv haastava ja vaativa, erityisesti kirjallinen palaute

     Arviointiin kului 30 - 60 min. / hakemus (dosentti-/tohtoritaso)

     Hakemukset ovat psntisesti hyvin laadittuja

     Hakemukset yllttvn korkeatasoisia

     Arviointipalkkio vaatimaton > esitys 20 %:n korotus ensi vuonna

     Arviointiin kytetty ohjelma ja kyttjliittym ovat onnistuneita

     Hakijan ik puuttui on eri asia arvioida 30- ja 50 v. tutkijan meriittej

     Aluepoliittiset nkkohdat huomioon halu ymmrt ei-yliopistopaikkakunnan tutkijoiden ongelmia

     Esteellisyytt mys ulkopuolisilla arvioijilla varajsenet puuttuivat

     IF-pisteet TR:n sivuilta 3 vai 5 vuoden mukaan?

     Tutkimushankkeen yleisarvio (erinomainen, hyvksyttv, hylttv) ja kirjallinen palaute (pakollinen, kun hakemus saa hyltyn) yleisarvio pakolliseksi arviointiohjelmaan

     arvioinnit tehdn myhn

     osalle KYSin arvioijia ei anneta mahdollisuutta kytt tyaikaa erva-tutkimustoimikunnan tehtviin

     vitskirjahakemusten arvioinnit riittisik arvioinnit varsinaisilta jsenilt vai listnk arviointien mr esim. 5 arviointia/vitskirjahankehakemus

 

 

Esitys

 

KYS erva-tutkimustoimikunta keskustelee VTR:n hausta, arvioinnista, jaosta ja tekee tutkimusrahoitusptkset vuodelle 2018 kevn 2017 kokouksessa ptetyn linjauksen mukaisesti.

 

 

 

 

Pts

KYS erva-tutkimustoimikunta ptti hyvksy esityksen ja jakaa vuoden 2018 VTR rahoituksen esityksen mukaisesti seuraavin muutoksin:

 

VTR 2018 rahoituksen jako

 

- Tohtoritason tutkimushankkeiden rahoitusosuutta vhennetn 30%:sta 25%:iin.

- Vhennys tohtoritason hankkeista tehdn vhentmll kaikkien rahoitusta saavien rahoitusmr samassa suhteessa.

- Vitskirjatutkimushankkeiden rahoitusosuutta nostetaan 20%:sta 25%:iin.

- Lisys vitskirjatutkimushankkeisiin tehdn lismll kaikkien rahoitusta saavien rahoitusmr samassa suhteessa ja rahoittamalla kolme hakijaa lis.

KYS erva tutkimustoimikunta ptti seuraavista muutoksista VTR haku- ja arviointiprosessiin:

- Ulkopuolisten arvioijien palkkiota nostetaan 2000 euroon.

- Ulkopuolisten arvioijien palkkion noston kustannukset maksetaan erva tutkimustoimikunnan hallinnoinnista sstyvist varoista.

- Ulkopuolisten arvioijien mr nostetaan yhdell henkilll (yhteens 6 arvioijaa) ja hakemukset jaetaan arvioijien kesken niin, ett jokainen hanke saa 5 arviointia. Tll menettelyll varmistetaan hakemusten vaihto mahdollisissa arvioijan esteellisyystilanteissa. Lisksi yhden arvioijan lisys vhent arvioijien tymr.

- IF-pisteiss kytetn Thompson-Reuters:in 3 vuoden keskiarvoa.

- Hankkeiden arvioinnissa yleisarvio ja kirjallinen palaute laitetaan pakolliseksi tiedoksi eTutkija-ohjelmassa.

- Vitskirjatutkimushankkeiden arviointien mr nostetaan (5 arviointia / hakemus).

- Vitskirjatutkimushankkeiden hakemuksista ja arvioinnista poistetaan arviointi ja pisteytys hankkeen kansainvlisest yhteistyst.

- Vuoden 2019 rahoituksen jakoperiaatteissa %-osuusvlej laajennetaan (tarkemmat linjaukset periaatteista tehdn tmk:n kevtkokouksessa).

 

Vuoden 2018 VTR-rahoitusptkset ilmoitetaan %-osuuksina, kunnes Sosiaali- ja terveysministerin pts vuoden 2018 rahoituksesta on tullut ja Aluehallintovirasto on toimittanut maksatusptksen KYS erva tutkimustoimikunnalle.

VTR 2018 ptstaulukot ovat liitteen.

 

 

 

 

 

Erva-tutkimustoimikunta 12.3.2018 3

 

 

Valtion tutkimusrahoituksen (VTR) arviointipisteiden laskennassa tapahtunut virhe ja sen korjaus

 

Kuopion yliopistollisen sairaalan erityisvastuualueen tutkimustoimikunta (erva-tutkimustoimikunta) on 8.11.2017 tehnyt ptksen valtion tutkimusrahoituksen (VTR) jakamisesta tutkimushankkeille vuodelle 2018, 17 .

 

Ptsten postittamisen jlkeen on kynyt ilmi, ett VTR arviointipisteiden laskennassa on tapahtunut laskuvirhe, jonka seurauksena ptksen liitteen olevat prosenttiosuuksia kokonaisrahoituksesta koskevat taulukot ovat olleet virheellisi. Istekki Oy:n laatima tietojrjestelmohjelma oli laskenut osalle hakijoista virheelliset pisteet hankkeen jakautumisesta sosiaali- ja terveysministerin (STM) painopistealueille. KYS lakimiehen lausunto Istekin Oy:n korvausvastuusta on liitteen.

 

Virheen ilmitulon jlkeen on arvioitu, ett kyse on hallintolain (434/2003)
51 :n 1 momentin mukaisesta laskuvirheest. Tmn perusteella hakijoille on lhetetty oikaisuvaatimusajan ollessa vireill mys 8.12.2017 pivtty kuulemiskirje, jossa on varattu mahdollisuus antaa lausunto virheen korjaamisesta laskuvirheen. Lausuntopyyntn on liitetty luonnokset laskuvirheest korjatuista ptstaulukoista. Laskuvirheen huomioiminen tarkoittaisi seuraavaa:

 

-          dosenttitasoisissa hankkeissa yksi hakija j ilman rahoitusta ja tilalle tulee toinen hakija, neljn hakijan kohdalla rahoituksen mr vhenee, viiden hakijan kohdalla lisntyy ja seitsemn hakijan kohdalla ei tapahdu mitn muutosta;

 

-          tohtoritasoisissa hankkeissa yhdeksn hakijan kohdalla rahoituksen mr lisntyy ja kahden hakijan kohdalla vhenee; ja

 

-          vitskirjatasoisissa hankkeissa kaksi hakijaa j ilman rahoitusta ja tilalle kaksi muuta hakijaa, 16:lla hakijalla rahoituksen mr lisntyy ja kolmen hakijan kohdalla vhenee.

 

Perustelut

Asiassa on kyse VTR arviointipisteiden laskennassa tapahtuneesta tietojrjestelmohjelman virheest, joka on laskenut osalle hakijoista virheelliset pisteet hankkeen jakautumisesta STM:n painopistealueille. Virheen havaitsemisen jlkeen erva-tutkimustoimikunnan 8.11.2017 (17 ) tekemn ptksen korjaamiseksi on kynnistetty korjaustoimena kuuleminen laskuvirheest, mutta asia on viel kesken, koska samanaikaisesti on jtetty useita oikaisuvaatimuksia. Oikaisuvaatimusten asiallinen peruste liittyy virheen korjaamiseen ja niiden mukaan virhett ei voida korjata laskuvirheen. Muiden perusteluiden osalta viitataan edell kuvattuun.

Virheen mahdollisen korjaamisen seurauksena 12 hakijan kohdalla virheen korjaaminen tarkoittaisi heidn vahingokseen tapahtuvaa korjaamista. Muiden hakijoiden kohdalla rahoitus ei muuttuisi tai sen mr kasvaisi eli loppujen 34 rahoitusta saaneen hakijan osalta virheen korjaamisen vaikutus olisi neutraali tai se tapahtuisi asianosaisen eduksi.

Virheen korjaaminen tarkoittaisi ptksen liitteen olevien taulukoiden korjaamista. Rahoituksen jakautuminen eri luokkiin ei muuttuisi, kuten eivt muuttuisi erva-tutkimustoimikunnan kevll 2017 pttmt jakoperiaatteetkaan.

Virheen korjaamisesta sdetn hallintolain (434/2003) 50-53 :ss. Niiden mukaan virhe voi olla asiavirhe (50 ) tai kirjoitusvirhe (51 ), joista jlkimminen ksitt mys laskuvirheen. Korjaamisedellytykset ja menettelyt poikkeavat asia - ja kirjoitusvirheen osalta.

Laskuvirheell tarkoitetaan ilmeist kirjoitus- tai laskuvirhett sek muuta niihin verrattavaa selv virhett. Laskuvirhe johtuu lhinn teknisist syist, kuten nppilyss tapahtuneesta lyntivirheest tai laskutoimituksen vrst suorittamisesta. Tehdyn ptksen oikea sislt ja sen saama kirjallinen muoto ovat joltain osin ristiriidassa. Jos virheen juuret sen sijaan ovat esimerkiksi jo virheellisess selvityksess tai johtuvat lain ilmeisen vrst soveltamisesta, kyseess on asiavirhe.

Laskuvirhett ei saa korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen eik virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelyst. Virheen korjaamisesta ei tehd uutta ptst ja virhe korjataan antamalla uusi korjattu toimituskirja.

 

Asiavirheell tarkoitetaan muun muassa ptksen perustumista virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen (50.1 1 kohta) taikka kyse olisi tilanteesta, jossa asiaan on saatu uutta ptkseen olennaisesti vaikuttavaa selvityst (50.1 4 kohta). Ptksen virheellisyys aiheutuu ptksen perusteena olleista tiedoista ja selvityksist, jotka sittemmin todetaan selvsti riittmttmiksi. Selvityksell tarkoitetaan ensisijaisesti tietoja asiassa olevista tosiseikoista. Selvityksen virheellisyys voi johtua siit, ett ptksen perusteena olevat tosiseikat eivt ole vastanneet todellisuutta. Selvityksen puutteellisuus liittyy siihen, ettei ratkaisun tekemisen kannalta tarpeellisia tosiseikkoja ole arvioitu riittvsti tai niiden selvittminen on muutoin ollut jossakin suhteessa puutteellista. Uusi selvitys voisi olla uutta, ennestn tuntematonta taikka selvityst, jota ei ole tiedetty tai osattu ottaa huomioon asiaa ensi vaiheessa ratkaistaessa eik se riippuisi siit, miten asiaa on selvitetty aikaisemmassa vaiheessa. Uusi selvitys voisi esimerkiksi osoittaa aikaisemman selvityksen (tosiseikat) virheellisiksi.

 

Asiavirheen korjaaminen on tietyiss tilanteissa mahdollista asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Vahingoksi se voidaan tehd vain asianosaisen suostumuksella (hallintolain 50.1 :n 1-3 kohdat). Asiaan saadun uuden selvityksen perusteella pts voidaan korjata vain asianosaisen eduksi (50.1 :n 4 kohta). Jos asianosaisia on useita, suostumus on saatava jokaiselta, jonka vahingoksi pts korjataan. Asiavirhe korjataan ksittelemll asia uudelleen ja tekemll asiassa uusi muutoksenhakukelpoinen pts.

 

Virheen korjaaminen on kynnistetty tss tapauksessa laskuvirheen korjaamisena. Oikaisuvaatimuksissa on pidetty virhett asiavirheen, mink vuoksi ptst ei voida korjata vastoin asiaosaisten etua. Perusteena on viitattu uuteen selvitykseen eli jlkikteen saatuun tietoon ohjelman aiheuttamasta virheellisest pisteytyksest.

 

Ohjelman tekem virhe on arvioitu laskuvirheeksi sen perusteella, ett kyse on virheellisen tietojrjestelmohjelman aiheuttamasta luonteeltaan teknisest laskuvirheest, joka vaikuttaa mekaanisesti prosenttiosuuksiin. Varsinainen pts ei muutu, tuen saajien mr silyy samana eivtk tuen jakoperusteet muutu.

 

Korjaamista ei ole pidetty kohtuuttomana, koska virhe on havaittu pian ptksen jlkeen ja korjaustoimet (kuuleminen) on kynnistetty kytnnss heti. Lisksi VTR-rahoitus jaetaan joka kerta erikseen ts. rahoituksen saaminen ja rahoituksen mr on jokaisella kerralla riippuvainen harkinnasta eik varmuutta rahoituksen saamisesta tai rahoituksen mrst ole olemassa.

 

Hallintolain muutosta koskevan lain (581/2010) perustelujen (HE 226/2009, s. 61) mukaan muutoksenhaun ja ptksen korjaamisen suhteesta ei sdettisi erikseen. Oikaisuvaatimuksen ksittely on kuitenkin samassa viranomaisessa ensisijainen ptksen korjaamismenettelyyn nhden, koska viranomaisella on velvollisuus ratkaista oikaisuvaatimus. Kun oikaisuvaatimus on tehty, ptksen muuttamisen tulee tapahtua oikaisuvaatimuksen johdosta, vaikka muutos olisi tehtviss korjausmenettelyss. Menettelytavat eivt ole valinnaisia. Oikaisuvaatimuksen vireillolo ei kuitenkaan estisi ptksen korjaamista sellaisella perusteella, johon oikaisuvaatimuksessa ei ole vedottu.

 

Jos pts korjataan laskuvirheen, laskuvirheen korjaaminen ei edellyt uutta hallintoptst. Laskuvirheen korjaaminen ei edellyt erva-tutkimustoimikunnan ksittely eik ptst, jos oikaisuvaatimukset on hyltty.

OIKAISUVAATIMUKSET KYS-ERVA TOIMIKUNNALLE KOSKIEN VALTION TUTKIMUSRAHOITUSPTST

Oikaisuvaatimukset

 

Virheen korjaamista koskevassa kuulemiskirjeess asetettuun mraikaan 3.1.2018 menness viidelt VTR-rahoituksen hakijalta on tullut lausunto. Lausunnoksi katsottavan asiakirjan ovat toimittaneet hakijat Paloneva, Torkki, Pamilo, Laukkanen ja Harvima. Lisksi Kataja toimitti 2.1.2018 asiasta kirjeen. Oikaisuvaatimuksen tekijist hakija Palonevan osalta todettakoon, ett hn ei ole ollut missn vaiheessa VTR-rahoituksen saajien joukossa. Lausunnoista voidaan yhteenvetona todeta, ett lhes kaikkien lausuntojen mukaan kyse ei ole ollut laskuvirheest, vaan asiavirheest.

 

Oikaisuvaatimuksen jttmisen mraikaan menness on saatu seuraavat oikaisuvaatimuksiksi otsikoidut kirjelmt:

 

LL, osastonylilkri Konsta Pamilo, joka haki vitskirjatutkimushankkeiden luokassa rahoitusta tutkimukselle Lonkan ja polven tekonivelleikkauksen jlkeiseen sairaalahoitoon vaikuttavat tekijt sek tekonivelten prevalenssi .

 

Pamilon 4.1.2018 kirjaamoon shkpostitse saapuneen oikaisuvaatimuksen mukaan KYS Erva-tutkimustoimikunta on 8.11.2017 ptksessn ilmoittanut myntvns rahoitusta vitskirjatutkimukselleni 2,2 prosenttiosuudella. Uudessa ptksessn toimikunta laski prosenttiosuuden 1,5:een. ERVA-tutkimustoimikunta on korjannut ptstn asiavirheen takia. Korjausta ei voi tehd asianosaisen vahingoksi. Lisksi Pamilo on viitannut perusteluina virheen korjaamista koskevaan kuulemiskirjeeseen antamaansa lausuntoon.

 

Pamilo vaatii oikaisua ptkseen ja VTR-rahoituksen myntmist tutkimushankkeelle alkuperisen ptksen mukaan.

 

LL, erikoistuva lkri Matias Torkki, joka haki vitskirjatutkimushankkeiden luokassa rahoitusta tutkimukselle KSSHP:n traumarekisteri: Murtuman jlkeinen kuolleisuus ja liukkauden sek sosioekonomisen aseman vaikutus ilmaantuvuuteen ja uusintamurtu-
miin .

 

Torkin 4.1.2018 kirjaamoon shkpostitse saapuneen oikaisuvaatimuksen mukaan Erva-tutkimustoimikunta on 8.11.2017 ptksessn ilmoittanut Torkin hakemuksen keskiarvopisteiksi 21,33 pistett ja mynsi Torkin hakeman rahoituksen. Myhemmin toimikunta vetosi laskuvirheeseen ja piti Torkin pisteiden keskiarvon ja alimman rahoitusta saaneen pistemrn ennallaan. Toimikunta kuitenkin evsi aiemmin myntmns rahoituksen Torkin osalta. Erva-tutkimustoimikunnan 8.11.2017 ​ 17 pytkirjan mukaan vitskirjahankkeissa kytetn pisteiden keskiarvoja. Mediaanien huomioimisesta ei ole mainintaa vitskirjahankkeiden kohdalla. Torkin oikaisuvaatimuksen mukaan hakemus saavuttaa siis yksiselitteisesti rahoituksen myntmisen edellyttmn pisterajan.

 

Erva-tutkimustoimikunta on tehnyt ptksessn asiavirheen, jota ei voida korjata asianosaisen vahingoksi. Torkin mukaan hnen kannaltaan kielteisen ptksen taustalla on mediaanien kytt (vastoin 8.11.2017 tehty ptst) ja muiden hakijoiden pistemrn nouseminen. Oikaisuvaatimuksen mukaan Torkki ei ole vastuussa muiden hakijoiden pistemrn noususta ja sen myt jonkun muun mahdollisesti saamasta keskiarvosta, joka on noussut samaan tasoon kuin hnen pisteideni keskiarvo. Rahoitus tulee siin tapauksessa mynt kummallekin tmn keskiarvon saavuttaneelle, sill ptksen mukaan vitskirjahankkeissa ratkaisevaa on vain pisteiden keskiarvo. Torkin mukaan muutos on kohtuuton. Lisksi Torkki on viitannut perusteluina virheen korjaamista koskevaan kuulemiskirjeeseen antamaansa lausuntoon.

 

LT, dosentti, ma yleiskirurgian professori, osastonylilkri Juha Paloneva, joka haki dosenttitasoisessa tutkimushankkeiden luokassa rahoitusta tutkimukselle Operative versus conservative management of subacromial Impingement and rotator cuff tear -a prospective, randomized, controlled trial .

 

Palonevan oikaisuvaatimuksen mukaan erva-tutkimustoimikunta on 8.11.2017 ptksessn ilmoittanut hnen hakemuksensa mediaanipisteiksi 25,75 pistett. Toimikunta ilmoittaa ptksessn, ett alin rahoitusta saanut pistemr on 28,75.

 

STM:n painoalueille jakautumisesta Palonevan hakemukselle on annettu vain 3 pistett, vaikka oikea pistemr tst osiosta on yksiselitteisesti 6 pistett ja oikea pistemr saavuttaa alimman rahoitusta saaneen mediaanin. Paloneva katsoo, ett erva -toimikunnan pts perustuu uuden selvityksen myt virheellisiksi osoittautuneisiin faktoihin. Erva-tutkimustoimikunta on tehnyt ptksessn asiavirheen, joka tulee korjata hnen edukseen. Lisksi Paloneva on viitannut perusteluina virheen korjaamista koskevaan kuulemiskirjeeseen antamaansa lausuntoon.

 

Lisksi hakija Harvima on myhemmin erikseen ilmoittanut shkpostilla, ett lausunto on samalla mys oikaisuvaatimus ja se sislt vaatimuksen erva-tutkimustoimikunnalle:

 

LT, professori Ilkka Harvima, joka haki dosenttitasoisessa tutkimushankkeiden luokassa rahoitusta tutkimukselle Pohjois-Savon ihosypohjelma; PoSiho: Immunomarkkerit ihosyvn riskin ja progression arvioinnissa .

 

Harviman 21.12.2017 pivtyn lausunnon mukaan KYS-erva tutkimustoimikunta toteaa, ett 1) kirjallinen pts rahoitusmynnist on jo annettu 17 merkittvlle STM:n painopistealueiden mukaiselle tutkimushankkeelle, 2) kirjallisesti annettuihin viranomaisptksiin on pystyttv luottamaan, 3) virhe on viranomaisen omissa jrjestelmiss, joten virhett ei voida slytt hakijoiden vastuuksi, 4) uusi jakopts aiheuttaa merkittvi ongelmia VTR-rahoituksesta ylltten pudotetulle yhdelle vuosia kestvksi suunnitellulle seurantahankkeelle, joka on juuri saatu kyntiin VTR-2017 rahoituksella ja 4) virhett pisteiden laskussa ei ollut rahoituksesta pudotetun hankkeen kohdalla. Niden seikkojen johdosta lista pysytetn entiselln. Kyseinen hanke mys pysyy listalla ja rahoitus jaetaan 17 hakijan sijasta 18 hakijalle.

 

 

Esitys

 

KYS erva-tutkimustoimikunta keskustelee asiasta ja tekee ptksen ja hylk edell mainitut oikaisuvaatimukset.

 

 

 

 

 

Pts

KYS erva-tutkimustoimikunta keskusteli virheen laadusta (asia-/laskuvirhe) ja ptti nest asiasta. nestyksen tulos oli seuraava: Virhett pitivt asiavirheen Vesa Kataja, Ulla Kemppainen ja Hilkka Soininen ja laskuvirheen Tiina Laatikainen, Pekka Mntyselk, Jukka Pelkonen, Maijaterttu Tiainen, Eila Tiihonen ja puheenjohtaja Jorma Penttinen. nestyksen tuloksen mukaisesti KYS erva-tutkimustoimikunta piti virhett laskuvirheen, jolloin Ilkka Harviman, Juha Palonevan, Konsta Pamilon ja Matias Torkin oikaisuvaatimukset hyltn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Erva-tutkimustoimikunta 11.4.2018 8

 

 

KYS erva-tutkimustoimikunta piti ylimrisen kokouksen 12.3.2018. Kokouksen tarkoitus oli ksitell VTR-arvioinnissa tapahtunutta virhett ja

marraskuussa tehdyst ptksest koskevia oikaisuvaatimuksia. Kokouksessa tapahtui menettelyvirhe (yksi osallistuja oli esteellinen asian ksittelyyn). Valitettavasti asia huomattiin vasta kokouksen jlkeen. Tmn takia

ptst tehtess on tapahtunut menettelyvirhe eik kokous ollut ptsvaltainen.

 

Esitys

 

KYS erva-tutkimustoimikunta keskustelee asiasta ja tekee ptksen ja hylk edell mainitut oikaisuvaatimukset.

 

 

 

 

 

Pts

KYS erva-tutkimustoimikunnan toteaa, ett kokouksessa on tss asiassa lsn puheenjohtajan lisksi 4 ptsvaltaista jsent (varsinaisista jsenist Ulla Kemppainen ja Jarmo Koski sek varajsenist Pekka Puustinen ja Hilkka Soininen), muiden jsenten ollessa esteellisi joko tutkimusrahoituksen hakijoina tai tutkimusrahoituksen hakijoiden ohjaajina. Lisksi Eila Tiihonen ilmoitti olevansa esteellinen hakijan Jari Tiihonen osalta.

 

KYS erva-tutkimustoimikunta ei siten ole ptsvaltainen tekemn ptst asiassa, joten asiaa ei voida ptt.

 

KYS erva-tutkimustoimikunta pyyt lakimies Paavo Auteretta selvittmn mahdolliset keinot asian viemiseksi ptkseen 14.5. menness.

 

 

 

 

 

Erva-tutkimustoimikunta 24.5.2018 17

 

KYS erva-tutkimustoimikunta ksitteli kokouksessaan 11.4.2018 VTR-arvioinnissa tapahtunutta laskuvirhett ja marraskuussa 2017 tehty ptst koskevia oikaisuvaatimuksia. Kokouksessa oli tss asiassa lsn puheenjohtajan lisksi 4 ptsvaltaista jsent. Nin ollen KYS erva-tutkimustoimikunta ei ollut ptsvaltainen tekemn ptst asiassa. KYS erva-tutkimustoimikunta velvoitti tutkimuslakimiehen Paavo Autereen selvittmn mahdollisia keinoja asian viemiseksi ptkseen. Tutkimuslakimiehen selvityksen mukaan ainoa keino asian viemiseksi ptkseen on KYS erva tutkimustoimikunnan ptsvaltainen kokous. Nin ollen koolle kutsuttiin uusi kokous.

 

 

Esitys

KYS erva-tutkimustoimikunta keskustelee asiasta ja tekee ptksen ja hylk marraskuussa 2017 tehty ptst koskevat oikaisuvaatimukset.

 

 

 

Pts

KYS erva-tutkimustoimikunta keskusteli virheen laadusta (asia-/laskuvirhe) ja oikaisuvaatimusten hylkmisest. Erva-tutkimustoimikunta ptti nest asiasta. nestyksen tulos oli seuraava: Virhett pitivt asiavirheen Vesa Kataja, Ulla Kemppainen ja Hilkka Soininen ja laskuvirheen Pekka Puustinen, Kauko Pitknen, Jarmo Koski, Liisa Suominen ja puheenjohtaja Jorma Penttinen. nestyksen tuloksen mukaisesti KYS erva-tutkimustoimikunta piti virhett laskuvirheen, ja ptti hylt Ilkka Harviman, Juha Palonevan, Konsta Pamilon ja Matias Torkin oikaisuvaatimukset.

 

 

 

 

 

Liitteet

1

Pts_dosenttitason tutkimushankkeet 2018

 

2

Pts_tohtoritason tutkimushankkeet 2018

 

3

Pts_vitskirjatutkimushankkeet 2018.xlsx

 

4

Kuuleminen Erva-tutkimustoimikunnan tekemss ptksess havaitun laskuvirheen korjaamisesta

 

5

Ilkka Harviman oikaisuvaatimus koskien Valtion tutkimusrahoituksen jakamista KYSin erityisvastuualueella vuodelle 2018 koskien

 

6

Juha Palonevan oikaisuvaatimus koskien Valtion tutkimusrahoituksen jakamista KYSin erityisvastuualueella vuodelle 2018

 

7

Konsta Pamilon oikaisuvaatimus koskien Valtion tutkimusrahoituksen jakamista KYSin erityisvastuualueella vuodelle 2018

 

8

Matias Torkin oikaisuvaatimus koskien Valtion tutkimusrahoituksen jakamista KYSin erityisvastuualueella vuodelle 2018

 

9

Jari Laukkasen lausunto koskien Valtion tutkimusrahoituksen jakamista KYSin erityisvastuualueella vuodelle 2018

 

10

Vesa Katajan kirje koskien Valtion tutkimusrahoituksen jakamista KYSin erityisvastuualueella vuodelle 2018

 

11

VTR-tutkimusrahojen arviointipisteytyksen virhe ja korvausvastuu_Risto Salmi 22022018

 

12

Korjattu pts dosenttitason tutkimushankeet 2018

 

13

Korjattu pts tohtoritason tutkimushankkeet 2018

 

14

Korjattu pts vitskirjatutkimushankeet 2018

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa