Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 13.11.2017/Pykälä 8

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

 

8

331/00.00.01.00.00/2017

 

Perusterveydenhuollon ja vanhusten laitoshuollon tilaajatoimikunnnan asettaminen

 

 

Kuntayhtymn hallitus 13.11.2017 8

 

Valmistelija:

toimistopllikk Karitta Peiponen, puh. (017) 173594

shkposti: karitta.peiponen@kuh.fi

 

Hallintosnnn 3. luvun 2 :n mukaan kuntayhtymn hallitus asettaa tilaajatoimikunnan toimikaudekseen, valitsee ao. kuntia kuultuaan jsenet ja heille henkilkohtaiset varajsenet ja mr heist yhden puheenjohtajaksi ja yhden varapuheenjohtajaksi. Kullakin ao. kunnalla ja kuntayhtymll on toimikunnassa yksi (1) jsen ja heill henkilkohtainen varajsen.

Tilaajatoimikunta vastaa seitsemn kunnan (Kaavi, Keitele, Leppvirta, Pielavesi, Rautavaara, Tervo ja Vesanto) perusterveydenhuollon ja vanhusten laitoshoidon palvelujen jrjestmisest ja tilaamisesta. Palvelujen tuottamisesta vastaa KYSTERI-liikelaitos.

Tilaajatoimikunnan tehtvt ovat hallintosnnn 9. luvun 2 :n mukaan seuraavat:

1.    selvitt, arvioida ja seurata ao. kuntien vestn tarpeiden ja niihin vaikuttavien tekijiden kehityst sek tmn perusteella laatia johtoptkset palvelujen saatavuutta, palvelutasoa, palvelurakennetta ja kustannustasoa koskevia tavoitteita ja niiden toteuttamista koskevia toimenpiteit varten sek antaa nit koskevia selontekoja ao. kuntien ja kuntayhtymn hallituksille ja valtuustoille,

2.    laatia valtuustokausittain ehdotus perusterveydenhuollon ja vanhusten laitoshoidon jrjestmissuunnitelmaksi ao. kuntien ja kuntayhtymn hyvksyttvksi,

3.    ptt jrjestmissuunnitelmaan pohjautuvista, talousarviovuotta koskevista palvelusopimuksista perusterveydenhuollon ja vanhusten laitoshoidon liikelaitoksen sek muiden palveluja ao. kunnille tuottavien organisaatioiden kanssa,

4.    seurata ja arvioida jrjestmissuunnitelman ja palvelusopimusten toteutumista ja raportoida toteumasta ao. kunnille ja kuntayhtymlle snnllisesti sek ryhty tarvittaviin toimenpiteisiin jrjestmissuunnitelman ja palvelusopimusten toteutumisen varmistamiseksi silloin, kun siihen on kytettviss olevan seurantatiedon perusteella aihetta,

5.    ratkaista lain tarkoittamat perusterveydenhuollon ja vanhusten laitoshoidon yksilasiat, ja

6.    huolehtia muista tehtvist, joista hallitus ao. kuntia kuultuaan mr.

 

Kuntalain 58 :n mukaan

Kuntayhtymn ptsvaltaa kytt yhtymvaltuusto tai yhtymkokous. Jljempn 61 :ss tarkoitetussa yhden toimielimen kuntayhtymss ptsvalta jakautuu jsenkunnille ja kuntayhtymn toimielimelle perussopimuksessa sovituin tavoin.

Kuntayhtymll voi olla mys muita perussopimuksessa sovittuja toimielimi.

Kuntayhtymn muiden kuin 1 momentissa tarkoitettujen toimielinten kokoonpano on sovitettava sellaiseksi, ett se vastaa jsenkuntien valtuustoissa edustettuina olevien eri ryhmien kuntavaaleissa saamaa niosuutta kuntayhtymn alueella vaalilaissa sdetyn suhteellisuusperiaatteen mukaisesti.

Naisten ja miesten vlisest tasa-arvosta annetun lain 4 a :n 1. momentin mukaan valtion komiteoissa, neuvottelukunnissa ja muissa vastaavissa toimielimiss sek kunnallisissa ett kuntien vlisen yhteistoiminnan toimielimiss lukuun ottamatta kunnanvaltuustoja tulee olla sek naisia ett miehi kumpiakin vhintn 40 prosenttia, jollei erityisist syist muuta johdu. Tm tarkoittaa sit, ett tilaajatoimikunnassa tulee olla naisia ja miehi vhintn kolme (3). Tm vaatimus koskee mys henkilkohtaisia varajseni.

Kuntalain 74 :n mukaan johtokuntaan ja toimikuntaan voidaan valita sellainenkin henkil, joka ei ole vaalikelpoinen kunnanhallitukseen ja lautakuntaan tai jonka kotikunta kunta ei ole. Nin ollen tilaajatoimikuntaan on mahdollista valita toimialan asiantuntemusta edustavia henkilit esimerkiksi heidn kotikunnastaan riippumatta. Tm tarkoittaa mys sit, ett tilaajatoimikunnassa voi olla jsenin kuntayhtymn henkilst.

Hallintosnnn 20. luvun 11 :n mukaan hallitus ptt siit, onko muilla kuin hallituksen puheenjohtajalla, sairaanhoitopiirin johtajalla, johtajaylilkrill ja hallintoylihoitajalla lsn- ja puheoikeus asettamiensa toimielinten kokouksissa.

Poliittiset voimasuhteet jakautuvat 8-jsenisess toimikunnassa seuraavasti:

KESK 4

SDP 1

KOK 1

PS 1

VAS 1

 

Ao. kunnat ovat esittneet jseniksi ja niden henkilkohtaisiksi varajseniksi seuraavat henkilt:

 

Jsen Henkilkohtainen varajsen

 

Kaavi

Kaija Julkunen (KESK) Antti Miettinen (SDP)

 

Keitele

Jari Paananen (PS) Ari Kaunisaho (PS)

 

Leppvirta

Mia Hahtala (SDP) Tiina Nousiainen (KESK)

 

Pielavesi

Taika Kurki (KOK) Titta Raitanen (KOK)

 

Rautavaara

Jorma Korhonen (KESK) Eero Kukkonen (KESK)

 

Tervo

Erkki Pkknen (KESK) Pekka Nuutinen (KESK)

 

Vesanto

Heikki Haatainen (KESK) Uolevi Laitinen (KESK)

 

Sairaanhoitopiirin hallituksen tulee valita 1 kuntayhtym edustava jsen ja hnelle henkilkohtainen varajsen. Tilaajatoimikunnan asioiden valmistelusta ja ptsten toimeenpanosta vastaavat hallintokeskuksen thn tehtvn mrtyt viranhaltijat. Esittelijn toimikunnalle nime hallitus (hallintosnt 20. luku 14 ). Sihteerin nime toimikunta.

 

 

 

Esitys

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Hallitus ptt asettaa tilaajatoimikunnan toimikaudekseen ja valita siihen seuraavat jsenet ja henkilkohtaiset varajsenet:

 

Kaija Julkunen (vj. Antti Miettinen)

Jari Paananen (vj. Ari Kaunisaho)

Mia Hahtala (vj. Tiina Nousiainen)

Taika Kurki (vj. Titta Raitanen)

Jorma Korhonen (vj. Eero Kukkonen)

Erkki Pkknen (vj. Pekka Nuutinen)

Heikki Haatainen (vj. Uolevi Laitinen)

 

sek mr sairaanhoitopiirin edustajan ja varajsenen, puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sek esittelijksi johtajaylilkri Jorma Penttisen.

 

Lsnolo- ja puheoikeus toimikunnan kokouksissa on hallintosnnn 20. luvun 11 :n mukaisten henkiliden lisksi KYSTERI-liikelaitoksen toimitusjohtajalla.

 

 

 

Pts

Asia palautetaan takaisin valmisteluun.

 

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa