Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Perusterveydenhuollon ja vanhusten laitoshoidon tilaajatoimikunta
Pöytäkirja 13.09.2022/Pykälä 21

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa


 

Kysterin johtokunta

35

29.8.2022

 

21

1701/02.05.05/2022

 

Kysterin sijoitusrahasto

 

 

Ptshistoria

 

Kysterin johtokunta 29.8.2022 35

 

 

Valmistelijat: lakimies Risto Salmi, p. 044 7179685, risto.salmi@kuh.fi ja toimitusjohtaja Ritva Vitri, p. 044 7171210, ritva.vitri@kuh.fi.

 

Sijoitusrahaston syntyminen

 

Sijoitusrahasto on liikelaitos Kysterin oman poman er, joka on syntynyt Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymn Kysteri alueeseen kuuluvien kuntien sijoittaessa varallisuutta (koneita/laitteita) liikelaitokseen. Tm toteutui toiminnan kynnistyess. Liikelaitoksen oman poman sijoitusrahastoon kirjattu er kuvastaa siten vain sit, ett liikelaitos on saanut jseniltn edell kuvattua varallisuutta (sijoituksia), joita sill ei ole ollut velvollisuutta palauttaa jsenilleen.

 

Sijoitusrahasto ei siten ole itsessn konkreettista varallisuutta, jonka liikelaitos omistaisi, vaan kuvastaa vain sit, ett osa liikelaitoksen varallisuudesta on aikoinaan perisin jsenten sijoituksista.

 

Kyse ei siten ole sijoitusrahastosta varallisuusmieless eli esimerkiksi omistetusta sijoitusrahasto-osuudesta tai vastaavasta.

 

Pohjois-Savon Sairaanhoitopiirin kuntayhtymn (sairaanhoitopiiri, PSSHP) perusterveydenhuollon liikelaitos Kysterill (Kysteri) on oman poman ern sijoitusrahasto 438.221,45 (Muut omat rahastot per 31.12.2021).

 

KPMG:n selvitys sijoitusrahastosta

 

KPMG Oy Ab asiantuntijaorganisaationa toteutti selvityksen Kysterin sijoitusrahastosta. ratkaisuvaihtoehdot kuvattu erillisess liitteess.

 

KPMG on ksitellyt Kysterin sijoitusrahastoa, josta on tehtv pts, mit sijoitusrahastolle tehdn, kun perusterveydenhuollon liikelaitos Kysterin toiminta lakkaa osana Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtym, kun siirrytn vuoden 2023 alusta lakisteiseen Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen.

 

KPMG on alla olevalla tavalla pohtinut asiaa perusteellisesti niill tiedoilla, mit KPMG:lle on annettu mm.

 

- Mik on puheena olevan sijoitusrahaston kirjanpidollinen luonne;

 

- Miten sit ksitelln kirjanpidossa ja varojensiirrossa hyvinvointialueille;

 

- Sijoitusrahaston purkaminen ja mahdolliset veroseuraamukset.

 

 

Lainsdnnn tausta

 

Sairaanhoitopiirien kuntayhtymien varat ja velat siirtyvt perustetuille hyvinvointialueille suoraan sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sit koskevan lainsdnnn voimaanpanosta annetun lain perusteella (voimaanpanolaki).

 

Lain 42 :ss on sdetty siit, miten tt omaisuusjrjestely koskevat kirjaukset tehdn kuntien ja kuntayhtymien kirjanpidossa. Snnksen mukaan hyvinvointialueet kirjaavat siirtyvn omaisuuden ja velat asianomaisiin omaisuus- ja velkaeriin sek peruspomaan kirjanpitoarvoista.

 

Kun omaisuuden siirto on lain mukaan tapahtunut, niin sairaanhoitopiirien kuntayhtymt lakkaavat olemasta. Omaisuuden siirtotapahtuma vertautuu kirjanpidollisesti siten esimerkiksi osakeyhtiiden vliseen sulautumiseen tai jakautumiseen, miss yhteisn varat ja velat siirtyvt vastaanottajalle ja siirtvn ollut yhteis puretaan.

 

Erona tavanomaisiin yritysjrjestelyihin on kuitenkin nyt se, ett kuntayhtymien jsenet eivt saa suoraan vastikkeena mitn siit, ett ne siirtvt varallisuutta vastaanottajalle, vaan ne luopuvat kuntayhtymn jsenosuudesta.

 

Kysterin sijoitusrahaston snnt

 

Kysterin sijoitusrahaston sntjen 7 :n perusteella rahasto pitisi purkaa, kun rahastoon pomaa sijoittaneet kunnat siirtvt perusterveydenhuollon ja siihen liittyvn sosiaalihuollon jrjestmisvastuut pois sairaanhoitopiirilt. Jos rahaston annetaan olla, hvi rahasto sairaanhoitopiirin lakatessa varojen ja velkojen siirtyess hyvinvointialueelle. Tllin rahaston varat siirtyvt suoraan voimaanpanolain nojalla hyvinvointialueelle.

 

Jos rahasto puretaan ja poma palautetaan sairaanhoitopiirin jsenkunnille tai sijoituksen tehneille kunnille, pitisi olla mahdollista ksitell rahaston purkaminen kirjanpidossa sijoitusrahastotilin ja asianomaisen omaisuustilin vhennyksen ilman tulosvaikutusta kuntayhtymlle. Tllin sairaanhoitopiiri palauttaisi jsenilleen rahaston jljell olevan poman rahana tai muuna omaisuutena eivtk ko. varat siirtyisi hyvinvointialueelle.

 

Jos pomaa ei palauteta kunnille, sijoitusrahaston purkaminen ksiteltisiin kirjanpidossa tuloslaskelman kautta, jolloin rahaston purkaminen tuloutuisi sairaanhoitopiirille. Jos rahaston purkaminen ksitelln sairaanhoitopiirin tuloslaskelman kautta, voisi siit aiheutua veroseuraamuksia sairaanhoitopiirille. Jotta rahaston purkamisesta voisi aiheutua tuloveroseuraamuksia, rahaston purkamisesta kertyvn tulon pitisi liitty sairaanhoitopiirin elinkeinotoimintaan tai kiinteistjen tuottamaan tuloon.

 

Koska kyse olisi poman palautuksesta kirjattaisiin palautus lhtkohtaisesti kuntayhtymn jsenosuutta vastaan, jolloin palautuksesta ei kertyisi voittoa. Vaikka palautuksesta kertyisi voittoa, ei lakisteisi tehtvi hoitavan sairaanhoitopiirin jsenosuudesta kertyv voittoa tulisi pit kunnan elinkeinotoimintaan kuuluvana ja siten veronalaistatuloa kerryttvn lhteen Kysterin kunnissa.

 

Vaihtoehtoiset toimintatavat oman poman sijoitusrahaston suhteen

 

 

Sijoitusrahasto voidaan joko jtt entiselleen, purkaa tuloksen kautta tai purkaa palauttamalla siihen kirjatut varat kunnille.

 

Sijoitusrahaston sntjen mukaan sijoitusrahasto puretaan, jos rahastoon pomaa sijoittaneet kunnat siirtvt perusterveydenhuollon ja siihen liittyvn sosiaalihuollon jrjestmisvastuut pois sairaanhoitopiirilt. Hyvinvointialueelle siirtyminen tapahtuu nyt kuitenkin voimaanpanolain nojalla ilman kuntien itsenist ptst jrjestmisvastuun siirtmisest.

 

Hyvinvointialueelle siirtyvt kaikki sairaanhoitopiirin varat ja velat sellaisenaan ilman erillist ptst eli ilman kuntien aktiivista siirtoptst. Mys Kysterin sijoitusrahasto on 28.2.2022 menness ilmoitettu hyvinvointialueelle siirtyvn varana. Oman poman ert (kuten sijoitusrahasto) eivt siirry sellaisenaan hyvinvointialueen omaan pomaan, vaan hyvinvointialue kirjaa sille siirtyvien varojen ja velkojen erotuksen peruspomaan. Sairaanhoitopiiri lakkaa olemasta omaisuuden siirtohetkell.

 

Johtopts KPMG:n selvityksen, lainsdnnn ja vaihtoehtoisten toimintatapojen perusteella

 

Edell mainittu huomioiden vaikuttaisi silt, ett jos sijoitusrahaston purkamisesta ei tehd aktiivista ptst ennen omaisuuden siirtymist hyvinvointialueelle ja sairaanhoitopiirin lakkaamista, sijoitusrahasto lakkaa olemasta siirtohetkell. Koska voimaanpanolain nojalla sijoitusrahasto lakkaa, niin samalla Kysterin sijoitusrahaston sntjen 4 mukainen koronmaksu kunnille pttyy.

 

Esitys

 

Toimitusjohtaja:

 

Johtokunta toteaa, ett sijoitusrahaston purkamisesta ei tehd ptst. Kysterin sijoitusrahasto siirtyy 1.1.2023 hyvinvointialueelle voimaanpanolain nojalla ja samalla koronmaksuvelvollisuus lakkaa.

 

 

 

 

Pts

Johtokunta totesi, ett sijoitusrahaston purkamisesta ei tehd ptst. Kysterin sijoitusrahasto siirtyy 1.1.2023 hyvinvointialueelle voimaanpanolain nojalla ja samalla koronmaksuvelvollisuus lakkaa.

 

 

 

 

Perusterveydenhuollon ja vanhusten laitoshoidon tilaajatoimikunta 13.9.2022 21

 

 

Esitys

Johtajaylilkri:

 

Tilaajatoimikunta merkitsee tiedoksi Kysterin sijoitusrahaston siirron 1.1.2023 hyvinvointialueelle voimaanpainolain nojalla ja koronmaksuvelvollisuuden lakkaamisen.

 

 

 

Pts

Tilaajatoimikunta merkitsi tiedoksi Kysterin sijoitusrahaston siirron 1.1.2023 hyvinvointialueelle voimaanpainolain nojalla ja koronmaksuvelvollisuuden lakkaamisen.

 

 

 

 

 

 

 

Liitteet

2

Oman poman rahaston ksittely - Pohjois-Savon Sairaanhoitopiirin kuntayhtym

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa