Dynasty tietopalvelu Haku RSS PSSHP

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://publish.psshp.fi:80/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kuntayhtymän hallitus
Pöytäkirja 14.02.2022/Pykälä 23

Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa

 

 

23

82/01.01.01.01/2022

 

Nolla kustannusvaikutteiset vakanssit sek lainsdnnst johtuvat listehtvt

 

 

Kuntayhtymn hallitus 14.2.2022 23

 

Valmistelija: sairaalan johtaja Olavi Airaksinen, puh 044 711 3450, shkpostiosoite: olavi.airaksinen@kuh.fi ja johtajaylilkri Heikki Miettinen, puh 044 711 3950, shkpostiosoite: heikki.miettinen@kuh.fi

 

Kuopion Yliopistollisen sairaalan (KYS) toiminnoissa on vuosien saatossa ollut vlttmtn pakko turvata useita toimintoja tilapisill henkilstjrjestelyill. Niss tilanteissa, on kyseisiin tehtviin palkattu mraikaisia tyntekijit. Kuitenkin useissa tapauksissa alun perin tilapiseksi tarkoitettu listyvoiman tarve on osoittautunut pitkkestoiseksi ja vlttmttmksi. Tehtvt ovat jatkuneet vuodesta toiseen ja nin mraikaisuuksia on sitten jatkettu vuosi kerrallaan. Talouden niukkuuden vuoksi nit vakansseja/tehtvi ei ole pystytty vakinaistamaan. Vuonna 2019 toteutetun YT menettelyn yhteydess karsittiin nist tehtvist tyntekijit, vaikka todellisuudessa tarvittava typanos kuitenkin tarvittiin. Tuolloin oltiin ehk liian optimisteja tytehtvien rationalisointiin ja digitaalisten palvelujen aiheuttaman tyn sstpotentiaalin suhteen. Toisaalta mys lainsdnt on lisnnyt selkesti sairaanhoitopiirin vastuulle uusia velvoitteita (mm suolistosyvn seulonta, It Suomen sypkeskus, Kansallinen ja It Suomen neurokeskus, palliatiivinen hoito jne.). Mys toimintatapojen uudistaminen on vaatinut henkilstn lismist. Esimerkiksi Kaarisairaalan kyttnottovaiheessa sairaala-apteekin suorittama potilasturvallisuutta lisvien lylkekaappien tyttpalvelu ja ylipns lkehuollon kehittyneet ja lisntyneet viranomaismryksiin perustuvat vaatimukset ovat edellyttneet uuden henkilstn lisyst jo 2015 alkaen.

 

Koronapandemian ohella viimeisten vuosien aikana henkilstn saatavuus on muodostunut entist haasteellisemmaksi. Nyt voimme puhua jo henkilstpulasta. Monia sairaalan toimintoja hiritsee merkittvsti henkilstn huono saatavuus: se rajoittaa jo mm leikkaustoimintaa ja monien vuodeosastojen toimintaa.

 

KYS:ss on nyt sijaistehtviss jo vuosia ollut henkilst mraikaisissa tysuhteissa ja mraikaisilla virkamryksill edell mainituista syist: virkaa tai toimea ei ole voitu vakinaistaa budjetoitujen varojen (vakanssin) puuttumisen vuoksi. Tm seikka heikent henkiliden sitoutumista tehtviin ja siihen liittyy merkittv riski heidn hakeutumiseensa muiden tyantajien palvelukseen. Nin on tapahtunut jo varsin laajasti monella alueella. Siit seuraa mm hoitojonojen ruuhkautumista. Lainsdnt edellytt meilt tietyss ajassa palvelujen tarjoamista tai niiden hankkimista ostopalveluina tai poikkeuksellisen listyn (PYT) teettmisen avulla. Nm viimemainitut jrjestelyt ovat huomattavasti kalliimpi vaihtoehto omaan tyhn nhden. Meill on nyt useilla aloilla huippuosaajia, joiden pitminen on koko Yliopistosairaalan toimintojen kannalta hyvin trke ja heidn sitouttaminen vakinaiseen tyhn (toimi/virka) on ehdottoman trke.

 

Vuoden 2022 budjettivalmistelussa palvelukeskukset esittivt noin sataa uutta tointa ja virkaa yhteens n 100. Kytettviss ollut budjettiraami ei mahdollistanut niden uusien vakanssien perustamista. Osa nist vakanssiehdotuksista kuitenkin on jatkoselvittelyss todettu sellaisiksi, joiden kustannusvaikutus on nolla. Tm perustuu siihen, ett esimerkiksi alun perin mraikaiseksi suunniteltu tytehtv on osoittautunut vlttmttmksi ja siihen on varauduttu jo vuosia kestneen mraikaisuuden vuoksi budjettivarauksena. Lisksi budjettivalmistelussa on todettavissa vaihtoehtoisia kustannusvaikutuksia. Esimerkiksi luopumalla toisen leikkausrobotin hankinnasta ja jrjestelemll tyaikoja voidaan kolmen sairaanhoitajan lisyksell selviyty robottileikkausten mrn lisntymisest ilman uuden robotin hankintaa jatkamalla nykyisen leikkausrobotin kyttaikaa iltaisin. Uusien hoitajien palkkakustannukset aiheuttavat kustannuksia hieman vhemmn kuin uuden robotin vuosihuoltokustannukset ja lisksi sstyy n 2 miljoona euroa robotin hankintaan liittyvi investointikuluja. Vastaavasti sijoittamalla pivystyspoliklinikan toimintaan 6 sairaanhoitajan tehtv parantamaan potilaiden kotiuttamista voidaan sujuvoittaa koko sairaalan toimintaa. Ruuhkautuminen ja hoitajavaje mm ortopedian vuodeosastolla rajoittaa leikkaustoimintaa, josta koituu runsaat moninkertaiset kustannukset. Ortopedialla on pahin leikkausruuhka yli 1300 potilasta odottaa leikkausta, joista n 200 jo yli 6 kuukautta, mik on hoitotakuulain vastainen tilanne.

 

Niden edell kuvattujen seikkojen johdosta esitn yksilidysti seuraavien vakanssien perustamista tavoitteena sitouttaa erinomaisia osaajia turvaamaan yliopistosairaalan toimintaa ja potilaidemme hyv tutkimusta ja hoitoa.

 

Nolla kustannus vaikutus tai jopa sst:

 

3 sairaanhoitajaa toisen robottihankinnan siirto (huoltokustannus jo n 200 000/v) pehmo/aistinelinkirurgia.

1 hoitologistikko (sairaanhoitaja) materiaalihallinnan parantaminen (osavastuut koottu yhdelle sst tarvikekuluista).

1 Fysioterapeutti tekonivelleikkaustoiminnan hoitoprosessin sujuvoittaminen.

3 sairaanhoitajaa lasten teholle nykyiselln sijaisjrjestelyin jatkuva kuormitus on mitoitusta suurempi 2019 YT ss vhennys oli juuri tm 3.

5 sairaanhoitajaa lastenpsykiatrian osastolle nyt sijaisjrjestelyin hoidettu lisntyneen vkivaltatilanteiden vuoksi.

1 puheterapeutti lastenneurologia uusi puheterapia koulutus ja pulaa joka sijaisjrjestelyin jo hoidettu + ostopalvelua.

1 +3 lketyntekij kaarisairaalan avaamisesta (lylkekaappi) lhtien olleet jo sijaisina + lakisteisi tehtvi.

2 Farmaseuttia osasto teho, 2108 ja pivystys alue olleet kytss 6 v vakanssittomina.

1 sairaanhoitaja (hygieniahoitaja) sosiaalipuolen laitosten valvonta ja ohjeistus (rahoitus jsenmaksu hyvksytty 20212022).

4+2 sairaanhoitajaa pivystys alue triage ja kotiutusjrjestely. Pivystyksen ja kotiutuksen ruuhka jarruttaa koko sairaalan toimintaa.

 

Apul ylil. Verisuonikirurgia 14 v sijaisena Dosentti tasoinen osaaja koulutus - > AYL.

1 kardiologi. Kardiologialla laaja kumppanuustoiminta vuosia kustannukset ERVA alueelta.

1 Suupatologi patologialla osaaja pulaa muutenkin viran vakinaistaminen (jo nyt sijaisjrjestelyin).

1 Fysiatrian erikoislkri rankakeskustoiminta lisntyneen kysynnn vuoksi jo kahtena vuonna sijaiskytt yli yhden erikoislkrin palkkauskustannusten. Lisksi tss tarve maakuntaan lhipalveluihin mm Varkaus ja Iisalmi.

1 Neurologialle erikoistuva lkri ERVA alueen keskitetyt toiminnat TEVA AVH lisntyneet potilasmrt ja neurologipula.

1 erikoislkri silmtaudit alueellinen silmlkripula mm Siun Sote Sosteri konsultaatiot/kumppanuus toiminta (tll hetkell PYT).

1 Lastenkirurgi pivystysjrjestely vaatii (nyt tehdn listyn). Osa lain velvoittamista pivystyksist jouduttu ostamaan ulkopuolisilta tyntekijit, kustannus korkeampi kuin vakituisen oman lkrin. Oma vakanssi jopa sst.

1 Lymfoma lkri syptautien lisntyv kysynt/keskittminen (nyt poikkeavalla ylitysopimuksella, jonka kustannukset korkeammat kuin vakinaisen tyntekijn).

1 syptautien erikoislkri. Sypsairauksien pivystys jo nyt kytss puoli vakanssia tilapisjrjestelyin + ylitykorvauksia = kustannus jo yhden lkrin kustannus.

1 proviisori lkekilpailutukset/kustannustenjako sopimukset tilapisjrjestely (vuoden 2021 sstt 750 000) neuvottelu ERVA yhteistyst/kustannusjako.

 

Lainsdnnst johtuen:

 

1 Gastroenterologi sairaanhoitaja typari 2021 voimaan tullut suolistosyp seulonta edellytt n 700 thystystoimenpidett lis vuosittain.

1 sairaanhoitaja Kantasolu hoitojen toteutus koko KYS ERVA alueella ja 2023 tulevalla YTA alueella. (tm toiminta jo 2018 lkelaitoksen luvalla aloitettu).

 

Yhteens vakansseja on: 10 erialojen lkri vakanssia, 29 hoitaja/terapeutti vakanssia, 1 Proviisori.

 

 

 

Esitys

Johtajaylilkri:

 

Hallitus ptt perustaa edell olevan esityksen mukaisesti 1 apulaisylilkrin, 9 erikoislkrin, 1 proviisorin, 21 sairaanhoitajan, 1 fysioterapeutin, 1 puheterapeutin, 4 lketyntekijn sek 2 farmaseutin vakanssit.

 

Lisksi hallitus ptt perustaa mys tarvittavat virat ja antaa kaikille vakansseille tyttluvan.

 

 

Pts

Hallitus hyvksyy johtajaylilkrin esityksen.

 

 

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Kokousasia PDF-muodossa