Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Omistajaohjausjaosto
Pöytäkirja 30.03.2020/Pykälä 3

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

 

3

1817/02.08.00.01/2019

 

Keskinisen potilasvahinkovakuutusyhtin perustaminen

 

 

Omistajaohjausjaosto 30.3.2020 3

 

Valmistelija:
talousjohtaja Kari Janhonen, puh. 044 717 2078
shkpostiosoite:
kari.janhonen@kuh.fi

 

 

Taustaa potilasvakuutuksesta, lakimuutoksista ja vahinkokehitykses-t

 

Potilasvakuutus on lakisteinen vahinkovakuutus, jonka tarkoituksena on antaa kattava vakuutusturva Suomessa annetun terveyden- ja sairaanhoidon yhteydess potilaalle aiheutuneen potilasvahingoksi katsottavan henkilvahingon varalta. Samalla potilasvakuutus antaa vakuutusturvaa vahingon aiheuttajille heille mahdollisesti muutoin syntyvn vahingonkorvausvastuun varalta. Potilasvakuutuksen ottaminen on potilasvahinkolaissa (585/1986) sdetty pakolliseksi potilaan vakuutusturvan takaamiseksi. Vakuuttamisvelvollisuus on asetettu Suomessa terveyden- ja sairaanhoitotoimintaa harjoittaville yhteisille ja yksityisille elinkeinonharjoittajille.

 

Eduskunta hyvksyi vuonna 2019 potilasvakuutuslain, jolla korvataan nykyinen potilasvahinkolaki. Lailla uudistetaan nykyisen potilasvakuutusta koskevan lainsdnnn rakenne kokonaisuudessaan. Tavoitteena on lisksi poistaa erit lainsdnnss ilmenneit puutteita. Ehdotetut muutokset selkeyttvt ja osin parantavat vakuutuksenottajien sek vahinkoa krsineiden asemaa ja oikeuksia. Lait tulevat voimaan 1 pivn tammikuuta 2021. 

 

Lakimuutoksessa korvattavia vahinkoja koskevaa sntely laajennetaan siten, ett kehoon asennettavista laitteista aiheutuva henkilvahinko korvattaisiin edellytten, ett laite ei ole ollut niin turvallinen, kun on ollut aihetta olettaa. Lisksi potilasvahingon vuoksi tarpeellinen ammatillinen kuntoutus tulisi korvattavaksi.

 

Lain alueellista soveltamisalaa laajennetaan koskemaan eriss erityistilanteissa mys Suomen rajojen ulkopuolella annettavaa hoitoa.  Tllainen tilanne voisi olla esimerkiksi se, ettei hoitoa olisi saatavilla Suomessa johonkin erittin harvinaiseen sairauteen tai vamma tai sairaus on luonteeltaan sellainen, ett se vaatii erityisen vaativaa hoitoa, jota ei ole Suomessa saatavilla. Tllaisia olisivat mys tilanteet, joissa vamman tai sairauden hoitoon tarvitaan sellaista lketieteellist laitetta, jota ei ole Suomessa taikka, ett kaikki Suomessa olevat laitteet ovat kytss. 

 

Potilasvakuutuksesta maksettavat ansionmenetyskorvaukset eli tykyvyttmyyselkkeet on muutettu ensisijaiseksi tyelkelain mukaisiin etuuksiin nhden lailla tyntekijn elkelain muuttamisesta (69/2016), muutos tuli voimaan 1.1.2017. Edell kuvatut muutokset nostavat potilasvakuutuksen kustannusta arviolta 35 70 %.

 

Sairaanhoitopiirit ovat hoitaneet alueellaan koko julkisen terveydenhuollon potilasvakuutuksen. Sairaanhoitopiirien kannalta merkittv muutos on, ett vuoden 2021 alusta potilasvahinkojen korvaamista ei en voi jrjest omavastuullisesti Potilasvakuutuskeskuksen kautta, vaan potilasvakuutusta varten tulee hankkia erillinen vakuutus vakuutusyhtilt. Potilasvakuutuskeskus on irtisanonut ilmoituksellaan 28.2.2020 nykyisen vakuutuksen pttymn 31.12.2020.

 

Jatkossakin potilasvahinkotapaukset ratkaisee Potilasvakuutuskeskus ja hoitaa mys ennen vuotta 2021 syntyneiden potilasvahinkojen vastuut.

Vuonna 2019 ratkaistuista korvatuista 2 331 vahingosta julkisen sektorin vahinkoja oli 1 785 (77 %) ja yksityisen sektorin 546 (23%).  Julkisen sektorin vahingoilla tarkoitetaan tss kaikkien niiden vahinkopaikkojen vahinkoja, jotka sairaanhoitopiirin potilasvakuutus kattaa, kuten terveysasemilla ja sairaaloissa sattuneita vahinkoja sek niit yksityisten toimijoiden vahinkoja, jotka ovat tapahtuneet sairaanhoitopiirin terveysasemilla ja sairaaloissa, vaikka sairaanhoitopiirin potilasvakuutus ei niit katakaan.

 

Korvattavista vahingoista yleisimpi olivat hoitovahingot, joita oli 2 179 kappaletta. Infektiovahinkoja oli 95, tapaturmavahinkoja 21 ja muita korvattavia vahinkoja 36 kappaletta.

 

Vuosina 20122019 sattuneista korvattavista vahingoista keskimrinen vahinko oli arviolta hieman yli 10 000 euroa. Korvattavista vahingoista reilu puolet oli alle 4 000 euroa, reilu 90 prosenttia alle 25 000 euroa ja kaksi prosenttia yli 100 000 euroa.

 

Vuonna 2019 korvauksia maksettiin yhteens noin 40,1 miljoonaa euroa, sislten korvaustoiminnan hoitokulut, potilasvahinkolautakunnan kulut, asiantuntijalausunnot ja varsinaiset korvaukset. Varsinaisten korvauksien (eli potilaalle maksettavien korvausten) osuus 40,1 miljoonasta eurosta oli 71 %. Varsinaisista korvauksista noin neljkymment prosentti oli ansionmenetyskorvauksia. Reilu kolmekymment prosenttia oli immateriaalisia korvauksia, eli korvauksia tilapisest, pysyvst tai kosmeettisesta haitasta. Kulukorvausten, kuten sairaanhoito- ja kuntoutuskulujen osuus oli 15 %. Muiden korvausten osuus oli noin 10 %. 

 

Selvitys keskinisen potilasvahinkovakuutusyhtin perustamisen edellytyksist

 

Yliopistosairaanhoitopiirit ovat selvittneet tammi helmikuun 2020 aikana, olisiko tarkoituksenmukaista perustaa sairaanhoitopiirien yhdess omistama keskininen vakuutusyhti, jonka kautta sairaanhoitopiirit rahoittaisivat potilasvahinkoriskit.

 

Suomessa vastaavanlainen yhti on esimerkiksi Suomen keskininen Lkevahinkovakuutusyhti, joka on perustettu 2012. Ruotsissa potilasvakuutukset on jo pitkn hoidettu 21 sairaanhoitoalueen oman vakuutusyhtin, Landstingens msesidiga Frskringsbolagenin, kautta.

 

Perustamalla oman keskinisen vakuutusyhtin, sairaanhoitopiirit saavat riskit omaan haltuun, jolloin syntyy suora yhteys potilasriskien hallintaan. Oman yhtin kautta pstn mys kustannusten alempaan ja varausten oikeaan tasoon sek niiden lpinkyvyyteen.

Mynteisen piirteen on pidettv mys sit, ett sijoitustoiminnan tuotot alentavat suoraan vakuutusmaksuja ja vakuutustoiminnan mahdollinen ylijmn ksitteleminen on omassa ptntvallassa. Yhtin sijoitettava poma saadaan kuoletettua lyhyess ajassa.

 

Yhtin perustamisen selvitys perustuu kunkin yliopistollisen sairaanhoitopiirin omaan vakuutusriskiin Potilasvahinkokeskuksen vahinkoaineiston perusteella. Yhtin tarvitsema poma on laskettu vakuutusriskien suhteessa ja Finassivalvonnan noudattaman Solvenssi II vakavaraisuus direktiivin mukaisesti.

 

Tulevat vakuutusmaksut on laskettu vahinkoaineiston perusteella listtyn Potilasvakuutuskeskuksen antamilla uuden potilasvakuutuslain mukana tuomilla kustannuskertoimilla.

 

Oman vakuutusyhtin pomavaatimus olisi seuraava:

 

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri 10.048.000

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri 3.389.000

Pohjois- Savon sairaanhoitopiiri 3.715.000

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri 7.281.000

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 5.567.000

 

Pomitus yhteens䠠 30.000.000 .

 

Yhtin ennustettu vakuutusmaksutulo toiminnan alkaessa olisi yhteens 27.000.000 , joka jakaantuisi seuraavasti:

 

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri 9.043.000

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri 3.051.000

Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri 3.344.000

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri 6.552.000

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri 5.010.000

 

Yhteens䠠 27.000.000 .

 

Yhtist laaditun selvityksen mukaan sijoitus kuolettuisi muutamassa vuodessa (2 5 vuotta), koska oman keskinisen vakuutusyhtin kautta vakuutusmaksut ovat edullisimpia kuin markkinoilla toimivan yhtin kautta, pasiassa pienemmn riskilisn ja tuottovaatimuksen takia. Sairaanhoitopiirien oma keskininen vakuutusyhti voidaan perustaa vhisell henkilkunnalla ja tietojrjestelmill, koska Potilasvahinkokeskus hoitaa jatkossakin potilasvahinkojen ksittelyn ja ratkaisut sek maksatuksen vahingoittuneille.

 

Tll hetkell sairaanhoitopiirit ovat vakuuttaneet mys kuntien potilasvahingot Potilasvakuutuskeskuksen kautta. Sairaanhoitopiiri voi jsenkuntiensa niin halutessa edelleen vakuuttaa alueensa julkisen terveydenhuollon perustettavan yhtin kautta.

 

Mikli muutkin sairaanhoitopiirit kuin yliopistolliset sairaanhoitopiirit haluavat, voivat ne tulla yhtin mukaan yhtin aloitettua toimintansa.

Ptsesityksen liitteen on luonnokset yhtin perustamisessa tarvittavista perusasiakirjoista (perustamissopimus, yhtijrjestys, osakassopimus). Tmn lisksi vaaditaan mittava dokumentaatio toimilupaa varten.

 

Yhtin hallitukseen on tarkoitus nimet viisi henkil, joista kolme vakuutusalaan hyvin perehtynytt henkil ja kolme omistajien edustajaa. Sairaanhoitopiirien edustajat on tarkoitus nimet siten, ett eri yhtin toiminnassa tarpeelliset osaamisen lajit ovat edustettuna.

 

Aikataulu

Sairaanhoitopiirien edustajat (KYS talousjohtaja Kari Janhonen, HUS hallintojohtaja Lauri Tanner) ovat keskustelleet 11.3.2020 Finanssivalvonnan edustajien kanssa hankkeen mahdollisesta aikataulusta.

Osakeyhtin perustaminen edellytt valtuuston ptst. Lisksi yhtin perustamisen edellyttm takuupoma tulee huomioida sairaanhoitopiirin talousarviossa 2020 tai 2021. Ennen pomittamista voidaan valmistella yhtin perustamisen ja toimiluvan myntmisen edellyttm dokumentaatiota.

 

Toimiluvan asiakirjojen valmistelu tarvitsee aikaa 2 kuukautta ja Fivan luvittamisprosessi kest keskimrin noin kuusi kuukautta siit, kun lupa-asiakirjat ovat viranomaisen nkemyksen mukaan valmiit. Jos hanke kynnistetn huhtikuussa 2020, voisi edell mainitun aikatauluarvion mukaan sill olla toimilupa syksyll 2020 ja toiminta voisi kynnisty 2021 alusta. Mikli toimiluvan ksittely jatkuu vuodelle 2021, toiminta voidaan aloittaa 2021 aikana tai vuoden 2022 alusta.

 

Mikli toiminnan aloittaminen lykkntyy vuoden 2021 alusta, hankkeeseen osallistuvat sairaanhoitopiirit HUSia lukuun ottamatta joutuvat hankkimaan ulkopuolisen vakuutusyhtin antaman potilasvakuutuksen vuodeksi 2021. HUSilla on jo tll hetkell ulkopuolisen vakuutusyhtin antama vakuutus.

 

Perustamiskustannukset

Hankkeesta aiheutuu kustannuksia toimiluvan edellyttmn dokumentaation valmistelusta ja yhtin kynnistmisest vuoden 2020 aikana.Toimiluvan jttmisen yhteydess tulee yhtin toiminnan edellyttm dokumentaatio (esim. henkilkunnan osaamisvaatimukset, riskienhallintapolitiikka, sijoitussuunnitelma, sisiseen valvonnan ja compliancen kuvaus) olla valmiina. Dokumentaation laajuudesta johtuu, ett valmistelusta syntyy kustannuksia vuonna 2020.

 

Toimilupahakemuksen valmistelukustannukset ovat noin 30.000 + alv / yliopistollinen sairaanhoitopiiri. Lisksi kannattaa varautua muihin valmistelukustannuksiin ja tukemaan aloittavaa yhtit 30.000 / yliopistollinen sairaanhoitopiiri, koska yhtill ei ole tuloja vuoden 2020 aikana.

 

Yhtin pomatarpeen laskeminen ja vuoden 2021 budjetin laatiminen konsulttityn on jo aiemmin maksanut 21.800 + alv / yliopistollinen sairaanhoitopiiri.

 

Yhtin hallitus

Yhtijrjestysluonnoksen mukaan hallitukseen valitaan 5 -7 jsent.

Vakuutusyhtilain ja Finanssivalvonnan ohjeiden mukaan yhtin hallituksella tulee olla muun muassa hyv vakuutusalan tuntemus, mink takia hallitukseen tulee valita 3 vakuutusalan ammattilaista. Muillakin jsenill, jotka edustavat yliopistollisia sairaanhoitopiirej, tulee olla sopivuus ja ptevyys tehtvn.

 

Esityksen on, ett yhtin toiminnan kynnistyess hallitukseen nimettisiin kaksi sairaanhoitopiirej edustavaa jsent. Jseniksi esitetn Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin talousjohtaja Kari Janhosta, KTM, KHT,JHT,LKV ja HUSin lkintpllikk, ylilkri Eero Hirvensaloa. Janhonen edustaa hallituksessa hallinnon, talouden, riskienhallinnan ja ptksenteon asiantuntemusta. Hirvensalo edustaa puolestaan hallituksessa lketieteellist asiantuntemusta. Hn on mys perehtynyt kattavasti potilasvahinkojen korvausprosessiin sivutoimisessa tehtvssn Potilasvahinkokeskuksen ylilkrin. Tarkoituksena on, ett hallituksen jsenyydet kiertvt jatkossa erikseen sovittavalla tavalla omistajien kesken.

 

Liitteet

Pytkirjan liitteen ovat luonnokset yhtin perustamiskokouksen pytkirjaksi, yhtijrjestykseksi sek osakassopimukseksi.

 

 

Esitys

Sairaanhoitopiirin johtaja:

 

Omistajaohjausjaosto esitt hallitukselle, ett hallitus:

 

1) hyvksyy 60.000 euron valmistelukustannukset vuodelle 2020

 

2) valtuuttaa sairaanhoitopiirin johtajan tekemn teknisluonteisia muutoksia yhtin perustamisasiakirjoihin

 

3) esitt valtuustolle, ett valtuusto mynt sairaanhoitopiirin investointiosaan 3.715.000 :n mrrahan yhtin perustamista varten vuoden 2020 talousarvioon

 

4) perustaa Suomen keskininen potilasvakuutusyhti nimisen yhtin yhdess muiden yliopistollisten sairaanhoitopiirien kuntayhtymien kanssa.

 

5) esitt yhtin hallitukseen sairaanhoitopiirien edustajaksi talousjohtaja Kari Janhosta (KYS).

 

6) valtuuttaa yliopistollisten sairaaloiden johtajat nimemn yhtin perustavassa kokouksessa vakuutusalan edustajat yhtin hallitukseen.

 

7) hyvksyy liitteen olevat perustamisasiakirjat ( liitteet 1-3 ),

 

Ptksen toimeenpano edellytt, ett kaikki yliopistolliset sairaanhoitopiirit tekevt mynteisen ptksen keskinisen potilasvahinkoyhtin perustamisesta.

 

Tarkoituksena on perustaa yhti tll ptksell.

 

 

 

 

Pts

Kari Janhonen poistui kokouksesta esteellisen ennen asian ksittely.

 

Hallitus hyvksyy sairaanhoitopiirin johtajan esityksen muutettuna siten, ett maininta siit, ett "Tarkoituksena on perustaa yhti tll ptksell" poistetaan (toteamus sisltyy jo ptsesityksen kohtaan 4).

 

 

 

 

 

Liitteet

1

20.3.2020B Osakassopimusluonnos_keskininen vakuutusyhti.docx

 

2

20032020B Yhtijrjestys Suomen Keskininen Potilasvakuutusyhti.docx

 

3

20.03.2020 Perustamiskokous

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa