Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 16.10.2017/Pykälä 139

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

Kuntayhtymn hallitus

59

24.4.2017

 

139

107/02.02.00/2017

 

Taloussuunnitelman 2018-2019 valmistelu

 

 

Ptshistoria

 

Kuntayhtymn hallitus 24.4.2017 59

 

 

Kuntayhtymn hallitus ksittelee taloussuunnitelman 2018 2019 kokouksessaan 24.4.2017. Kuntayhtymn johtoryhm on valmistellut kokouksessaan 4.4.2017 taloussuunnitelman lhtkohdat.

Valmistelun lhtkohtia

Kuntayhtymn hallituksen seminaarissa 28.2.2017 ptettiin, ett vuoden 2018 kuntalaskutuksen taso linjataan 24.4.2017.

Sairaanhoitopiirin johtavat viranhaltijat ovat tehneet maalis- huhtikuussa perinteisen jsenkuntien kuntakierroksen, jossa on keskusteltu sairaan-hoitopiirin toiminnan ja talouden kehittmisnkemyksist. Kierroksen aikana on kyty lpi mm. sote-uudistusta, tilinptst 2016, talous-arvion 2017 toteumaa ja vuoden 2018 taloussuunnitelman perusteita. Toukokuun 10. piv pidettvss kuntakokouksessa kuntien edustajilla on mys mahdollisuus ottaa kantaa edell mainittuihin seikkoihin.

Sairaanhoitopiirin talousarvio laaditaan uudistetulla organisaatiolla.

Talousarvion 2018 yksityiskohtainen erittely

Talousarvion alustavassa valmistelussa on kytetty seuraavia lhtkohtia:

1. Toimintataso

Talousarvio laaditaan vastaamaan likipiten vuoden 2017 toimintatasoa. Toimintatason mrittelyss on erityisesti otettava huomioon se, mit hoitotakuulainsdnt edellytt. Tss suhteessa jouduttaneen kohdentamaan resursseja jonkin verran uudella tavalla.

2. Kustannustason muutosten mrittely

Kustannustason muutokset vuoden 2018 talousarviossa on arvioitu seuraavasti:

-      palkankorotukset 0 %

-      aineet, tarvikkeet, tavarat ja lkkeet 1,0 %

-      palvelujen ostot 1,0 %

3. Investoinnit

Vuoden 2018 investointeihin on suunniteltu varattavaksi alustavasti rahoitusta seuraavasti:

-      rakennusinvestoinnit 29,6 M

-      laitehankinnat 12,0 M

-      atk-sovellukset 4,1 M

-      yhteens 45,7 M

 

Rakennusinvestoinnit sisltvt rahoitusta peruskorjauksen 2-vaiheeseen, vuosikorjauksiin, sisilmastoinnin parantamiseen, ympristtihin, suunnitteluun sek keskeneristen korjausrakennushankkeiden toteuttamiseen.

Atk-sovellusten hankintaan kytetn suunnittelukaudelta arviolta noin 4,1 miljoonaa euroa/vuosi. Atk-sovellusten hankinnoista valtaosa kohdistuu potilastietojrjestelmiin sek alueellisten ja valtakunnallisten tietojrjestelmhankkeiden toteuttamiseen.

 4. Peruspoman korko

Jsenkunnille on vuodesta 2009 alkaen maksettu peruspoman korkoa. Vuodelle 2018 peruspoman korko on 1,0 % (noin 1 M). Peruspoman koroksi esitetn edelleen 1,0 %. Koron vaikutus palveluiden hintoihin on noin 0,3 %.

 5. Sisiset korot

Kuntayhtymss on kytetty sisisi korkoja mm. laitepankin ja sovelluspankin hinnoittelussa. Samoin taseyksikille on mritelty sisinen korko. Sisisi korkoja on sovellettu mys silloin, kun tytryhteisille on annettu konsernilainaa.

Yleiseksi sisiseksi koroksi esitetn 2,0 %. Taseyksikiden perus-poman koroksi esitetn 3,0 %.

 6. Yhtymhallituksen hyvksymt toiminnot ja niiden vaikutukset kuntalaskutukseen

Uusia toimintoja vuodelle 2018 ei ole tll hetkell tiedossa.

7. Jsenkuntien maksuosuudet

Jsenkuntien maksuosuuksien laskentaperusteet ovat entiset: kunkin kunnan suhteellinen osuus mrytyy kolmen edellisen vuoden tilin-ptksen (kytn) perusteella.

Maksuosuuksien nousuprosentit kunnittain vaihtelevat johtuen kolmen edellisen vuoden suhteellisesta kytn muutoksesta. Lopullinen jsen-kuntien maksu mrytyy kuitenkin posin sairaanhoitopalvelujen todellisesta kytst.

Tavoitteena vuodelle 2018 on 1,6 M ylijm.

8. Tuotteistus- ja hinnoitteluperiaatteet

Sairaanhoitopiirin hinnoittelu perustuu posin ns. DRG-tuotteistukseen ja hinnoitteluun. DRG-jrjestelm perustuu valtakunnalliseen Kunta-liiton koordinoimaan ja ohjastamaan suositukseen. Palvelujen hinnoittelu perustuu posin omakustannushintapohjaiseen laskentaan. Jossain mrin ulkokuntatuotteissa laskutus perustuu sopimushintoihin. Palveluyksikiden tulosbudjetit ja hinnoittelu mritelln sisisess ohjeistuksessa siten, ett palveluyksikiden tuottamilla palvelusten myyntituloilla katetaan yksikn kulut. Sisisten palveluyksikiden kulut (ml. hallinto- ja kiinteistkulut) laskutetaan aiheuttamisperiaatteen mukaisesti palveluyksikit. Valtaosa sisisist palveluista on tt varten tuotteistettu.

Muussa toiminnassa kuin hoitopalvelujen myynniss voidaan palveluita myyd mys markkinahintaan. Yksikiden palveluiden tuottamisesta aiheutuneet kulut on katettava vhintn kustannuksia vastaavasti.

9. Kalliin hoidon tasausjrjestelm

Terveydenhuoltolain mukaan on sairaanhoitopiirill oltava kalliin hoidon tasausjrjestelm. Laissa ei tasausrajaa mritell. Yleisin tasausraja sairaanhoitopiireiss on 50.000 euroa. Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin tasausraja on ollut vuoden 2012 alusta 80.000 euroa. Tasausrajaa ei ole tarkoituksenmukaista tst muuttaa. Lopullinen lasku kalliin hoidon tasauksesta tehdn tilinptksen yhteydess, kun lasketaan yhteen kaikki tasausrajan ylittvt kulut. Tasausrajan ylittvt kulut katetaan jsenkuntien maksuosuuksilla, jotka mrytyvt asukasluvun perusteella.

10. Erityisvelvoitteista aiheutuvien menojen maksuosuudet

Perussopimuksen mukaan sairaanhoitopiirille mrtyist erityis-velvoitteista aiheutuvat menot katetaan maksuosuuksilla, jotka peritn jsenkuntien asukaslukujen perusteella. Tllaisia tehtvi ovat mm. potilasvakuutusmaksut, kriisivalmiuden yllpito, aluevastuutehtvt sek opetus- ja tutkimustoiminnasta aiheutuneet erillismenot.

11. Liikelaitos KYSTERI ja konserniin kuuluvat tytryhteist

Liikelaitos KYSTERI sek konserniin kuuluvat tytryhteist (Sakupe Oy, kiinteistosakeyhtit Mustinlampi ja Isoharja sek Kuopion yliopistollisen sairaalan tutkimussti) valmistelevat talousarvionsa vuodelle 2018 siten, ett ne voidaan yhdist koko sairaanhoitopiirin konsernisuunnitelmaan. Talousarvion valmistelussa otetaan huomioon soveltuvin osin hallituksen talousarvion ja suunnitelman laatimis-periaatteet. Kuntayhtymn hallintokeskus koordinoi konsernin taloussuunnitelman valmistelua ja antaa tarvittaessa lisohjeita.

12. Alijmn kattaminen

Kuntayhtymll oli kattamatonta alijm 31.12.2016 yhteens 9,4 M. Vuonna 2018 kunnilta on tarkoitus peri perussopimuksen 24 :n mukaisesti, peruspoman suhteessa kannettavilla maksuilla 2,0 M. Yhtymvaltuusto pttisi asiasta hyvksyessn vuoden 2017 tilinptksen ksittelyn yhteydess.

 

 

 

Esitys

 

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Vuoden 2018 taloussuunnitelman laadinnassa noudatetaan seuraavia periaatteita:

 

- investoinnit yhteens 45.7 M

- jsenkuntalaskutus 309,1 M

- ylijm vhintn 1,6 M

 

 

 

 

Pts

Esitys hyvksyttiin.

 

 

 

 

Kuntayhtymn hallitus 16.10.2017 139

 

Taloussuunnitelman 20182019 valmisteluun listtvt uudet muutokset ja vakanssit

 

Taloussuunnitteluprosessissa on ilmennyt ett KYSin erityisvastuualueen ulkokuntien laskutuksen vahvasta kehityksest johtuen vuoden 2018 suunnitelmassa oleva ulkokuntalaskutuksen mr on noin viisi miljoonaa euroa alle kuluvan vuoden ennusteen edustaen alibudjetointia. Tmn korjaamiseksi esitetn korotettavaksi ulkokuntamyynnin arviota 4,7 miljoonalla eurolla. Mys ulkokuntapalvelujen menoraami on vastaavalla tavalla arvioitu liian alhaiseksi.

 

Jsenkuntien maksuosuuksiin esitetn listtvksi 2,6 miljoonaa euroa perustuen edellisen ptksen jlkeen voimaan astuneeseen Valtioneuvoston asetukseen 582/2017 erikoissairaanhoidon tynjaosta ja eriden tehtvien keskittmisest, sek pivystysalueen ja tehohoidon kuormituksen osalta It-Suomen aluehallintoviraston edellyttmiin toimenpiteisiin, sek edelleen hoitotakuussa pysymiseen.

 

Jsenkuntien maksuosuuksien lisys kompensoitaisiin maksuliikenteess jttmll perussopimuksen 24 mukainen 2,0 miljoonan euron jlkikanto vuonna 2018 perimtt. Uusi arvio jsenkuntien maksuosuudesta vuodelle 2018 olisi 311,7 miljoonaa euroa edell esitetyn mukaisesti.

 

Edell mainittujen suunnitelmien ja velvoitteiden tyttmiseksi ja toteuttamiseksi esitetn yhteens 67,5 uuden vakanssin perustamista (liite). Nist aiheutuva kokonaiskustannusten nousu verrattuna 24.4.2017 vahvistettuun arvioon olisi 6,8 miljoonaa euroa jonka kattamiseksi ulkokuntamyynti nousisi edell esitetyn mukaisesti 4,7 miljoonalla eurolla ja jsenkuntalaskutus 2,6 miljoonalla eurolla.

 

Ylijmtavoite kokonaisuudessa vuodelle 2018 niden muutosten jlkeen olisi 2,0 miljoonaa euroa. Myyntivoittoja on budjetoitu 2,0 miljoonaa euroa, joka sisltyy tilikauden ylijmn.

 

 

 

 

Esitys

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus hyvksyy suunnitelman esitettvksi 19.10.2017 kokoontuvalle kuntakokoukselle, joka on kuntalain mukainen kuulemistilaisuus. Lisksi hallitus ptt, ett asian varsinainen ksittely tapahtuu 13.11.2017 toimintansa aloittavan uuden hallituksen kokouksessa osana taloussuunnitteluprosessia.

 

Valtuusto ptt taloussuunnitelmasta kokouksessaan 11.12.2017.

 

 

 

Pts

Hallitus hyvksyy sairaanhoitopiirin johtajan esityksen.

 

 

 

 

 

Liitteet

1

2018 Uudet toiminnot ja vakanssit hallitus

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa