Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kysterin johtokunta
Pöytäkirja 14.12.2021/Pykälä 70

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

Kysterin johtokunta

43

6.10.2017

 

70

336/03.06.00.00/2015

 

Kaavin kunnan kuulemistilaisuus koskien Kysteri liikelaitoksen jlkilaskutusta vuosilta 2013- 2014

 

 

 

Ptshistoria

 

Kysterin johtokunta 18.8.2015 54

 

 

Kysterin taloushallinnon selvitystilaisuus pidettiin 16.6.2015. Tilaisuuteen oli kutsuttuna Kysteri kuntien kunnanjohtajat ja heidn edustajansa, johtokunnan ja tilaajatoimikunnan jsenet sek johtavat viranhaltijat. Tilaisuudessa kytiin lpi Kysteri liikelaitoksen toiminnan ja talouden seurantatietoja. Talousraportoinnin kehittmistyss todettiin, ett vuoden 2013 ja 2014 seutukustannusten jako toteutui virheellisesti. Jako tehtiin vestn koon suhteessa eik toteutuneiden suoritteiden perusteella.

Johtokunta hyvksyi 16.6.2015 pidetyss kokouksessa talouden ja toiminnan uudet seurantamenetelmt, vuosien 2013 ja 2014 seutukustannusten jaossa tapahtuneen jakoperusteeseen liittyvien virheiden korjauksen, johtokunnan neuvottelun joustavan ja jrkevn menettelyn menojen ja saattavien oikaisemiseksi kuntien vlill, Kaaville kuuluneen kirjauksen 84.144,60 oikaisuern Rautavaaran kunnalle sek johtosnnn 21:n tydentmisen valmistelun aloittamisen.

Kysteri liikelaitos on tarkistanut ja oikaissut jlkikteen vuosien 2013 -2014 kuntalaskutusta johtosnnn 21 huomioiden ja todennut Kaavin kunnalle kohdistuvan yhteens 229 400,55 euron lislaskun, johon sisltyy 84 144,60 euron oikaisuer Rautavaaran kunnalle. Kaavin kunta piti tilannetta kohtuuttomana ja pyysi Kysterilt selvityst, mihin oikeudelliseen asiakirjaan esitetty laskutus perustuu (vrt. perussopimuksen 25). Viittaan liitteen olevaan muistioon tilaisuudesta Kaavin kunnan edustajien kanssa 23.6.2015.

Kaavin kunta haluaa Kysterin johtokunnalta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

1. Onko todella toimittu perussopimusta rikkoen, ja jos on niin miksi, ja kuka siit vastaa.

2. Onko juridisesti oikein, ett lainvoimaisesti hyvksytyt tilinptkset avattaisiin, ja mihin seikkoihin tm yksilidysti perustuisi. Thn liittyen pyydmme toimittamaan sairaanhoitopiirin tilintarkastajien sek proviisori Esko Keklisen kirjalliset lausunnot.

3. Onko tilanteen toteaminen jlkikteen Kaavin kannalta kohtuullista huomioiden se, ett olemme koko Kysterin kuulumisemme ajan aktiivisesti puuttuneet eri ongelmiin niiden ilmetess, mit todistaa muistioiden mr.

 

Esitys

 

Toimitusjohtaja:

 

1. Kysterin toiminnassa on noudatettu perussopimuksen 25 periaatteita, mutta ei johtosnnn 21.

 

Perussopimus 25; liikelaitoksen menot katetaan annetuista palveluista perittvill korvauksilla. Tarkemmat mrykset taloudenhoitoon liittyvist asioista annetaan liikelaitoksen johtosnnss.

 

Liikelaitoksen johtokunta ptt ( johtosnt 21) laskutuksen yksityiskohtaisista perusteista tuotepohjaisen laskutusperusteen puitteissa ja toimitusjohtaja hinnoista, ellei toisin ole ptetty. Asiakasyhteisjen laskutus perustuu tuotteistukseen ja tuotteille annettuihin hintoihin.

Laskutuksen perusteena olevien tuotteiden hinnoittelu perustuu palveluyksikkkohtaisesti tuotteille kohdennettuihin kustannuksiin.

 

Kunta Oikaisu 2013 Oikaisu 2014 Yhteens

 

Juankoski +55.753,82 -253 521,28 -197768,46

Kaavi -20.674,72 250 075,27 229 400,55 ( sislt 84144,60 euron virheellisen kirjauksen)

Rautavaara -35.078,10 3 445,99 -31 632,11

 

Vuoden 2013 tilinptksess oleva virhe koskee ainoastaan jakoperustetta, eli sit, jaetaanko seututasoisen toiminnan nettomeno palveluryhmille (kunnille) asukasluvun vai palvelujen kytn (suoritteiden) suhteessa. Ennakkojen tasaamista ei vuodella 2013 ole.

 

Vuoden 2014 tilinptksess on em. jakoperusteen lisksi olennainen maksettujen ennakoiden ja lopullisten nettomenojen laskentaan/tasaamiseen liittyv virheellisyys, joka on korjattava.

Tm virheellisyys on vyrynyt suoraan kuntakohtaisille ( palveluryhm) kustannuspaikoille ja siten kuntien lopullisiin maksuosuuksiin, koska lopulliset maksuosuudet ovat mrytyneet palveluryhmkohtaisten (kuntakohtaisten) nettomenojen eik palveluyksikktasoisten kyttn (suoritteisiin) perustuviin nettomeno-osuuksien perusteella.

Liikelaitoksen johtosnnn 21:n mukaan maksuosuuksien mrytyminen tulee tapahtua palveluyksikktasoisesti. Tlt osin oikaisuja aiempiin vuosiin ei suoriteta.

 

37 Johtosnnn tulkinta; Tarkemmat mrykset johtosnnn tulkinnasta ja soveltamisesta sek liikelaitoksen organisaatiosta antaa johtokunta.

 

 

 

 

 

 

Pts

Kysterin johtokunta:

 

Johtokunta hyvksyi toimitusjohtajan esityksen.

 

Johtokunnan jsen, Jorma Rsnen esitti ptkseen erivn mielipiteen. Hn kysyi, onko pts hallintolain :n 50 mukainen.

 

 

 

Kysterin johtokunta 6.10.2015 69

 

 

Kaavin kunnanhallituksen esittm oikaisuvaatimus, johtokunta 18.8.2015 54

18.8.2015 Kysterin liikelaitoksen johtokunta hyvksyi toimitusjohtajan esityksen Kaavin kunnan selvityspyyntn.

 

Kaavin kunnanhallitus on 28.9.2015 pttnyt tehd oikaisuvaatimuksen asiassa (liite).

-          Kaavin kunta ei hyvksy oikaisua 229.400,55 ja 84.144,60 euron erotuksen osalta, jos voidaan jlkimmisen osalta nytt, ett kyse on puhtaasti kirjausvirheest Rautavaaran kunnan vahingoksi.

-          Perussopimusta on noudatettu vuonna 2012, mutta ei vuosina 2013-2014. On syntynyt kytnt, joka on ptetty muuttaa 16.6.2015 lukien.

-          Kaavin kunta on vuodesta 2012 lukien vaatinut laskutuksen tapahtuvan puhtaasti kuntakohtaisesti, mik ei nyt sovitun uudistuksen jlkeen vielkn toteudu 100%:sti, vaan esim. kiinteistkustannuksia vyrytetn palveluyksikn sisll kunnalta toiselle.

-          Kaavin kunta on koko Kysteriin kuulumisensa ajan aktiivisesti vaikuttanut toiminnan kehittmiseen kuntansa alueella ja korostaa, ettei kahden vuoden takaisten asioiden oikaisu ilman kunnan vaikutusmahdollisuutta ole kohtuullista.

-          Hallintolaki 50 (11.6.2010/581) Asiavirheen korjaaminen.

26.10.2009 Kuntayhtymn valtuuston hyvksymn ptksen 25 mukaan ( Perusterveydenhuollon liikelaitoksen perustaminen) liikelaitosjrjestelyn toimintaperiaatteena on kuntien jrjestmisvastuun siirtminen sairaanhoitopiirille ja siihen liittyvien tehtvien hoitaminen kuntien ja sairaanhoitopiirin yhteisen toimielimen toimesta, palveluja tuottavan liikelaitoksen toiminnan jrjestminen liikkeenjohdollisia periaatteita noudattaen, liikelaitoksen sisisen toimintayhtenisyyden noudattaminen sek aiheuttamisperusteinen kustannusten jako kuntien kesken sek kuntien ja sairaanhoitopiirin vlill.

 

Toimintamallina palvelujen jsentmisess noudatetaan jaotusta lhipalveluihin, tuotantoaluekohtaisiin eli yht tai useampaa kuntaa koskeviin palveluihin sek keskitettyihin palveluihin. Kuntalaisten kannalta tuotantoalueet ja keskitetyt palvelut entist paremmin tukevat lhipalveluja mm. liikkuvin konsultaatiopalveluin ja vhentvt tarvetta kuntalaisten lhetteisiin muihin palvelupisteisiin.

 

Liikelaitoksen palvelujen tuotteistamisesta ja kuntalaskutuksesta ehdotetaan 26.10.2009, ett liikelaitoksessa odotetaan mahdollisen kansallisen tuotteistuksen valmistumista ja siihen asti palvelukokonaisuuksien muodostaminen ja tuotteistus perustetaan suoritekohtaiseen laskutukseen siten, ett hinnoittelu tapahtuu tuotantoalueittain tulosyksikkkohtaisesti palvelujen todellisen kytn mukaan.

Lhtkohtana tulisi olla nykyisin kytettviin kynti- ja hoitopivsuoritteisiin ja niiden luokittelemiseen perustuva laskutus- ja hinnoittelujrjestelm. Liikelaitoksen johtosnnn 21:n mukaan maksuosuuksien mrytyminen tapahtuu palveluyksikktasoisesti.

 

Vuoden 2013 tilinptksess todettiin tuotantoaluekohtaisten eli seutukustannusten virheellinen jako vestn mukaan, kun sen olisi pitnyt olla toteutuneiden suoritteiden suhteessa.

Vuoden 2014 tilinptksess todettiin em. virheellisen jakoperusteen lisksi olennainen maksettujen ennakoiden ja lopullisten nettomenojen laskentaan/tasaamiseen liittyv virheellisyys, joka on korjattava.

 

Vuoden 2013 seutukustannusten virheellinen jako merkitsee Kaavin kunnalle -20 674,72 palautusta ja vuoden 2014 virheellinen jako yhdess tasaamisvirheen kanssa +250 075,27 lismaksua eli yhteens 229 400,55 , joka sislt 84 144,60 virheellisen kirjauksen ( kirjattu K7312 Kaavin sairaanhoitajan vastaanotto, kun olisi pitnyt olla K7321 Rautavaaran lkrin vastaanotto) Rautavaaran kunnan vahingoksi.

 

 

16.6.2015 Kysterin johtokunta hyvksyi talouden (kuntakohtaiset nettomenot) - ja toiminnan uudet seurantamenetelmt. Talouden seurannan mallissa kootaan kaikki avohoidon ja suun terveydenhuollon suoritteet sek vuodeosastojen hoitopivt siten, ett niist muodostuu suoritetasoiset ja nettoperusteiset menot. Seutusuoritteista aiheutuvat kustannukset kohdistetaan kirjanpidossa palvelujen kytn suhteessa avopalvelujen nettomenoihin.

Taloushallinnon piiriin kuuluvissa jrjestelyiss lhdetn siit, ett liikelaitos vuokraa tarvitsemansa tilat ja kiintet laitteet kunnilta. Vuokrattavan omaisuuden osalta laskennassa kytetn yhteist laskentatapaa.

 

Kaavin kunnan oikaisuvaatimuksessa on otettu kantaa hallintolain 50 :ss tarkoitetun asiavirheen korjaamisen soveltuvuuteen asiassa. Tilinpts ja sen vahvistaminen eivt muodosta sellaista oikeusvoimaista ratkaisua, jota ei voitaisi muuttaa uudella ptksell, mikli vahvistetussa tilinptksess on virheellisi tietoja. Kirjanpitolain 3 luvun 2 :n mukaan tilinptksen ja toimintakertomuksen tulee antaa oikeat ja riittvt tiedot kirjanpitovelvollisen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta (oikea ja riittv kuva). Mikli tilinpts ei anna oikeaa ja riittv kuvaa, on se voitava oikaista. Asiasta on kirjanpitolautakunnan kuntajaosto antanut lausuntonsa 105 (6.3.2012) liittyen KHO:n ratkaisuun kunnan poistosuunnitelman hyvksymist koskevan ptksen kumoamisesta ja sen vaikutuksesta jo vahvistettuun tilinptkseen. Lausunnossa todetaan seuraavaa:

 

kunnan kirjanpidossa tilinptsperiaatteiden muutokset ja aikaisempia tilikausia koskevien olennaisten virheiden oikaisut tehdn oman poman er Edellisten tilikausien ylijm/alijm oikaisemalla. Oikaisuja ei tehd tulosvaikutteisesti vaan takautuvasti. Oikaisuja tehdess olennaisuuden periaate tulee ottaa huomioon. Vhiset aikaisemmille tilikausille kuuluvat ert merkitn tuloslaskelmassa ja taseessa nimikettn vastaavan ern.

 

Tilinptksen vahvistaminen ei myskn yksin ratkaise kirjanpitovelvollisen ja kolmannen osapuolen julkisoikeudellisista velvoitteista johtuvien saatavien oikeellisuutta. Mikli saatavat on vahingossa laskutettu toisin kuin mit perussopimus on edellyttnyt, laskutusta on voitava oikaista. Mikli tst ei pst KYSTERin ja sen jsenkunnan kanssa neuvotteluteitse ratkaisuun, asia tulee saattaa julkisoikeudellista maksuvelvollisuutta koskevana asiana hallintoriita-asiana hallinto-oikeuden ksiteltvksi.

 

 

 

Esittelij

 

Esitys

 

Toimitusjohtaja:

Vuoden 2013 ja 2014 yhteisiss palveluissa eli seutusuoritteista aiheutuvien kustannusten jaossa ja

vuoden 2014 lopullisten nettomenojen laskentaan liittyvss tasauksessa on tapahtunut virheellinen menettely, joka vaatii oikaisua.

 

Esitn, ett johtokunta hyvksyy Kaavin kunnan 229 400,55 (sislten Rautavaaran osuuden 84 144,60) liskannon kolmen kuukauden maksuajalla meneilln olevan tilikauden aikana (10 - 12/2015).

 

Edelleen esitn, ett Kaavin kunnan 29.9.2015 pivm oikaisuvaatimukseksi nimetty asiakirja ei anna aihetta muuttaa johtokunnassa 18.8.2015 54 tehty ja tll ptksell tsmennetty ptst.

 

 

Pts

Kysterin johtokunta:

 

Johtokunta hyvksyi toimitusjohtajan esityksen.

 

Merkataan, ett Jorma Rsnen jvsi itsens ja poistui ksittelyn ajaksi.

 

 

 

Kysterin johtokunta 14.12.2021 70

 

 

Esitys

Toimitusjohtaja:

 

Johtokunta merkitsee tiedokseen korkeimman hallinto-oikeuden ptksen H4209/2021.

 

 

 

Pts

Johtokunta merkitsi tiedokseen korkeimman hallinto-oikeuden ptksen H4209/2021

 

 

 

 

 

Liitteet

5

Hallinto-oikeuden pts Kaavi

 

6

Korkeimman hallinto-oikeuden pts H4209/2021 hallintoriita-asiaa koskevaan valituslupahakemukseen, Kaavin Kunta

 

7

It-Suomen hallinto-oikeuden pts

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa